تاریخ انتشار۱۸ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : 89443

حضرت فاطمه (س) نماد ولایتمداری / امر به معروف و نهی از منکر باید در دستور کار هر مسلمانی باشد

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه، حضرت فاطمه (س) را نماد ولایتمداری دانست.
حضرت فاطمه (س) نماد ولایتمداری / امر به معروف و نهی از منکر باید در دستور کار هر مسلمانی باشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نخست به اصول اخلاقی اسلام اشاره کرد و گفت: از وعده‌های بی‌تردید ذات ربوبی این است که مؤمنان را کمک می‌کند، اما این کمک به هفت شرط است که یک شرط تقوا و دیگری دفاع از دین است که در خطبه‌های گذشته به آنها اشاره شد.

وی شرط سوم را دفاع از حجت الهی دانست و افزود: تجلی دین در عرصه اعمال، حج است و حج جامع بسیاری از عناصری است که در عبادات داریم؛ همچنین تجسم همه دین در عرصه یک کتاب، یعنی قرآن و تجسم همه دین در عرصه یک انسان، یعنی امام (ع) است.

خطیب جمعه تهران در ادامه گفت: امام (ع) از مصادیق یاری خداست و اگر کسی بخواهد یاری خدا را در عرصه عمل به نمایش بگذارد، باید از حجت الهی حمایت کند که پیامبر اکرم (ص)، امامان معصوم (ع) و اکنون نیز آقا حجه بن الحسن العسکری (عج) است.

وی افزود: باید امام زمان (عج) را یاری کنیم و نگذاریم از یاد و خاطره برود و تا می توانیم برای سلامت ایشان صدقه بدهیم و صلوات بفرستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: همان طور که باید فرماندهی را از امامان (ع) بیاموزیم، ولایتمداری را هم باید از امامان و اهل بیت (ع) و مولا علی (ع) آموخت و باید دید با پیامبر اکرم (ص) چه رفتاری داشتند.

وی افزود: امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر کدام ۱۰ سال دوره امامت داشتند و وقتی در دوره امامت امام حسن (ع) ایشان به نرمش قهرمانانه در مقابل معاویه تن دادند، برخی به سمت امام حسین آمدند که شما علیه معاویه اعلام جنگ کنید اما امام حسین (ع) فرمودند: امام من نیز امام حسن (ع) است، و این یعنی ولایتمداری.

خطیب جمعه تهران به ایام فاطمیه (س) اشاره کرد و گفت: نماد ولایتمداری حضرت فاطمه (س) است، ایشان هم در زمان پیامبر اکرم (ص) و هم بعد از ارتحال نبی اکرم (ص) و حتی در زمان امیر مؤمنان (ع) نیز ولایتمدار بود.

وی افزود: من معتقدم مولا علی (ع) یک شهادت و یک مرگ داشت که شهادت مولا (ع) ۲۱ رمضان بود، اما مرگ مولا (ع) مصادف با شهادت حضرت فاطمه (س) بود که با دست خود آن حضرت را کفن کرد و به خاک سپرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در یکم فروردین و در آستان مقدس امام رضا (ع) و تاکید ایشان بر وحدت افزود: معنای این سخنان این بود که اختلاف سلیقه آری، اما گریبان یکدیگر را گرفتن هرگز.

وی اضافه کرد: اختلاف سلیقه‌ها بحران نیست بلکه فرصت است اما به این معنی نیست که در سایت‌ها به هم بتازند و در رسانه‌ها علیه هم مصاحبه کنند.

خطیب جمعه تهران به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه چه کنیم تا اختلافات سلیقه به تفرقه نینجامد، اشاره کرد و گفت: بر اساس فرمایشات ایشان، در برخوردها باید اخلاق اسلامی را حفظ کنیم و مجلس حریم دولت و رئیس جمهور را حفظ کند و دولت حریم مجلس را.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی قانون را تجسم جمهوری اسلامی دانست و با بیان اینکه رعایت قانون برای جلوگیری از تفرقه مورد نظر مقام معظم رهبری است افزود: تجمعات با مجوز آزاد است، مجوز بگیرید و تجمع داشته باشید و حرفتان را بزنید، بنابراین، این رهنمود راهکار آن است که اختلاف سلیقه به تفرقه تبدیل نشود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران عفاف و حجاب را از معروف‌های مسلم و شکستن حریم آن را از منکرهای مسلم دانست و گفت: در عرصه حجاب و عفاف وضع خوبی در جامعه نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی افزود:‌ امر به معروف و نهی از منکر باید در دستور کار هر مسلمانی باشد، نه تنها خطیب جمعه.

وی اضافه کرد: نمی شود چشم را بر واقعیات ببندیم، بارها شده است که خانواده شهدا مراجعه کرده و به صراحت گفته اند که ما به فرزندان شهیدمان افتخار می کنیم اما از وضع عفاف و حجاب گله کرده‌اند به طوری که اگر کسی از خارج به ایران بیاید و این وضع را ببیند باورش نمی شود.

خطیب جمعه تهران گفت: متاسفانه براساس گزارش های دقیقی که می رسد برخی خانم‌های عمره‌گذار در عمره مایه شرمندگی شیعه و ایران اسلامی می شوند.

وی افزود: وضع سینمای ما وضع خوبی نیست این را سیداحمد خاتمی نمی گوید، اهالی سینما می گویند، حتی آنهایی که با سلیقه من همراه نیستند مصاحبه کرده و این موضوع را گفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: البته هنرمندان متعهد سینمایی و فیلم های ارزشمند داریم اما آقایان مصاحبه کرده و گفته اند که ما فیلم مستهجن و فیلمی که در آن عریانی و لختی باشد نداریم.

وی افزود: باید گفت این مایه تعجب است، آیا کارتان به اینجا کشیده که فقط به این افتخار کنید؟ مگر می توانید چنین فیلم‌هایی هم داشته باشید؟ آیا این مردم اجازه می دهند که به این سمت قدم بردارید؟

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: آنها گفته اند که فیلم مشکل‌دار داریم و ما می گوییم همین را هم نباید داشته باشید، اینجا نظام اسلامی است و باید همه چیز را در این تراز ببینیم و سینما و هنر ما باید بوی جمهوری اسلامی بدهد.

وی افزود: این وظیفه امام جمعه است که این مطالب را تذکر بدهد، نامه سرگشاده و مصاحبه لازم ندارد، سیداحمد خاتمی هم کسی نیست که علیه او بسیج شوید.

امام جمعه موقت تهران گفت: من حرف دین، خدا، پیغمبر و این مردم را می زنم، و مردم می گویند که ما می خواهیم در همه عرصه‌ها اسلام را ببینیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه حالا که از ناحیه مسئولان اقدام بایسته را نمی بینیم، دست به دامان شما مردم خوب، متدین و فاطمی می‌شوم که به فکر حجاب خانواده باشید.

خطیب جمعه تهران گفت: خیر و سعادت و سربلندی و سرافرازی همه جوانان این کشور را می خواهم؛ امنیت، سعادت و سرافرازی شما با عفاف و حجاب است، به فکر حجاب اقوام باشیم.

وی افزود: اگر مسئولان در این زمینه اقدامی نکنند فردای قیامت جواب ندارند و شهدا جلویشان را می گیرند، بیش از ۲۰۰ هزار شهید جلو آنها را که فیلم‌های نامناسب می‌سازند می‌گیرند؛ بنابراین خودشان را برای جوابگویی آماده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: نباید فقط انتظار داشته باشیم که مسئولان و دولت اقدام کنند، باید خودمان نیز به فکر باشیم.

خطیب جمعه تهران گفت: به صراحت می گویم که همه داخلی‌ها و خارجی‌ها بشنوند، پرونده امریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ کس در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری نمی‌تواند در این باره کار کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به ۲۰ فروردین، روز قطع رابطه با امریکا افزود: این قطع رابطه در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان گرفتن جاسوس های امریکایی بود و در پی آن، کارتر رئیس جمهور وقت این کشور تمام ارتباط‌ها را با ایران قطع کرد.

وی اضافه کرد: امام (ره) از قطع رابطه با امریکا استقبال کردند و فرمودند اگر امریکا یک کار خوب در پرونده خود کرده باشد، همین است و ما هم همین قطع رابطه را می خواستیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: مبنای این استقبال امام از قطع رابطه با امریکا این بود که امریکا عادت کرده است ملت ها را رعیت ببیند و رابطه ارباب و رعیتی با جان دولتمردان امریکا عجین شده است.

وی افزود: از زمان قطع رابطه تاکنون به صورت آشکار و پنهان، مسئولان امریکایی درخواست مذاکره با ایران را مطرح کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: وزیر امور خارجه وقت امریکا ۲۰ فروردین ۱۳۶۹ به صراحت مصاحبه کرد و گفت که آماده مذاکره مستقیم با ایران هستند و معاون وقت پارلمانی رئیس جمهور کشورمان و فراری ضدانقلاب لندن‌نشین امروز مقاله نوشت و مذاکره با امریکا را فرصت طلایی دانست که باید به استقبال آن رفت.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در آن روز در این باره فرمودند من معتقدم کسانی که فکر می کنند باید با امریکا یعنی رأس استکبار مذاکره کنیم، یا دچار ساده‌لوحی هستند یا مرعوب شده اند زیرا استکبار نان هیبت و تشر خود را می خورد، صرف اینکه شما مذاکره کنید مشکل حل نمی شود، مذاکره با امریکا یعنی معامله و معامله یعنی داد و ستد، تو از انقلاب اسلامی چه می خواهی بدهی تا چیزی بگیری، والله که امریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر پایبندی به اسلام ناراحت نیست.

خطیب جمعه تهران گفت: از این سخنان منطقی‌تر نمی شود و من به صراحت می گویم که پرونده امریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخصی در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این باره نمی تواند کار کند.

خطیب جمعه تهران گفت: آنچه در صحنه سوریه قابل مشاهده است این است که می‌خواهند از بیداری اسلامی انتقام بگیرند. 

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: اینکه در کشورهای زیرمجموعه سلطه امریکا و غرب زلزله ایجاد شده است و حکام مستبد یکی یکی سقوط کرده اند، دلیلی شده است تا آنها از یک سال قبل مخالفان دولت سوریه را به راه انداخته اند اما دیدند که نظام سوریه مقتدر ایستاده است و حمایت مردمی دارد. 

وی ادامه داد: ایران طرفدار اصلاحات در سوریه، و معتقد است که هر گونه دخالت خارجی در این کشور اوضاع را خراب می‌کند و این کشور تاوان مقاومت جانانه‌اش را مقابل رژیم صهیونیستی پس می دهد. 

خطیب جمعه تهران گفت: استکبار، ارتجاع عرب و عربستان سعودی بدانند اگر بخواهند در سوریه دخالت نظامی کنند آتشی به‌پا خواهد شد که اول خودشان در آن خواهند سوخت. 

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر اتحادیه عرب در بغداد آن را موفقیتی بزرگ در عرصه سیاسی برای عراق دانست و افزود: برگزاری این اجلاس در عراق نشان داد که امنیت در این کشور در حدی است که توان اداره و برگزاری چنین اتحادیه‌ای را دارد و می تواند رئیس اتحادیه عرب باشد. 

وی اضافه کرد: حرف ما به حکام عرب شرکت کننده در این اجلاس این است که مگر نامتان اتحادیه عرب نیست و مگر مردم مظلوم بحرین عرب نیستند، این همه جنایات در پیش چشم جهانیان در بحرین صورت می گیرد و این کشور به زندان بزرگی برای مسلمانان تبدیل شده است اما چرا شما سکوت کردید و چیزی نگفتید؟ 

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: عربیت، اسلامیت و انسانیت حکم می کرد که شما سران عرب در مقابل این ظلم در بحرین موضع بگیرید اما نگرفتید، و خدای مظلومان از بحرین حمایت می کند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک حکام بحرین سقوط خواهند کرد و مردم بحرین طعم شیرین آزادی را خواهند چشید. 

وی افزود: متاسفانه دولت عربستان به کانون فتنه در منطقه و مأمن حکام فراری تروریست از جمله بن علی و طارق الهاشمی تروریست عراقی که در قتل تعدادی از ایرانیان در کربلا و نجف دخالت داشت تبدیل شده است.
خطیب جمعه تهران گفت: عربستان سعودی در بحرین اشغالگری می کند و آدم می کشد، در سوریه نیز فتنه‌گری می کند و بسیاری از آتش افروزی‌ها علیه دولت سوریه از فتنه اوست. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزود: عربستان سعودی در خط مقدم مبارزه با مسلمانان قرار دارد و همایش ضدشیعه در ریاض برگزار می کند که مفتیان خائنش علیه شیعه فتوا دهند و این در حالی است که ایران اسلامی مدام به تقریب مذاهب فتوا می‌دهد. 

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به حاکمان عربستان هشدار داد که از این اعمال خود دست بردارند وگرنه در آتشی که خود افروخته‌اند خواهند سوخت. 

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم، سالروز شهادت آیت‌الله العظمی شهید سیدمحمدباقر صدر و خواهر فاضله‌اش را که به دست خود صدام به شهادت رسیدند و مظلومانه در وادی‌السلام نجف دفن شدند و همچنین سالروز شهادت صیاد شیرازی را که به دست منافقین کوردل ترور شد و همچنین شهادت سیدشهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی را گرامی داشت.
https://taghribnews.com/vdchxkn6.23nwkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی