تاریخ انتشار۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : 101206
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی:

رشد پایدار سرمایه گذاری خارجی کشور طی ۵ سال گذشته

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حالیکه غالب کشورهای جهان بدلیل بحران مالی، مشکلات بدهیها و عدم اطمینان در بازارها طی همین دوره زمانی با نوسانات زیادی در این شاخص روبرو بودند، حفظ ثبات و رشد پایدار سرمایه گذاری خارجی کشور طی ۵ سال گذشته در کشور بسیار حائز اهمیت است.
رشد پایدار سرمایه گذاری خارجی کشور طی ۵ سال گذشته
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری ، "بهروز علیشیری" معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم اعلان و انتشار رسمی گزارش جهانی سرمایه گذاری سال ۲۰۱۲ کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (UNCTAD) میزان جذب سرمایه گذاری خارجی کشور در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.

علیشیری ضمن اعلام کسب جایگاه سوم ایران در منطقه خاورمیانه و ارتقای سه پله ای رتبه ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی در این منطقه نسبت به سال ۲۰۱۰، دستیابی به نرخ رشد ۱۴ درصدی را از این جهت حائز اهمیت دانست که تقریبا تمامی کشورهای عربی و اغلب همسایگان ایران رشد منفی را نسبت به سال قبل تجربه نمودند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: علیرغم شرایط ویژه حاکم بر روابط اقتصادی و بین المللی کشور، ایران قادر بوده رشد ۱۵۲ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی را نسبت به سال قبل ازآغاز بحران مالی(۲۰۰۶) محقق سازد در صورتیکه هیچکدام از کشورهای خاورمیانه به چنین نرخ رشدی دست نیافته و با نوسانات شدید و بعضا منفی در جذب سرمایه گذاری خارجی طی ۵ سال گذشته مواجه بودند و متوسط رشد سرمایه گذاری خارجی در این منطقه در ۵ سال گذشته قریب به ۲۲ درصد بوده است.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص حجم سرمایه گذاری های خارجی جذب شده در بخشهای مختلف اقتصادی کشور ،اظهار داشت: بخش معدن مشتمل بر نفت، گاز و صنایع معدنی با جذب ۱۳۴/۳ میلیارد دلار و اختصاص ۷۵ درصد از کل حجم سرمایه های خارجی جذب شده در جایگاه نخست قرار گرفته و حوزه های صنعت و ساختمان با اختصاص به ترتیب ۱۹ و ۳ درصد از کل حجم سرمایه های جذب شده رتبه های دوم و سوم را در اختیار داشتند.

علیشیری همچنین در خصوص سرمایه خارجی جذب شده در استانهای مختلف کشور ضمن بیان این مطلب که بر اساس طبقه بندی با احتساب نفت و گاز و بدون احتساب نفت و گاز، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استانها متفاوت می باشد خاطر نشان کرد: با احتساب سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در حوزه نفت و گاز کشور استانهای نفت خیز مانند بوشهر و خوزستان به ترتیب با جذب ۹۵۵/۱ میلیارد دلار و ۹۴۳ میلیون دلار در رتبه های اول و دوم قرار گرفتند و در طبقه بندی بدون احتساب نفت و گاز استانهای فارس، گیلان و تهران به ترتیب با ۶۸۶/۳۹۰ ، ۵۵۳/۲۱۲ و ۰۸۷/۱۳۵ میلیون دلار در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به افزایش مستمر شاخص نسبت سرمایه خارجی جذب شده به تولید ناخالص داخلی و ثبت رقم ۹/۰ درصد برای این شاخص در سال ۲۰۱۱ ، اظهار داشت :گرچه سهم ایران از حجم کل جریان سرمایه گذاری خارجی جهان با رشدی مستمر به ۲۷/۰ درصد بالغ گردیده، اما این میزان با توجه به اینکه اقتصاد ایران ۶۸/. درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد ،کافی و متناسب با اندازه اقتصاد کشور نیست.

علیشیری در ادامه با اشاره به فعالیتها و اقدامات گسترده و متنوع سازمان سرمایه گذاری در سنوات گذشته و بویژه سال ۱۳۹۰ در چهار حوزه :پیگیری، تدوین سیاستهای حمایتی و رفع موانع عمومی سرمایه گذاران خارجی، ارائه خدمات و تسهیلات اداری و رفع مشکلات اجرایی سرمایه گذاران خارجی، تصویر سازی و تدوین و طراحی بسته های تشویقی و برنامه های عملیاتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی بالقوه را از جمله فعالیتهای سازمان ،در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی دانست .

وی برگزاری نشستهای تخصصی با دستگاههای اجرایی متولی پروژه های زیربنایی کشور و صاحبان فرصتهای سرمایه گذاری در بخش خصوصی بمنظور تدارک بسته های اجرایی و فرصتهای سرمایه گذاری استاندارد، هدایت و مدیریت ستاد سرمایه گذاری ملی، هدایت و هماهنگی امور ستادهای سرمایه گذاری استانی، امور مرتبط با کارگروه ماده ۶۲ قانون برنامه پنجم توسعه، هدایت فرآیند ارتقای رتبه بین المللی کشور در کسب و کار و مدیریت امور اجرایی دبیرخانه هیات مقررات زدایی را از دیگر اقدامات سازمان در قالب تلاشهای حمایتی، تشویقی و رفع موانع عمومی سرمایه گذاری خارجی برشمرد.

این مقام مسئول در ادامه مهمترین اقدامات سازمان در راستای ارائه تسهیلات اداری و اجرایی و رفع مشکلات سرمایه گذاران را در قالب عملیات مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی ملی و مراکز خدمات استانی مورد اشاره قرار داد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بررسی ۱۸۴ مورد درخواست سرمایه گذاری خارجی، ۵۲۰ مورد خدمات مشاوره ای به طرحهای مصوب سرمایه گذاری، ۷۱۰ مورد مذاکره حضوری با مراجعین مرکز خدمات، برگزاری ۱۹ جلسه هیات سرمایه گذاری خارجی و بیش از ۲۳۰۰ مورد مکاتبه با دستگاههای اجرایی برای پیگیری امور مرتبط با سرمایه گذاران خارجی را از اهم اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۳۹۰ عنوان کرد که منجر به تصویب ۳/۵ میلیارد دلار طرح سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته گردید.

وی بررسی ۴۴۳ طرح در حال اجرای سرمایه گذاری خارجی، ۴۰۰ مورد بازدید از طرحهای مصوب و شناسایی ۲۴۰ مورد مشکل اجرایی سرمایه گذاران خارجی و حل و فصل حدود ۱۵۰ مورد از این مشکلات و موانع را از جمله اقدامات نظارتی و راهبری طرحهای سرمایه گذاری خارجی توسط سازمان سرمایه گذاری برشمرد که منجر به ایجاد اطمینان و جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران خارجی نسبت به سیاست های حمایتی دولت و افزایش جذب سرمایه های خارجی گردیده است.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران همچنین به اقدامات تشویقی و بازاریابی سازمان سرمایه گذاری در قالب عملیات تصویرسازی کشور اشاره نمود. برگزاری ۱۹ همایش تخصصی بین المللی در خارج از کشور، ۲ همایش بزرگ بین المللی در تهران و ۷ همایش تخصصی استانی طی دو سال گذشته، انتشارگزارش اقتصادی ایران و راهنمای سرمایه گذاری خارجی به زبان انگلیسی برای اولین بار در کشور را از اهم اقدامات سازمان سرمایه گذاری در راستای پیشبرد برنامه های کشور در ارائه تصویر مطلوب از فضای سرمایه گذاری ایران دانست.


به گفته علیشیری ،طراحی و راه اندازی پورتال تخصصی معرفی فرصتهای سرمایه گذاری کشور با ارائه بیش از ۱۱۰۰ فرصت مطالعه شده در حوزه ها وبخشهای مختلف اقتصادی به نشانی www.iio.ir ، برگزاری نشستهای تخصصی و استفاده از ظرفیتهای اجرایی سفارتخانه ها و نمایندگیهای ایران در خارج از کشور و سازماندهی پانلهای تخصصی و مذاکرات حضوری فنی صاحبان فرصتهای سرمایه گذاری با سرمایه گذاران بالقوه نیز از اهم اقدامات سازمان سرمایه گذاری در قالب شناسایی و جذب سرمایه گذاران خارجی در سال گذشته بود.

علیشیری در پایان ضمن اشاره به رقم رو به رشد مصوبات هیات سرمایه گذاری خارجی طی سالهای گذشته و تصویب ۵/۲ میلیارد دلار طرح سرمایه گذاری خارجی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۱ ، بر در دسترس بودن و اقبال سرمایه گذاران خارجی نسبت به سرمایه گذاری در ایران تاکید نمود و خواستار تغییر رویکرد در نظام بودجه ریزی دولتی برای کاهش اتکای پروژه های زیربنایی به بودجه های عمرانی و بکارگیری روشهای نوین تامین مالی، استفاده بهینه از فرصتهای تجاری و تبدیل آنها به فرصت سرمایه گذاری، تدوین راهبردهای توسعه صنعتی و بخشی و ارتباط آن با سیاستهای جذب سرمایه گذاری خارجی و سعی و اهتمام دستگاههای اجرایی متولی پروژه های زیربنایی در تدوین بسته های اجرایی استاندارد شد.

به گزارش خبرنگار ما، از جمله موارد قابل توجه در گزارش سال ۲۰۱۲ افزایش قابل توجه سهم ایرانیان خارج از کشور در سرمایه خارجی وارده به کشور بود که با ثبت رقم ۴۲۸ میلیون دلار قریب به ۱۰ درصد از حجم کل سرمایه خارجی جذب شده سال ۱۳۹۰ را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش ،همچنین از بین ۸ نمایندگی خارجی و سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران که طی سال گذشته در امر بازاریابی و تشویق سرمایه گذاری خارجی در کشورهای متوقف فیه فعال بودند، سه نمایندگی خارجی کشورمان در ایتالیا، اسپانیا و ترکیه به دلیل اقدامات چشمگیر و فعالیتهای گسترده به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند که در این راستا از سفرای کشورمان نیز با اهدای جوایزی قدردانی بعمل آمد.

لازم به ذکر است گزارش جهانی سرمایه گذاری سال ۲۰۱۲ که توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (UNCTAD) بطور همزمان در سراسر جهان و حسب روال سالیانه منتشر می گردد موید رشد ۱۶ درصدی جریان سرمایه گذاری خارجی جهان نسبت به سال ۲۰۱۰ بود و رقم ۵۲۴/۱ میلیارد دلار را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش به استثنای دو منطقه دریای کارائیب و غرب آسیا تمامی مناطق جغرافیایی با روند مثبت شاهد افزایش میزان جذب سرمایه گذاری خارجی نسبت به سال گذشته بودند و در تقسیم بندی قاره ای نیز تنها دو قاره آفریقا و اقیانوسیه با کاهش میزان جریان سرمایه گذاری خارجی روبرو بودند و کشورهای در حال گذار و در حال توسعه با ثبت به ترتیب ۲۴ و ۲۱ درصد رشد نسبت به سال قبل افزایش ورودی سرمایه های خارجی را شاهد بودند. مضافا برای دومین سال پیاپی سهم کشورهای توسعه یافته از حجم کل جریان سرمایه گذاری خارجی کمتر از ۵۰ درصد بود و کشورهای در حال توسعه موفق شدند قریب به ۵۱ درصد از کل جریان سرمایه گذاری خارجی جهان را به خود اختصاص دهند.
https://taghribnews.com/vdchvznz-23nvid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی