تاریخ انتشار۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : 56162
صالحي:

سفارت ايران در اسلووني امروز افتتاح مي‌شود

صالحي وزير امور خارجه كشورمان از افتتاح سفارت ايران در اسلووني خبر داد و آن را مقدمه خوبي براي پيشبرد ، توسعه و تعميق روابط دانست.
سفارت ايران در اسلووني امروز افتتاح مي‌شود
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز در بدو ورود به فرودگاه لوبليانا در جمع خبرنگاران، اسلووني را يكي از كشورهاي تازه تاسيس خواند كه قبلا بخشي از يوگسلاوي سابق بوده و در سال ۱۹۹۱ استقلال يافته است و گفت: رابطه ايران و اسلووني از سال ۱۹۹۱ برقرار شد.
وي با بيان اينكه اسلووني چهار سفارت در كل آسيا دارد كه يكي از آنها در ايران است، افزود: با توجه به اهميتي كه اسلووني براي جمهوري اسلامي ايران قائل است، باعث شد كه در همان زمان سفارت خود را در تهران تأسيس كند. 

رئيس دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه ما نيز براي اسلووني اهميت بسيار زيادي قائليم، اظهار داشت: اسلووني در موقعيتي قرار دارد كه با چهار كشور اروپايي از جمله اتريش، مجارستان و ايتاليا همجوار است و به آبهاي آزاد دسترسي دارد.
وزير خارجه با بيان اينكه اسلووني در بين كشورهاي استقلال يافته از يوگسلاوي از لحاظ علمي و صنعتي پيشرفته‌ترين كشور است، گفت: ايران و اسلووني در زمينه‌هاي مختلفي مي‌توانند با يكديگر همكاري كنند از جمله در زمينه صنعتي. 

صالحي ادامه داد: متاسفانه حجم تبادلات تجاري و اقتصادي دو كشور در حال حاضر در حدود ۱۰۰ ميليون دلار است كه در حد ظرفيت‌هاي موجود بين دو كشور نمي‌باشد و علاقه‌منديم اين ميزان را ارتقا بخشيم.
وي از افتتاح سفارت جمهوري اسلامي ايران در لوبليانا خبر داد و گفت: امروز اين سفارتخانه را افتتاح مي كنيم و اين نشانگر توجه ايران به اسلووني است.
به گفته وزير خارجه افتتاح اين سفارتخانه مقدمه خوبي براي پيشبرد و توسعه و تعميق روابط خواهد بود. رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به توانمندي‌هاي اسلووني در زمينه صنعتي از جمله كشتيراني، الكترونيك، پالايشگاه و حمل و نقل، اظهار داشت: مي‌توانيم از امكانات اين كشور استفاده كنيم و ما نيز مي توانيم تامين كننده انرژي اين كشور باشيم و قرار است در اين سفر در اين باره گفت‌وگو كنيم. 

صالحي با اشاره به توافقنامه‌هايي كه بين دو كشور به امضا رسيده، اظهار داشت: برخي از توافقنامه‌ها در شرف بررسي است و اميدواريم امروز نيز يك توافقنامه فرهنگي بين دو كشور به امضا برسد.
وزير خارجه در پايان گفت: ممكن است سفر كوتاه باشد ولي تعميق بخش روابط روشن آينده دو كشور است.
صالحي قرار است در اين سفر يك روزه با "ساموئل اژبوگار " همتاي اسلوونيايي خود ديدار و سفارت جمهوري اسلامي ايران در لوبليانا را نيز افتتاح ‌كند.
وزير خارجه در جمع تجار و بازرگانان اسلووني نيز به ايراد سخنراني مي‌پردازد.
https://taghribnews.com/vdcj8vei.uqemmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی