تاریخ انتشار۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : 61173
نماینده ولی فقیه در استان کردستان:

رؤیت ماه و حکم حاکم شرع از مشترکات شیعه و سنی در استهلال ماه است

تنا
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به نظرات کلی در خصوص استهلال ماه و اعلام زمان عیدفطر، گفت: رؤیت ماه،حکم حاکم شرع و اتمام ۳۰ روز از مشترکات شیعه و سنی در استهلال ماه است.
رؤیت ماه و حکم حاکم شرع از مشترکات شیعه و سنی در استهلال ماه است
به گزارش خبرنگار تقریب از سنندج، حجت الاسلام "سید محمد حسینی شاهرودی" یکشنبه شب در شورای فرهنگ عمومی استان در سنندج اظهار داشت: رضایت الهی در عمل به وظایف شرعی و دینی است و همه فعالیت های ما باید منطبق با احکام شرعی باشد. 

وی افزود: بحث عید از مهمترین مباحث بوده و حدفاصل بین واجب و حرام الهی است نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. 

حجت الاسلام حسینی شاهرودی تصریح کرد: در مبحث استهلال ماه نظرات مختلفی در بین مذهب تسنن و تشیع وجود داشته و حتی در داخل هرکدام از این مذاهب نیز فقها نظرات متفاوتی دارند اما به طور کلی سه نظر وجود دارد که در بین اهل تسنن و اهل تشیع مشترک است و اغلب فقها و علمای دینی از آن تبعیت می کنند. 

وی افزود: رؤیت ماه، حکم حاکم شرع و اتمام ۳۰ روز کامل از جمله مشترکات و مستنداتی است که مذاهب مختلف اسلامی در بحث اعلام عید به آن اقتدا می کنند و هرگونه شبهه در این خصوص و توجه به پیش بینی های منجمان و تقویم های نوشتاری سالانه اعتباری ندارد. 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار داشت: باید مسلمانان روزه دار جایی که زندگی می کنند ماه را ببینند و درصورتی می توانند از اعلام استهلال ماه در منطقه ای پیروی کنند که هم افق باشند و هنگام غروب خورشید در افق مشترکشان ماه را رؤیت کرده باشند. 

حجت الاسلام حسینی شاهرودی تصریح کرد: مبنایی که عربستان برای رؤیت هلال ماه در نظر می گیرد بر اساس رؤیت ماه نبوده و توجه به پیش بینی منجمان و اعلام چندروز قبل از رؤیت در بین مذهب شافعی و تشیع جایگاهی ندارد. 

وی خاطر نشان کرد: باید در زمینه اعلام عید فطر همه روز داران ایران اسلامی و استان کردستان رؤیت ماه و حکم حاکم شرع را مدنظر قرار داده و از احکام شرعی فقه خویش تبعیت نمایند.
https://taghribnews.com/vdchxzn-.23nzqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی