تاریخ انتشار۱۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : 101279

استقبال بين المللی از اولين تجربه دموكراسی در ليبی

تنا
دبیر کل سازمان ملل متحد از برگزاری نخستین انتخابات در لیبی پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور استقبال کرد.
استقبال بين المللی از اولين تجربه دموكراسی در ليبی
به گزارش تقريب (تنا)، "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای از سران جدید لیبی خواست در فضای عدالت و آشتی ملی گام بردارند. 

آمريكا 
"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا برگزاری اولين انتخابات سراسری در لیبی را به این کشور تبریک گفت. 

کلینتون گفت: پس از بیش از چهار دهه حاکمیت دیکتاتوری، زنان و مردان از همه نقاط لیبی، آینده خود را تعیین می کنند. 

وزیر خارجه آمریکا که در حال دیدار از ژاپن بود، انتخابات لیبی را یک "نقطه عطف تاریخی" خواند.

کلینتون تاكيد کرد: کارهای سختی پیش روی مردم لیبی برای متحد کردن کشور خود و اطمینان خاطر در خصوص تبدیل این کشور به کشوری دموکراتیک و صلح طلب، است.

وی وعده داد: آمریکا به حمایت خود از لیبی ادامه خواهد داد

اتحاديه اروپا 
"کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از برگزاری انتخابات پارلمانی لیبی در فضایی آزاد، آن را انتخاباتی "واقعا تاریخی" خواند.
 
وی در بیانیه مشترک تدوین شده با "استفان فول" کمیسر ‌توسعه اتحادیه اروپا در همین باره اعلام کرد: انتخابات پارلمانی تاریخی لیبی بیانگر آغاز عصر دموکراتیک جدید در این کشور است. علیرغم اطلاعات مربوط به بروز برخی حوادث خشونت‌آمیز، مردم لیبی در فضایی آزاد برای تصمیم‌گیری درباره آینده خود رأی دادند. 

فرانسه

"برتراند والرو" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام كرد: هشت ماه پس از سقوط رژیم قذافی، فرانسه برگزاری انتخابات بسیار منظم در لیبی را كه بر خلاف تمامی اتفاقات پیشین بود، تحسین می كند. 

وی افزود: ما به مردم لیبی به خاطر همكاری و فعالیت فوق العاده شان تبریك می گوییم. این موضوع نشانگر علاقه آنان برای انتقال قدرت موفق و پشت سر گذاشتن سال ها دیكتاتوری برای ساختن كشوری با قانون است.

ايتاليا 
"جولیو ترزی" وزیر امور خارجه ایتالیا برگزاری انتخابات پارلمانی در لیبی را گامی مهم و نقطه عطفی به سوی برقراری دموکراسی در این کشور توصیف کرد. 

وزیر امور خارجه ایتالیا با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: برگزاري انتخابات پارلمانی در لیبی نقطه عطفی در تاریخ این کشور و گامی سرنوشت ساز به سوی تقویت فرآیند برقراری دمکراسی محسوب می شود. 

در این بیانیه آمده است: با وجود برخی خشونت ها و ناآرامی ها، مردم لیبی با مشارکت گسترده خود در این انتخابات ثابت کردند که به دمکراسی که سال ها از آن محروم بودند و هم اکنون آن را پیدا کرده اند، باور دارند و حضور و مشارکت بسیار بالای زنان در این انتخابات، خود گواهی بر این مدعا است. 

لازم به ذكر است كه "نوری العبار" رئیس کمیسیون عالی انتخابات لیبی اعلام كرده است که میزان مشارکت مردمی در این انتخابات۶۰ درصد و تعداد رای‌دهندگان نيز بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. 

العبار گفته است : نتايج نهايي انتخابات تا سه شنبه (۲۰ تير) اعلام خواهد شد. 

مجلس موسسان قانون اساسی لیبی ۲۰۰کرسی خواهد داشت.
https://taghribnews.com/vdchqznzw23nvid.tft2.html
مرجع : خبرگزاري ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی