تاریخ انتشار۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : 82577
با حضور حجت الاسلام و المسلمین اختری؛

نشست علمی وحدت مسلمین، ضرورت ها و چالش ها برگزار شد/خیزش ملت های مسلمان در حال اوج گیری است

تنا
در نشست علمی "وحدت مسلمین، ضرورت ها و چالش ها" که با حضور حجت اسلام و المسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد، وی بر ضرورت وحدت امت اسلام تأکید کرد و گفت: نباید به بهانه دفاع از اهل بیت(ع) به اعتقادات مسلمان اهل سنت اهانت کرد.
نشست علمی وحدت مسلمین، ضرورت ها و چالش ها برگزار شد/خیزش ملت های مسلمان در حال اوج گیری است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) در قم، حجت الاسلام و المسلمین اختری شب گذشته در سلسله نشست های گفتمان عقاید و اندیشه ها و در سخنانی با موضوع "وحدت مسلمین، ضرورت ها و چالش ها" که به همت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و در محل سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: خیزش ملت های مسلمان در حال اوج گیری است. 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که در آینده نزدیک تحولی عظیم در جهان رخ خواهد داد، گفت: همانگونه که وعده امام خمینی(ره) به فروپاشی شوروی تحقق یافت، وعده مقام معظم رهبری هم در حال تحقق یافتن است. 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: آن چه که امروز در اروپا و آمریکا می بینیم، نشانه به بن بست رسیدن مکتب لیبرالیسم و شکست سرمایه داری است و این چیزی است که امام خمینی(ره) وعده آن را داده بودند. 

وی با اشاره به فرارسیدن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی ایران و یک از بزرگترین ثمرات تفکر امام راحل، تأکید بر وحدت و یکپارچگی مسلمانان است. 

حجت الاسلام و المسلمین اختری افزود: امام راحل نه تنها بعد از پیروزی انقلاب ندای وحدت بین مسلمانان را سر داد، بلکه امام از آن روزهایی که هنوز انقلاب به پیروزی نرسیده بود و حتی از سال ۴۲، بر ضرورت وحدت بین شیعه و سنی تأکید داشته آن را از برنامه های ضروری امت اسلام می دانستند. 

وی با بیان این که ضرورت اهمیت دادن به بحث تقریب مذاهب از چند وجه اهمیت دارد، گفت: از نظر عقلا، مسئله وحدت امری مطلوب بوده و حتی فقط اختصاص به مسلمانان هم ندارد، بلکه غیر مسلمانان هم آن را مطرح می کنند. 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: از منظر اجتماعی هم باید گفت همه ملت ها امر وحدت را یک امر صحیح دانسته و همه را به آن دعوت و برای آن تلاش می کنند. 

وی گفت: بالاتر از این ها، شرع مقدس اسلام نیز به ضرورت وحدت تأکید داشته و قرآن هم در آیات مختلف خود به وحدت مسلمین تأکید دارد؛ با این توضیحات بسیار تعجب آور است وقتی می بینیم برخی افراد که اگر چه از نظر علمی دارای جایگاه برجسته ای هم هستند، اما گاهی سخنانی می گویند که در بین مسلمانان ایجاد تفرقه و نفرت می کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین اختری گفت: این فرمان خداست که در قرآن ذکر شده که انسان نباید به تفرقه در جامعه اسلامی دامن بزند و در ادامه تأکیدات قرآن آمده که امت اسلام باید امت واحده باشند و کسی حق ایجاد تفرقه در آن را ندارد. 

وی افزود: قرآن کریم تأکید دارد که اگر امت اسلام دچار تفرقه شدند، دشمنان اسلام بر آن ها تسلط یافته و زمینه پیاده کردن سیاست های آن ها بر جامعه اسلامی فراهم می شود. 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: در فتنه۸۸ دشمن از اختلافات داخلی استفاده و سوء استفاده هایی را مرتک شد؛ البته دشمنان همیشه در کمین و منتظر فرصت دخالت در امور مسلمانان هستند. 

وی در خصوص ضرورت وحدت میان امت اسلامی گفت: سیره پیامبر اسلام و ائمه معصومین تأکید به وحدت میان مسلمانان دارد، چنان که امیرالمؤمنین علی(ع) با این که ۲۵سال حق او غصب شده بود، با نظام حاکم بر جامعه اسلامی مخالفت جدی نکرد و گروهی را برای مقابله با آن سازماندهی ننمود، بلکه در کارهای حکومت همراهی کرده و مشاوره می داد. 

حجت الاسلام و المسلمین اختری افزود: مثال دیگری که در این خصوص می توان ذکر کرد این است که در زمان امام سجاد(ع) که مشکلی برای نظام حاکم بر جامعه مسلمان در مسئله سکه و در مقابل کشور روم پیش آمد، امام سجاد(ع) با افرادی که قاتلان امام حسین(ع) شمرده می شدند همکاری و مشاوره داد تا در ضرب سکه توانایی مقابله با دولت روم را داشته باشند. 

وی افزود: علمای شیعه هم در طول تاریخ از شیخ مفید گرفته تا علم الهدی و ... در درس علمای اهل سنت حاضر می شدند حال آن که امروزه بسیاری از طلاب اگر بخواهند مطلبی از کتب اهل سنت نقل کنند شاید خجالت بکشند. 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: شاید برخی فکر کنند که کار تقریب مذاهب کاری ضروری نیست، بلکه یک کار سیاسی است؛ البته که کار سیاسی است زیرا قرآن تأکید دارد مسلمانان در صورت تفرقه ضعیف خواهند شد. 

وی افزود: از رهگذر همین موضوع می توان بیشتر به این نکته پی برد که سیاست ما عین دیانت ماست. 

وی افزود: بسیاری از علمای طراز اول شیعه به ضرورت وحدت شیعه و سنی تأکید داشتند؛ بنابراین برخی از طلاب نباید از آن علما و رویکرد ائمه اطهار(ع) در این خصوص جلو بیافتند. یعنی نباید مسائل را نبش قبر کرد. 

حجت الاسلام و المسلمین اختری خاطرنشان کرد: باید با کنار گذاشتن اختلافات شیعه و سنی، ندای اسلام را به ۶میلیارد غیر مسلمانی که در کره زمین وجود دارند برسانیم. 

وی در بخش پایانی سخنان خود به چالش های فراروی وحدت امت اسلام اشاره و بیان این نکته که از چند جهت، جبهه بندی ها مقابل وحدت مسلمین است، گفت: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه و فتنه میان امت اسلام هستند چنان که سیاست استعمارگران و همپیمانان آن ها در طول تاریخ این نکته را نشان داده است. 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت در خصوص چالش دیگر فراروی تقریب مذاهب اسلامی گفت: عده دیگر افراط گراهایی هستند که در غالب مسلمانان به ایجاد اختلافات دامن می زنند که البته این مورد هم با سیاسی کاری های استکبار جهانی صورت می گیرد. برای مثال سلسله منحوس وهابیت همانند فرقه بهائیت توسط انگلیسی ها ایجاد شد. 

وی افزود: گروه دیگری که مانع ایجاد وحدت هستند، خودی هایی هستند که به سلسله مسائلی دامن می زنند در حالی که ما نباید به عنوان طرفداری از اهل بیت(ع) از خواست آن ها که وحدت امت اسلام است جدا شویم. 

وی در پایان گفت: ما اگر می خواهیم مکتب تشیع را هم معرفی کنیم، باید بدانیم آن قدر نکات مثبت در این مذهب وجود دارد که اگر همان ها را بیان کنیم بسیاری از افراد مجذوب آن می شوند و بنابراین نیازی به تخطئه دیگر مسلمانان و اعتقادات آن ها نداریم.
https://taghribnews.com/vdciywav.t1ary2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی