تاریخ انتشار۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : 46126
در خطبه‌های نماز جمعه لبنان مطرح شد؛

مراقب شكست انقلاب‌های عربی باشیم

گزارشی از خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مناطق مختلف لبنان و هشدار از بروز فتنه‌های طایفی و مذهبی و ناکام ماندن انقلاب‌های عربی
مراقب شكست انقلاب‌های عربی باشیم
خبرگزاری تقریب (تنا):
قسمت اعظم سخنان خطیبان جمعه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته حول محور تشکیل دولت جدید در سوریه و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی و امنیت این کشور بود. آنان همچنین از تلاش آمریکا و اسرائیل در جهت نافرجامی انقلاب‌های عربی و تبدیل آن به فتنه‌های مذهبی هشدار دادند. در قسمتی از این خطبه‌ها نیز به ورود برخی از مردم لبنان در حوادث اخیر سوریه اشاره شده است.

"سید علی فضل الله" در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: امت عربی و اسلامی ما در مرکز هدف دشمنان قرار گرفته است. این در زمانی است که امت تلاش می‌کند آزادی را تنفس کند و همزمان با انقلاب‌هایی است که در تونس و مصر رخ داده است. در این شرایط، دنیای استکبار سعی دارد چنین انقلاب‌هایی را به ناکامی بکشاند زیرا احساس می‌کند که با منافع خود همخوانی ندارد. اوضاع در بحرین و لیبی نیز چنین است. استکبار در این کشورها تلاش می‌کند که آتش فتنه مذهبی و قومی را شعله‌ور کند و اختلافات میان گروه‌های سیاسی را دامن بزند تا به این وسیله میان ملت و دولت فاصله بیندازد و به نقشه‌های شوم خود در جهت از بین بردن وحدت امت اسلامی دست یابد.

وی افزود:‌ ما سیاست محورهای رقیب را سنجیده‌ایم و حتی برای رفع مشکلات بزرگ و کوچک‌مان، در آتش کمک گرفتن از استکبار سوخته‌ایم و جز زیان، نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. لذا بار دیگر این امر را تجربه نمی‌کنیم زیرا انسان مؤمن و آگاه از یک لانه دوبار گزیده نمی‌شود، چه برسد به هزاران بار!

فضل الله همچنین در مورد ممنوعیت نقاب در فرانسه نیز گفت: چطور کشوری مانند فرانسه که داعیه آزادی و عدالت و برابری را پس از انقلاب کبیر فرانسه داشت، عنان تعهدنامه‌ها و قوانین را گسیخته و تمامی آن اصول را که آزادی بیان و آزادی دینی در رأس آن قرار داشت، زیر پا گذاشته است؟ امکان ندارد که سکولاریسم بتواند دمکراسی جدید را تحمل کند!

در همین راستا، علامه "شیخ عفیف نابلسی" نیز در خطبه های نماز جمعه گفت: آنچه ما در مورد تشکیل یک دولت جدید با آن مواجه هستیم، چیزی شبیه سردرگمی تمایلاتی است که ضابطه‌ای برای آن وجود ندارد. هر روز که می‌گذرد، مردم لبنان با ناامیدی جدیدی مواجه می‌شوند و این قانون شکنی نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

وی همچنین در خصوص قاچاق سلاح توسط برخی از لبنانی‌ها به سوریه گفت: این کار با نتیجه‌ای جز از بین بردن آرامش و امنیت ملی نخواهد داشت و ملت سوریه را به خونریزی خواهد کشاند و وحدت این کشور را به نفع آمریکا و اسرائیل از بین خواهد برد.

وی افزود:‌ ما گمان می‌کردیم که برخی از لبنانی‌ها از تجربیات گذشته درس گرفته‌اند و از وارد شدن در بازی فتنه قومی و مذهبی توبه کرده‌اند، اما اینطور که به نظر می‌رسد، این افراد بر ادامه راه تخریب‌گرانه خود اصرار می‌ورزند. ادامه این راه بسیار خطرناک است و با منافع لبنان تناقض داشته و امنیت و آرامش این کشور را نیز تهدید می‌کند.

شیخ "احمد قبلان"، مفتی فقه جعفری در لبنان نیز در خطبه‌های نماز جمعه، با طرح این سؤال كه: ماهیت این حکومت كه ملت را در غل و زنجیر و آتش گرفتار كرده است چیست، گفت: این كدام حکومت است كه خواسته‌ها و شكایت‌های مردم را نمی‌شنود و این کدام مسئولیت است که جز زبان قتل و غارت، زبان دیگری نمی‌داند؟

وی از تمامی رهبران و سازمان‌های عربی و اسلامی خواست تا حقوق ملت و خواسته‌های آنان را درک کنند و بدانند که وظیفه ملی، اخلاقی، انسانی و اسلامی آنان ایجاب می‌کند که به خواست ملت احترام بگذارند و با آنان مشارکت داشته باشند و همچنین آنچه در توان دارند برای ادای خواست ملت، به کار بندند، زیرا این حقوق منتی بر آنان نیست بلکه حقوق ثابت شده مردم است و نمی‌توان از آن سر باز زد. عدالت اساس حکومت است و هیچ حکومتی موفق نمی‌شود مگر با پایداری و اعطای حقوق تمامی صاحبان حق.

از سوی دیگر، شیخ "ماهر حمود" نیز در خصوص تشکیل دولت جدید در سوریه گفت: تأخیر در تشکیل دولت جدید، ناشی از اختلاف میان دو ذهنیت است: ذهنیت اصلاح مطلق که ارزشی برای آداب و رسوم پوسیده گذشته که مانعی در مقابل اصلاح حقیقی بوده، قائل نیست، و ذهنیت دیگری که توازن طایفی و مذهبی را پیش از هرچیز اولویت خود قرار می‌دهد، که این امر، مسائل را دشوارتر می‌کند.

وی افزود: به هرحال، ما باید نسبت به بحران‌های مذهبی که همه افراد را دربر گرفته است آگاه باشیم و بدانیم که دور ماندن از این بیماری همه‌گیر آسان نیست و در صحنه سیاست، انعکاس‌های متعددی خواهد داشت.
https://taghribnews.com/vdciqza5.t1aqr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی