تاریخ انتشار۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۰
کد مطلب : 177690

تقریب مذاهب به معنی وحدت مواضع اسلامی در مقابل چالشهای موجود در جهان اسلام است

پژوهشگر لبنانی تأکید کرد: تلاش ایران در راستای تقریب و وحدت بین مسلمانان مذاهب مختلف علت کینه و دشمنی غرب نسبت به این کشور است.
تقریب مذاهب به معنی وحدت مواضع اسلامی در مقابل چالشهای موجود در جهان اسلام است
خبرنگار تقریب در آستانه برگزاری بیست و هشتمین کنفراس وحدت اسلامی گفتگویی به شرح زیر با "شیخ جعفر المهاجر" تاریخ‌ نگار و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان انجام داده است:

مهمترین چارچوبهایی که طرح تقریب بر آن بنا شده است چیست؟
طرح تقریب بر دو پایه بنا شده است، یکی از آنها ایجاد درک متقابل بین مسلمانان است؛ اسلام بسیار قوی تر از آنچه که ما تصور می کنیم است اما برخی تلاشهای دشمن که در راستای ایجاد اختلافات مذهبی صورت می گیرد، باعث کاهش ارتباطات اسلامی شده است.
و دیگر اینکه طرح تقریب مذاهب بر خلاف تصور برخی به معنی الغای مذاهب نیست بلکه بر پایه وحدت در راستای منافع همه مسلمانان در امور سیاسی و ...  وحدت در مقابله با چالشهایی که منافع واحد آنان را تهدید می کند، استوار است.

مؤسسات دینی بزرگ همانند الأزهر چگونه می توانند در زمینه تحکیم فرهنگ تقریب و از بین رفتن کینه و دشمنی بین مذاهب اسلامی گام بر دارند؟
بدون شک مؤسسات دینی بزرگ همانند الأزهر، الزیتونه، نجف و قم  نقش مهمی در تأیید فرهنگ تقریب ایفا می کنند و  این نقش می تواند پررنگ تر نیز باشد؛ مجمع تقریب مذاهب اسلامی در قاهره که آقای بروجردی آن را هدایت کرد و موفقیتهایی که در این زمینه به دست آورد نمونه آشکاری از این گونه مؤسسات است؛ اما متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از مؤسسات مذهبی تحت نظارت دستگاه های دولتی هستند و اجازه فعالیت آزادانه ندارند.

گفته می شود که سخن از وحدت اسلامی تاکتیکی نیست بلکه یک استراتژی است که جمهوری اسلامی ایران در تعامل با امور جهان اسلام آن را در پیش گرفته است، نظر شما در این مورد چیست؟
بدون شک، تلاش در راستای وحدت اسلامی مخصوصا در زمینه فرهنگی و سیاسی مبدأ اصلی در سیاست جمهوری اسلامی است و شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد که در رأس آن تأیید و حمایت نیروهای مقاومت از این عملکرد جمهوری اسلامی است و دیگر اینکه قوانین وضع شده در ایران به همه شهروندان از مذاهب مختلف حقوق مساوی می دهد و هیچ تمایزی بین آنها قائل نیست و همین دو عامل علت دشمنی غرب و برخی مؤسسات عربی با ایران است.
https://taghribnews.com/vdchwqnzv23nq-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی