تاریخ انتشار۲۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۸:۴۶
کد مطلب : 59988
رئیس‌جمهور در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه اعلام كرد:

استقبال ایران از ابتكارعمل روسیه در طرح گام به گام/ لزوم همكاری‌های تهران و مسكو در قطع وابستگی به دلار

رئیس‌جمهور، همراهی و همكاری ایران و روسیه را به نفع ملت‌های منطقه و جهان دانست و گفت: ایران و روسیه با توجه به شرایط جغرافیایی و برخورداری از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی غنی، كشورهایی هستند كه باید در بسیاری از سیاست‌ها و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی در كنار هم باشند.
استقبال ایران از ابتكارعمل روسیه در طرح گام به گام/ لزوم همكاری‌های تهران و مسكو در قطع وابستگی به دلار
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دكتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور كشورمان، عصر سه‌شنبه در دیدار "نیكولای پاتروشف" دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای اتخاذ راهكارهایی مناسب به منظور گسترش روابط دو كشور در حد ظرفیت‌های موجود، اظهار كرد: تهران و مسكو از زمینه‌های همكاری بسیار متنوع و گسترده‌ای در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به ویژه حمل و نقل، انرژی، سرمایه‌گذاری‌های مشترك و مسائل مهم منطقه‌ای برخوردار هستند كه می‌توان تمام این ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و سایر ملت‌ها فعال كرد. 

رئیس‌جمهور خاطرنشان كرد: البته لازمه گسترش روزافزون همكاری‌های دو كشور این است كه در عرصه عمل، اقدامات مثبتی صورت گیرد و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر می‌تواند گام مثبت و مؤثری در این زمینه باشد. 

احمدی‌نژاد در ادامه، تحولات بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تحولات موجود ضرورت همكاری‌های تهران - مسكو را مضاعف كرده است. 

احمدی‌نژاد مقابله با سلطه دلار را از جمله زمینه‌های همكاری‌های دو كشور عنوان و اظهار كرد: با توجه به اینكه انتشار دلار در اختیار خزانه‌داری آمریكا قرار دارد و به واسطه آن كسری بودجه آمریكا از منابع كشورهایی مانند ایران و روسیه تأمین می‌شود، تهران و مسكو می‌توانند همكاری‌های مفیدی در قطع وابستگی به دلار داشته باشند.
احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: تعمیق و تحکیم روابط ایران و روسیه، محور قدرتمندی است كه می‌تواند در تأمین منافع ملت‌های منطقه مؤثر باشد به شرط اینكه از ظرفیت‌های موجود در دو كشور به خوبی استفاده شود. 

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به موضوع هسته‌ای كشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتكار عمل روسیه در طرح راهکار گام به گام استقبال می‌كند و آمادگی دارد در تنظیم پیشنهاداتی برای تعامل و همكاری در این خصوص مشاركت داشته باشد. 

"نیكولای پاتروشف" دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار، استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در دو كشور را مورد تأكید قرار داد و گفت: روابط ایران و روسیه پس از ملاقات اخیر رؤسای جمهوری دو كشور در قزاقستان جهش یافته و روسیه مایل است در بخش‌های اقتصادی، حمل و نقل، ارتباطات و موضوع هسته‌ای همكاری‌های موجود را هرچه بیشتر افزایش دهد. 

دبیر شورای امنیت ملی روسیه اظهار كرد: روسیه به دنبال فعال كردن تمام ظرفیت‌های موجود برای افزایش همكاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و برنامه‌ریزی در این زمینه است تا بر اساس اولویت در این مسیر گام بردارد.

وی خاطرنشان كرد: روسیه آمادگی دارد سهم خود را در زمینه ارتقاء سطح روابط دو جانبه و منطقه‌ای و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به طور کامل ایفا كند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران و با تاكید بر لزوم حل و فصل آن بر اساس تفاهم و گفت‌وگو خاطرنشان كرد: در سیاست گام به گام كه روسیه مطرح كرده اظهارات اخیر جنابعالی و رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و حتما آنها را هم مدنظر خواهیم گرفت و آن را لازمه دستیابی به راه حل‌های مثبت می‌دانیم.

وی ضرورت ایجاد ثبات در روابط دو كشور را خواستار شد و گفت: این امكان وجود دارد كه روابط دو كشور از روند مثبت و ثابتی برخوردار باشد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه از امكان و ظرفیت‌های لازم برای همكاری‌های ایران و روسیه بر اساس ارزهای رایج دو كشور خبر داد.
https://taghribnews.com/vdciv3aw.t1a3v2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی