تاریخ انتشار۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۹:۱۹
کد مطلب : 101127
دبيرکل اتاق‌های اسلامی اتاق ایران خبر داد:

برگزاری سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مشهد/ تأسیس انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی

گردشگری در جهان امروز به‌عنوان یک صنعت عمده در کنار سایر بخش‌ها از چنان اهمیتی در اقتصاد جهانی برخوردار است که در سال ۲۰۱۱ رقم گردش مالی این صنعت به بيش از۱۰۳۰ میلیارد دلار رسيد که شامل ۷ درصد کل مبادلات اقتصادی جهان است. این ارقام نشان‌دهنده توان بالقوه این صنعت برای کمک مؤثر به رشد و توسعه تمامي کشور و به‌طور ویژه، کشورهای در حال توسعه است.
برگزاری سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مشهد/ تأسیس انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی
این در حالی است که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با دارا بودن جمعیت ۶/۱ میلیارد نفری، تنها سهم ۲ تا ۳ درصدی از این میزان را به خود اختصاص می‌دهند که این امر لزوم توجه به استراتژی برای تشریک مساعی میان این کشورها در این زمینه را نشان می‌دهد.

در این رابطه گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از زیر شاخه‌های گردشگری در سال‌های گذشته مورد توجه بیش از ۵۰ کشور جهان قرار گرفته و فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه در سطح جهانی در حال انجام است.

بسیاری کشورهای اسلامی از جمله ایران نیز با توجه به مزیت‌های نسبی در این زمینه از جمله کادر متخصص و مجرب پزشکی، بیمارستان‌های مجهز و انجام آخرین و پیشرفته‌ترین خدمات درمانی و جراحی در کشور، آمادگی آن ‌را دارد تا به قطب گردشگری پزشکی و سلامت در منطقه خاورمیانه و بلکه در سطح جهان، تبدیل شود.

در این رابطه گفت‌وگویی با "محمدرضا کرباسی" دبیرکل اتاق‌های اسلامی اتاق ایران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

در خصوص سوابق گردشگری سلامت و فعالیت اتاق ایران در این زمینه، توضیح دهید؟
در پی برگزاری سومین کنفرانس سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی و دومین مجمع گردشگری کشورهای اسلامی که در ماه آوریل سال ۲۰۰۹ برابر با اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۸ در تهران برگزار شد، در بیانیه پایانی شرکت‌کنندگان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهان اسلام در زمینه گردشگری سلامت، درخواست كردند در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌تری صورت پذیرد.

در این راستا "نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی" از ۲ تا ۴ ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ برابر با ۱۱ تا ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ با هدف بررسی چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌های پیش‌روی و کمک به بهبود جریان گردشگری سلامت در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در مشهدمقدس به میزبانی بیمارستان رضوی مشهد و با همکاری اتاق ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان نظام پزشکی ایران، اتاق بازرگانی ‌‌و صنعت اسلامی، بانک توسعه اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی، برگزار شد.

این رویداد با حضور هیأت‌هایی از ۲۸ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به همراه سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای پاکستان، ترکیه، بنگلادش، ازبکستان، تاجیکستان، عراق، مالزی، اندونزی، یمن، اوگاندا، آذربایجان و تونس به همراه هیأت‌های شرکت‌کننده از کشورهای غیرعضو OIC از جمله سریلانکا، کنیا، هند، آلمان و نمایندگان مؤسسات مالی و اعتباری بین‌المللی از جمله بانک توسعه اسلامی (IDB) و مؤسسه اسلامی توسعه بخش‌خصوصی (ICD) برگزار و در ۳ روز کنفرانس با شرکت ۳۰۰ نفر از تجار، اساتید، کارشناسانی از کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی مقالاتی درباره جنبه‌های مختلف این صنعت در جهت شناسایی راه‌های گسترش گردشگری سلامت در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ارائه و در پایان این کنفرانس، شرکت‌کنندگان بیانیه‌ای در ۱۵ بند صادر كردند.

از اهم مصوبات این اجلاس، تأسیس انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی ( ICHTA) با دبیرخانه مرکزی در تهران بودکه شعبات آن در سایر کشورهای عضو، تأسیس خواهد شد.

این بیانیه مورد توجه هفتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی (نوامبر ۲۰۱۰ – تهران) قرار گرفت به‌نحوی که وزرای گردشگری کشورهای اسلامی از سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) درخواست كرد همکاری لازم را در خصوص فعالیت‌های این انجمن و تأسیس دفاتر آن در سایر کشورهای اسلامی به‌عمل آورد.

به این ترتیب در پی برگزاری نخستین کنفرانس گردشگری سلامت ، دومین کنفرانس نیز در روزهای ۱۹ و ۲۰ ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ (برابر با ۲۸ و ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۰سال) در مشهد با همکاری اتاق بازرگانی و صنعت اسلامی، بانک توسعه اسلامی، سازمان همكاری‌های اسلامی، اتاق ایران، بیمارستان رضوی مشهد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و به‌منظور ارتقای دانش گردشگری سلامت در میان کارشناسان و مجریان گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، برگزار شد.

مشکلات و فرصت‌های مربوط به گردشگری سلامت و هم‌چنین تلاش برای یافتن راه‌های افزایش جریان گردشگری سلامت میان کشورهای عضو سازمان همكاری های اسلامی، از موارد مورد بحث این كنفرانس بود.

در این کنفرانس دو روزه بیش از ۳۰۰ بازرگان، محقق، و کارشناس از سازمان‌های بین‌المللی و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو، درخصوص ابعاد مختلف گردشگری سلامت، نیازهای جهان اسلام در قرن ۲۱ و شناسایی روش‌ها و شیوه‌های ارتقای گردشگری اسلامی با روحیه‌ای بر پایه اصول همبستگی اسلامی كه مورد تأكید برنامه عمل ۱۰ ساله کشورهای عضو سازمان همكاری‌های اسلامی و هم‌چنین قطعنامه نهایی هفتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی( تهران– ایران)، برای تأسیس انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، قرار داشت، سخنانی ایراد كردند.

شرکت‌کنندگان در این كنفرانس با توجه به تأیید تأسیس انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی(ICHTA)، در قطعنامه پایانی هفتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در تهران ( ۳۰-۲۸ نوامبر ۲۰۱۰) و اهمیت چنین ابتکار عملی در ارتقا و توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، حمایت خود را از فعالیت‌های انجام گرفته توسط دبیرخانه کنفرانس، در این خصوص اعلام و بر گسترش همکاری‌های کشورهای عضو در زمینه گردشگری سلامت از طریق روش‌های نوین، تأکید كردند.

برنامه‌های آتی در راستای پی‌گیری اجلاس‌های برگزار شده، چیست؟ 
پس از برگزاری رویداد اول، اجلاس وزرا و کنفرانس دوم، سومین نشست کمیته پی‌گیری مصوبات اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو OIC در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۱در تهران برگزار شد که خوش‌بختانه این نشست نیز ضمن پی‌گیری روند اجرایی مصوبات هفتمین اجلاس وزرای گردشگری، از تشکیل و تأسیس شعب انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی حمایت كرد.

این نشست با حضور هیأت‌هایی از ایران، ترکیه، سودان، تونس، دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان‌های زیرمجموعه آن از جمله کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی (کومسک)، مرکز تحقیقات تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی (IRCICA)، مرکز تحقیقات و آموزش آمار اقتصادی (SESRIC)، مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی همکاری‌های اسلامی، برگزار شد.

هم‌چنین گزارش دبیرخانه درخصوص فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه گردشگری در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت به نشست ارائه و پیش‌نهاداتی نیز با توجه به پتانسیل‌های گردشگری کشورهای عضو، حمایت از سازمان‌های کنونی در چارچوب OIC، امضای توافق‌نامه‌های لغو روادید میان کشورهای اسلامی و هم‌چنین همکاری دبیرخانه OIC با نهادهای ذی‌ربط در کشورهای عضو برای تدوین چارچوب نظری هماهنگی‌های گردشگری میان کشورهای عضو، ارائه شد.

استقبال از تسهیلات ویزایی ارائه شده توسط کشورهای عضو و دعوت از سایر کشورهای عضو به پیروی از این روند، از سایر موارد مصوبات اجلاس سوم کمیته هماهنگی گردشگری کشورهای اسلامی بود.

علاوه بر مصوبات یاد شده، آیا در این نشست پیش‌نهادهایی هم مطرح شد؟
بله با توجه به برگزاری دومین کنفرانس گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۱ در مشهد مقدس، ۷ مورد از مجموعه مصوبات کنفرانس مشهد مورد تأیید قرار گرفت و حمایت اجلاس از پایگاه داده‌های گردشگری سلامت کشورهای اسلامی (HICOIC) و تعیین نقاط کانونی در کشورهای اسلامی برای درج اطلاعات در این سایت، برگزاری منظم کنفرانس‌های گردشگری سلامت در سطح کشورهای اسلامی و نمایشگاه‌های جانبی با حمایت اجلاس وزرای گردشگری، همکاری OIC و اجلاس وزرا در خصوص تدوین گزارشات آماری گردشگری سلامت در کشورهای عضو، ایجاد روادید پزشکی در کشورهای اسلامی، طراحی و به‌کارگیری سیستم اعتبار بخشی (Accreditation) اسلامی بیمارستان‌ها برای جایگزینی با سیستم‌های خارجی مانند JCI و ACI از جمله این موارد بود که با حمایت سومین نشست کمیته پی‌گیری گردشگریOIC روبه‌رو شد.

آیا در آینده نیز اجلاس گردشگری سلامت برگزار خواهد شد؟
در این راستا با توجه به موفقیت دو اجلاس گذشته، توافق شده سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از ۱۸ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۲ برابر با ۲۸ تا ۲۹ آذرماه امسال (۹۱) به میزبانی بیمارستان رضوی در مشهد مقدس برگزار شود که امیدواریم استقبال شایانی از سوی کارشناسان، مقامات و سرمایه‌گذاران بخش‌های گردشگری و گردشگری سلامت از این رویداد صورت پذیرد.

برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد در نظر است کمیته‌های علمی و اجرایی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان میراث‌فرهنگی، انجمن خدمات بین‌الملل سلامت، کمیسیون گردشگری اتاق ایران و دیگر دستگاه‌های دخیل با همکاری اتاق بازرگانی اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی تشکیل و براساس محوریت توسعه و گسترش گردشگری سلامت میان کشورهای اسلامی و بهره گرفتن از متخصصان و فعالان این صنعت در جهان اسلام این کنفرانس سازماندهی شود
https://taghribnews.com/vdcj8vevauqeyvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی