تاریخ انتشار۱۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : 73522
معاون امور ایران مجمع تقریب:

معارف الهی از دو طریق قرآن كریم و معصومین(ع) قابل دريافت است

دو عامل زمان و مكان، از عوامل مؤثر در اجابت دعا محسوب می‌شوند.
معارف الهی از دو طریق قرآن كریم و معصومین(ع) قابل دريافت است
به گزارش خبرنگار تقریب،
مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، روز شنبه ۱۲ آذرماه در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین "سید حامد علم الهدی" معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم، با اشاره به اینكه ابواب معارف الهی از دو طریق بر بشر گشوده شده است، این دو طریق را قرآن كریم و روایات معصومین(ع) برشمرد و گفت: هر سخنی از هر انسان بزرگی شنیده شود، اگر منشأ آن كتاب خدا یا روایات معصومین(ع) باشد، قابل قبول است و اگر چنین منشأی نداشت، باید به صحت آن شك كرد.

وی با بیان روایتی از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) در مورد ویژگیهای امام حسین(ع) گفت: در روایتی كه راوی، با ذكر عبارت "عن أحدهما" آن را از یكی از این دو امام بزرگوار نقل كرده، چند خصوصیت و ویژگی برای امام حسین(ع) ذكر شده است كه خداوند این ویژگی‌ها را در وجود مقدس ایشان قرار داده است.

علم الهدی افزود: اولین خصوصیت این است كه "خداوند شفا را در تربت امام حسین(ع) قرار داده است". این درحالی است كه حكم فقهی خوردن خاك در فقه شیعه و بسیاری از مذاهب اهل سنت، مبنی بر حرمت آن است، اما تربت سید الشهدا (ع) از این مورد استثنا شده است؛ در صورتی كه برای استشفا استفاده شود.

معاون امور ایران خصوصیت دوم امام حسین (ع) در روایت مذكور را "اجابت دعا در زیر گنبد امام حسین(ع)" عنوان كرد و گفت: دو عامل زمان و مكان، از عوامل مؤثر در اجابت دعا محسوب می‌شوند. از زمان‌هایی كه دعا در آنها به اجابت می‌رسد، می‌توان به شب جمعه، شب قدر، عصر روز عرفه در صحرای عرفات و در بعضی روایات، شب نیمه شعبان اشاره كرد.

وی ادامه داد: اما در میان مكان‌هایی كه دعا در آنجا مستجاب می‌شود، اولین و مهمترین مكان، سرزمین حرم است زیرا هیچ مسلمانی حق ورود به این سرزمین را ندارد مگر اینكه محرم شده باشد. حتی می‌توان گفت شرافت سرزمین حرم بر كربلا هم مسلّم است. پس از آن، مسجد النبی، مسجد كوفه، مسجد الاقصی و حرم امام حسین(ع) از مكان‌هایی هستند كه دعا در آنجا به استجابت می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در بیان سومین خصوصیت امام حسین(ع) بر اساس روایات، گفت: سومین ویژگی امام حسین(ع) این است كه "خداوند امامت را در اولاد امام حسین(ع) قرار داده است". هرچند كه ائمه بعد از ایشان بعضاً از طریق مادر نیز به امام حسن مجتبی(ع) منسوب می‌شوند.

وی در پایان در مورد خصوصیت چهارم ابی عبدالله الحسین(ع) گفت: ویژگی چهارم این است كه "زائران سید الشهدا (ع) از لحظه‌ای كه وطن خود را به قصد زیارت امام حسین(ع) ترك می‌كنند تا زمانی كه به وطن باز می‌گردند، از عمرشان محسوب نمی‌شود."

گفتنی است در ابتدای این مراسم كه صبح شنبه ۱۲ آذرماه در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، مداحان اهل بیت(ع) با قرائت زیارت وارث و ذكر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) ، یاد آن امام همام و فرزندان و یاران با وفایش را گرامی داشتند.

تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی
https://taghribnews.com/vdcirway.t1apr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی