تاریخ انتشار۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۸:۴۳
کد مطلب : 79706

جنبش عدم‌‌ تعهد نقض حريم هوايی ايران توسط پهپاد آمریکايی را محكوم كرد

كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نخستین نشست سال جدید میلادی خود در نیویورک، در بیانیه‌ای به اتفاق آرا، نقض حریم هوایی کشورمان از سوی هواپیمای جاسوسی آمریکا را محکوم کردند.
جنبش عدم‌‌ تعهد نقض حريم هوايی ايران توسط پهپاد آمریکايی را محكوم كرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، گروه کشورهای جنبش عدم تعهد همچنین این عمل آمریکایی‌ها را خلاف هنجارهای مورد قبول بین‌المللی دانست و بر تعهد خود در حفظ اصول و اهداف مندرج در منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تأکید کرد.
 
جنبش عدم تعهد با الهام از این تعهد، نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳آذر سال جاری توسط هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا را محکوم کرده است. 

این بیانیه می‌افزاید: این عمل خلاف هنجارهای مورد قبول بین‌المللی مربوط به حاکمیت است و این جنبش بر تخطی ناپذیر بودن حریم هوایی کشورها و اصول اساسی مربوط به روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه که باید میان کشورها باشد، تأکید دارد. 

جنبش عدم تعهد، همچنین این عمل را ناقض "اعلامیه اصول و نقش جنبش عدم تعهد در شرایط بین‌المللی موجود" مصوب چهاردهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا و بیانیه نهایی پانزدهمین اجلاس سران در شرم الشیخ در سال ۲۰۰۹ میلادی دانسته است.
 
گفتنی است در نخستین جلسه گروه کشورهای جنبش عدم تعهد در سال جدید میلادی، "محمد خزاعی" نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد، با اشاره به نامه علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه به محمد کامل عمر، وزیر امور خارجه مصر به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در‌خصوص تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در ورود به حریم هوایی کشورمان، آن را اقدامی نظامی و وقیحانه خواند. 

محمد خزاعی همچنین اقدام آمریکا برای ارسال هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی کشورمان را تنها اقدام از این نوع ندانست و گفت: امروزه گزارش‌های زیادی در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط آمریکا برای هدف قرار دادن اهداف نظامی و غیر‌نظامی در کشورهای پاکستان، افغانستان، یمن و شاخ آفریقا وجود دارد. 

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای اقدامات مناسب برای صیانت از حقوق مشروع خود در چارچوب قوانین بین‌المللی در‌خصوص حاکمیت خود است. 

خزاعی در این نشست، حمایت جنبش عدم تعهد از مواضع کشورمان در این زمینه را خواستار شده بود. 

جنبش عدم تعهد هفته گذشته نیز با صدور بیانیه‌ای ترور شهید روشن دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم کرد. 

جنبش عدم تعهد متشکل از ۱۲۰ کشور جهان است که بزرگترین گروه سیاسی سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند.
https://taghribnews.com/vdciqyay.t1a3u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی