تاریخ انتشار۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 188095

فرارسیدن «روز ملی فناوری هسته ای» و چند نکته تحلیلی

بیستم فروردین روزی است که نخستین بار و به صورت رسمی، خبر دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوري «غني‌سازي اورانيوم» اعلام شد و مردم کشورمان موفقیت دانشمندان جوان کشور را در این عرصه، تبریک گفتند و ورود ايران را به جمع كشورهاي داراي فناوري اتمي گرامی داشتند.
فرارسیدن «روز ملی فناوری هسته ای» و چند نکته تحلیلی
 
بسمه تعالی
 
فرارسیدن «روز ملی فناوری هسته ای» و چند نکته تحلیلی
    بیستم فروردین هرسال به عنوان «روز ملی فناوری هسته ای» گرامی داشته می شود و به این مناسبت، نمایشگاهی از دستاوردهای هسته ای و همچنین مراسم جشنی که یادآور تلاش ها و موفقیت های کشورمان در دستیابی به دانش هسته ای است در تهران، نطنز ، فردو ، اراک و بوشهر برگزار می شود. سوابق نامگذاری این روز، به سال 1386 باز می گردد؛ روزی که نخستین بار و به طور رسمی، خبر دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوري «غني‌سازي اورانيوم» اعلام شد و مردم کشورمان موفقیت دانشمندان جوان کشور را در این عرصه،  تبریک گفتند و ورود ايران به جمع كشورهاي داراي فناوري اتمي را، گرامی داشتند. از آن سال تاکنون، روز بیستم فروردین با برگزاری جشن ها و برپایی نمایشگاه هایی با موضوع دستاوردهای هسته ای همراه بوده است. چنانکه امسال نیز به موازات برگزاری مراسم باشکوهی درتهران،  رونمایی از چند دستاورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ازجمله  از سه «رادیو دارو» و یک محصول در حوزه محیط زیست، ازجمله برنامه های امروز است . این به معنای آن است که برخلاف تبلیغات رسانه ای غرب، بهره برداری صلح آمیز از این فناوری مهم و راهبردی درایران همچنان ادامه می یابد و دولت وملت، همدل و همزبان با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای گرانقدر هسته ای، از این دستاورد مهم،  برای ورود به عرصه بالاتر فنی وراهبردی و فتح قله های عالی تر علمی، صیانت و پاسداری خواهند کرد.

نکات تحلیلی ذیل به برخی موضوعات مهم در این باره اشاره دارد:  
1- مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و صدور بیانیه اخیر سوئیس (لوزان)، نه تنها به معنی به فراموشی سپردن افتخارات هسته ای و متوقف شدن فعالیت های غنی سازی در ایران نیست، بلکه بیانگر اقدامات هوشمندانه و زیرکانه ای است که جایگاه ایران را در مجموعه کشورهای بزرگ جهان آشکار ساخته و توانمندی کشورمان را در دستیابی به پیشرفته ترین و پیچیده ترین تکنولوژی ها به اثبات رسانده است.
2- افتخارات و دستاوردهای هسته ای، متعلق به همه ملت ایران و ازجمله نتایج غرورآفرین تلاشهای این ملت بزرگ و هوشیار در راه استقلال و سربلندی ایران اسلامی است. افتخاراتی که در چارچوب منافع و چالش های جناحی و گروهی نمی گنجد و بسیار فراتر از آن، باید از دریچه منافع  ملی به آن نگریسته شود.
3- روز بیستم فروردین فرصتی است تا ملت و دولت، همدل وهمزبان، به توانمندی هایمان، قابلیت های علمی و پژوهشی امان و میراث علمی ارزشمندی که در اختیارداریم، بیاندیشیم  و انگیزه هایمان را برای پشت سرگذاشتن ضعف ها و اراده هایمان را برای حل مشکلات و برداشتن موانع از سرراه،  تقویت کنیم.
 
 
https://taghribnews.com/vdci3vazwt1avu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی