تاریخ انتشار۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۲۶
کد مطلب : 73800

آیین عزاداری محرم در دامغان

مراسم عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا معمولا در شهر دامغان و روستاهای اطراف به صورت متمرکز برگزار می شود.
آیین عزاداری محرم در دامغان
به گزارش تقریب(تنا)،
"ابوالفضل امیر احمدی" رئیس آموزش و پرورش شهر امیریه دامغان در گفت و گو با خبرنگار تقریب در ارتباط با آیین های عزاداری در شهر دامغان گفت: از جمله آیین های عزاداری در شهر دامغان که علاوه بر مراسم های معمول عزاداری در دیگر شهرهای ایران برگزار می شود، می توان به مراسم سنگ زنی اشاره کرد.

مراسم سنگ زنی به این شکل است که هر نفر دو سنگ در دست گرفته و با ریتم خاصی این سنگ ها را به هم می کوبد و یا اینکه دو نفر در مقابل یکدیگر ایستاده و سنگ هایی که در دست دارند را به سنگ هایی که در دستان طرف مقابل است، می کوبند.

از دیگر آیین های مذهبی در شهرستان دامغان برگزاری تعزیه در هر یک از روستاها در روز خاصی است که به عنوان مثال در روز چهارم محرم در شهر امیریه دامغان تعزیه طفلان مسلم خوانده می شود.

معمولا هر ساله در شب تاسوعا، شهروندان دامغانی که در شهر های مختلف زندگی می کنند به صورت هیئت های مذهبی به شهر یا روستای خود باز می گردند که به هنگام ورود، هیئت آن شهر یا روستا به استقبال آنها آمده و در مقابل هم قرار می گیرند و اشعاری را با این مضمون می خوانند که این کاروان که هست؟ چرا عزادار است؟ عباسش کو؟علمدارش کو؟ و از این قبیل نوحه سرایی ها.

مراسم عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا معمولا در شهر دامغان و روستاهای اطراف به صورت متمرکز برگزار می شود و روستاهای هر قسمت به یک روستا رفته و عزاداری می کنند.

در صبح روز عاشورا جوانان شهر امیریه نماز صبح را در مسجد یا حسینیه به جای آورده و پس از آن به چند گروه تقسیم شده و به کوچه ها و خیابان های اطراف می روند و با نوحه سرایی و سینه زنی مردم را برای ادای نماز صبح بیدار می کنند.

عزاداری در شب شام غریبان معمولا توسط نوجوانان برگزار می شود که با شمع های روشن، علم و پرچم حسینیه به کوچه ها می روند و به نوحه سرایی می پردازند و در بین راه نیز زمانی که از درب منزلها می گذرند مردم نذورات خود را به آنها می دهند. 

دامغان همه ساله در روز ۱۱محرم تعطیل رسمی است و همه هیئت های مذهبی از شهرها و روستا های اطراف وارد دامغان می شوند ومراسم عزاداری را انجام می دهند. 

نماز ظهر در آرامگاه "بکیر" که از شاگردان امام صادق(ع) است به امامت امام جمعه دامغان برگزار شده و عزاداران در حسینیه های شهر دامغان اطعام می شوند.


https://taghribnews.com/vdchv6nq.23nxvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی