تاریخ انتشار۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۳
کد مطلب : 73450

وحدت شیعه و سنی در برپایی عزای حسینی در منطقه باخرز

برپایی مراسم عزاداری حسینی در منازل مسلمانان اهل سنت نشان از احترام آنها به اهل بیت پیامبر دارد.
وحدت شیعه و سنی در برپایی عزای حسینی در منطقه باخرز
به گزارش تقریب(تنا)، 
آیین‌های عزاداری محرم در مناطق مختلف ایران اسلامی به گونه‌ای متفاوت و برگرفته از آداب و فرهنگ مردم آن منطقه برگزار می‌شود.

در شهرستان باخرز نیز این مراسم با آیین ویژه‌ای انجام می‌شود و با فرا رسیدن ماه محرم، مردم این منطقه به بزرگداشت مقام والای شهدای کربلا می‌پردازند.

"نجمه اسدي" يكي از مسئولين آموزش و پرورش شهرستان باخرز در گفت و گو با خبرنگار تقريب در اين باره گفت: با آغاز ماه محرم به مدت ده شب مراسم عزاداری در مساجد و حسینیه‌های مختلف برگزار شده و مردم این منطقه و روستاهای اطراف آن عزاداری سید و سالار شهیدان را با شکوه خاصی برگزار می‌کنند.
 
از نکات قابل توجه در برگزاری این عزاداری‌ها مشارکت و حضور فعال اهل سنت است که با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و یا با دعوت هیئت‌های مذهبی به منازل خود به اکرام اهل بیت پیامبر می‌پردازند.

از دیگر آیین های این منطقه می توان به سنت علم بندان اشاره کرد که پارچه های مخصوصی را به علم می بندند و به عزاداری پرداخته و سخنرانان به ذکر مناقب اهل بیت و بیان اهداف عاشورا می پردازند.

برگزاری مراسم های سینه زنی ویژه ای در روستاهای اطراف از دیگر رسوم خاص این منطقه است که بیشتر توسط پیرمردان قدیمی و بعضا جوانان برگزار می شود.

این مراسم به این صورت است که افراد به صورت یک حلقه ایستاده و دست در گردن یک دیگر می اندازند و بدون هیچ گونه نوحه سرایی و تنها با ذکر حسین حسین مراسم سینه زنی را برپا می کنند.

حاضر شدن هیئت های عزاداری در منازل افرادی که سال گذشته فوت کرده اند و حاضر شدن بر سر مزار اموات در غروب عاشورا از دیگر آیین های عزاداری در این منطقه است.

در این آیین، عزاداران بر سر مزارهای گوناگون حاضر شده و بازماندگان صاحب قبر مبلغی را به عنوان خیرات به هیئت اهدا می کنند که از آن برای تامین مخارج عزاداری و مخارج مسجد استفاده می کنند.

غذای روز عاشورا حلیم است که مواد آن از طرف خود مردم و به صورت خیرات و نذورات تامین می شود.
https://taghribnews.com/vdciu5ay.t1apw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی