تاریخ انتشار۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴۱
کد مطلب : 96021

افزایش قاچاق آثار باستانی مصر به اراضی اشغالی

در سایه انقلابهای عربی و به ثبات نرسیدن برخی از کشورها، مقامات اداره باستان شناسی رژیم صهیونیستی از رونق قاچاق آثار تاریخی از این كشورهای به اراضی اشغالی خبر دادند.
افزایش قاچاق آثار باستانی مصر به اراضی اشغالی
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "شای بار طوبا" مدیر واحد مبارزه با سرقت آثار تاریخی در اداره باستان شناسی رژیم صهیونیستی گفت: "قاچاق آثار تاریخی از كشورهای عربی به اسرائیل پس از انقلاب های عربی و به علت ضعف نظام های حاكم بر این كشورها، بی ثباتی و گسترش حفاری های غیرقانونی افزایش یافته است".

وی با اشاره به افزایش قاچاق آثار تاریخی از مصر به سرزمین های اشغالی از طریق منطقه سینا به ویژه پس از انقلاب این كشور و حمله به برخی از موزه های آن گفت: "مصر دقیقا به وضعیتی مشابه وضعیت عراق پس از اشغال آن توسط امریكا دچارشده است".

بار طوبا اذعان كرد: "اداره باستان شناسی اسرائیل، شمار زیادی از آثار تاریخی مسروقه عراق را كشف كرده است".

وی همچنین به وجود لوح های سفالی و مرمری با خطوط میخی اشاره كرد كه از عراق به سرزمین های اشغالی منتقل می شوند و در آنجا به فروش می رسند.

با وجود قوانین ظاهری رژیم صهیونیستی مبنی بر موظف بودن مسئولان این رژیم برای شناسایی صاحبان اصلی آثار تاریخی كشف شد، مقامات این رژیم از اعلام كشف این آثار به كشورهای عربی خودداری، و آنها را به قاچاقچیان بازمی گردانند.

این مقام صهیونیست همچنین اذعان كرد رژیم اسرائیل تا یك ماه قبل اجازه می داد آثار تاریخی خرید و فروش شود، و با توجه به این مجوز، بر حجم آثار تاریخی قاچاق شده از كشورهای عربی و فروش آنها در سرزمین های اشغالی تحت پوشش تجارت قانونی افزوده شده است.

یك تاجر فلسطینی در شهر ناصره در داخل سرزمین های ۱۹۴۸ به نام "زیاد" در این باره گفت، قاچاق آثار تاریخی كشورهای عربی و ارسال آن به سرزمین های اشغالی یك تجارت سودآور است كه قاچاقچیان به طمع دستیابی به سودهای كلان اقدام به چنین اقدام ضدفرهنگی و خدمت به اشغالگران می كنند.

این تاجر فلسطینی افزود: صحرای سینا دروازه اصلی ورود آثار تاریخی به سرزمین های اشغالی است.

وی خاطرنشان کرد: شمار زیادی از ابزار آلات مرمری، مجسمه های سنگی و سكه های تاریخی متعلق به كشورهای عربی در سرزمین های اشغالی قاچاق شده اند، و متأسفانه گنج های آشوری، بابلی، عباسی و فرعونی به راحتی به اسرائیل منتقل و با قیمت های نجومی به فروش می رسند، و گاهی نیز به صورت علنی به مزایده گذاشته می شوند.

مقامات سازمان باستان شناسی اسرائیل ماه گذشته اعلام كردند كه آثار تاریخی مهمی را مصادره كرده اند كه از آن جمله می توان به تابوت های چوبی اشاره كرد كه برای دفن اجساد مومیایی شده از آنها استفاده می شده است و عمر آنها به هزاران سال می رسد. همچنین بر روی آنها تصاویر و نقش های نادری وجود دارد. این آثار پس از آنكه یك تاجر در سرزمین های اشغالی آنها را به قیمت دهها هزار دلار خریداری كرده بود توسط مقامات اشغالگر، مصادره گردید.

به گزارش شبکه خبری العالم،"یولی شوارتس" سخنگوی اداره باستان شناسی رژیم اشغالگر قدس در این باره می گوید: برخی از آثار كشف شده به عصر حجر و برنز تعلق دارند و به علت خشك بودن آب و هوای مصر، فقط در این كشور باقی مانده اند. اکنون این آثار مصادره شده و در داخل یك آزمایشگاه نگهداری می شود.

این مقام صهیونیست افزود: سارقان آثار تاریخی مصر، آثار كشف شده ای را كه در غرب مصر به سرقت برده بودند به قاچاقچیان در دوبی فروخته اند، و این آثار توسط یك كشور اروپایی از دبی به اسرائیل منتقل شده تا در یك مزایده علنی به فروش برسد.

وی اذعان كرد: در بازارهای آثار تاریخی اسرائیل، آثار بی نظیری از كشورهای عربی و اسلامی از جمله مجسمه ها، لوح های سنگی و لوح های شیشه ای نادر وجود دارد.
https://taghribnews.com/vdchzvnw.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی