تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۲۸
کد مطلب : 159771

انتخاب نفرات برتر نخستين جشنواره جايزه بزرگ پيامبر اعظم/لاریجانی:برخی درشت گویی ها و تکفیری ها ریشه در جهل دارد

نخستین جشنواره جایزه بزرگ پیامبر اعظم که با موضوع سینما و ادبیات از دو روز پیش در تهران برگزار شد با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.
انتخاب نفرات برتر نخستين جشنواره جايزه بزرگ پيامبر اعظم/لاریجانی:برخی درشت گویی ها و تکفیری ها ریشه در جهل دارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در مراسم اختتامیه این جشنواره که شب دوشنبه همزمان با مبعث پیامبر در تالار وحدت برگزار شد علاوه بر دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

برگزیدگان این جشنواره بدین شرح معرفی شدند:

در بخش فیلم کوتاه داستانی جایزه بزرگ سوم شامل قرآن مجید، لوح تقدیر و ۱۰ سکه بهار آزادی به محمد فراهانی برای فیلم دزدی، جایزه بزرگ دوم شامل قرآن مجید، لوح تقدیر و ۱۲ سکه بهار آزادی به مجتبی حیدری و جبار اجاق‌لو برای فیلم میهمان و جایزه بزرگ اول شامل قرآن مجید، لوح تقدیر و ۱۴ سکه بهار آزادی به سید‌محمد‌رضا خردمندان برای فیلم مسافر تعلق گرفت.

همچنین در بخش دفاع مقدس داوران از ۸ اثر تقدیر کردند و دو جایزه ویژه خود را شامل قرآن مجید، لوح تقدیر و ۲ سکه بهار آزادی به داریوش غضبانی برای فیلم «حنانه» و سیامک صرافت برای «گذرنامه بهشت» اهدا کردند.
در بخش انیمیشن هیچ اثری از سوی هیأت داوران شایسته دریافت جایزه بزرگ شناخته نشد اما در این بخش ۴ نفر تقدیر شدند.

اهدای قرآن مجید، لوح تقدیر و ۵ سکه بهار آزادی به سید‌مصطفی حسینی برای «و آخرین پیامبر»، سپهر محمد‌لو برای «مثل اینکه می‌خندد»، حامد کاتبی برای «تولد آفتاب» و سعید گائینی برای «خورشید حجاز» صورت گرفت.

همچنین در بخش مستند کوتاه جایزه سوم شامل قرآن مجید، لوح تقدیر و ۱۰ سکه بهار آزادی مشترکا به جواد تقوی برای «آب، آش» و محمد محمودی برای «شیخ‌حسین» و جایزه دوم شامل قرآن مجید، لوح تقدیر و ۱۲ سکه به مجید عزیزی برای آشنای دور و جایزه بزرگ اول شامل لوح تقدیر، قرآن مجید و ۱۴ سکه به فضل‌الله طاری برای «خدای خانه» تعلق گرفت.

ضمن اینکه جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به حجت‌الاسلام عسگر آقایی بازیگر و مبلغ فیلم «آخوند چینی دات کام» اهدا شد.

در بخش نقد فیلم‌های مهم هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر، قرآن مجید و دو سکه بهار آزادی از «پناه بر خدا» رضایی برای «فصل وصل» و محمد‌صادق زمانی برای «دسیسه شیطانی» تقدیر کرد.

در بخش فیلمنامه نیز هیأت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بزرگ ندانست اما از ۹ اثر تقدیر کرد و در بخش کتاب نیز هیأت داوران هیچ اثری را در بخش سیره شایسته دریافت جایزه ندانست اما از ۱۴ اثر تقدیر کردند.

همچنین در بخش پاسخ به شبهات دینی زینب مهنا از لبنان برای نگارش کتاب بررسی تاریخی اهانت‌های تصویری و کاریکاتوری به پیامبر اعظم (ص)، ایوان ریدلی برای نگارش کتاب حضرت محمد از دید غرب از انگلستان، مهدی عرب‌ برای نگارش کتاب «اخلاق، انسانیت و الهیت در زندگی پیامبر»، محمدحسن غدیری ابیانیه برای نگارش «آیا محمد پیامبر است»، علی پاک‌سرشت برای نگارش «اسلام‌هراسی یک سلاح علیه محمد، چگونگی برخورد» و محمد بوکریته برای نگارش «پاسخ به شبهات غرب درباره پیامبر از کشور الجزایر» با دریافت لوح تقدیر، قرآن مجید و سکه بهار آزادی تقدیر شدند. 

برخی درشت گویی ها و تکفیری ها ریشه در جهل دارد
"علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: توهین به ساحت پیامبر اعظم (ص) در این روزگار وحشی گری مدرن است که به دلیل لجاج و عناد با اهل بیت انجام شده و همه مومنین را ناراحت کرده است.

وی افزود:در گذشته هم افرادی توهین هایی به اهل بیت داشتند ولی این توهین ها به این شدت و وقاحت که با لباس آزاداندیشی فکری خودشان را بپوشانند نبود.

لاریجانی تاکید کرد : اگر بااین علت ها مبارزه کنیم بیشتر نتیجه می گیریم تا حالت تدافعی داشته باشیم البته تدافعی بودن نیز لازم است زیرا ما مسلمانیم و باید از ساحت پیامبر اعظم دفاع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بعثت رسول اکرم چندین نکته وجود دارد گفت: مهمترین نکته توحید است زیرا همه ما باید متوجه این کانون هستی باشیم .

وی گفت: انسان موحد زمانی تربیت می شود و سبک زندگی اش ثابت می شود که به دنبال جهل نرود، غرور در دنیای امروز به دلیل جهل نسبت به مبدا هستی است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دومین نکته در بعث رسول اکرم (ص) مبارزه با جهل است بسیاری از آسیب هایی که بشریت امروز می بیند به دلیل جهل است.

وی ادامه داد: برخی درشت گویی ها و تکفیری ها ریشه در جهل دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی نکته سوم در بعث رسول اکرم را مبارزه با فساد دانست و اظهار داشت: بدون معنویت و توحید نمی توان فساد را ریشه کن کرد شاید این موضوع علی الظاهر اتفاق افتد ولی فساد به شکل های دیگر ظاهر می شود.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اعظم با کلمه توحید حرکت خود را آغاز کرد و برای تحقق این موضوع اولین موضوعی را که برجسته کرد عقلانیت بود به همین دلیل است که ما در احادیث تاکید بر عقلانیت می بینیم.

وی گفت: گاهی محرومیت بشر به دلیل بی توجهی به عقل و دین است که این موضوع ها آشفتگی ایجاد می کند و باعث خرافات و افراطی گری و عصبیت می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: علم، عقل و معنویت می تواند انسان را به رشد برساند.

وی گفت : امروز گروهی هستند که عقل را تعطیل کرده اند که از آنان می توان به جریان های افراطی و تکفیری که در دنیای اسلام بلا شده اند اشاره کرد زیرا آنان به حیثیت مسلمانان لطمه می زنند و این موضوع به دلیل تعطیلی عقل است

وی خاطرنشان کرد: کاری که برخی ها در سوریه انجام می دهند و موضوع جدیدی را به نام نکاح جهادی عنوان کرده اند کار غلطی است که توهین به زنان و انسان است که هم به جهاد و هم به نکاح ضربه می زند و غیرعقلانی است.

لاریجانی اظهار داشت: اسلام دین عقلانیت است و این گونه موضوعات چیزی جز آشفتگی در دنیا ایجاد نمی کند.

وی افزود: برخی تندروی ها که تکفیری ها انجام می دهند ساختمان ها را خراب می کنند ، افراد را می کشند و سر می برند بی توجهی به بعثت رسول اکرم است و روش آنان توهین ناسزاگویی و ترور است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر گروه افراطی دیگری هستند که معنویت را تعطیل کرده اند آنان غرور بلاوجد دارند و حتی اگر علم را به کار می گیرند در جهت غرورشان است که این افراد بیشتر در غرب حضور دارند.

لاریجانی ادمه داد: در دو دهه اخیر اکثر جنگ ها خصوصا در افغانستان و عراق توسط غربی ها رخ داده است آنان در پشت صحنه با تروریست ها جلسه می گذارند و به جان مسلمان می افتند.

وی گفت: یک نمونه دیگر کار آنان توهین به اولیای دین است.در دنیای امروز یک عده به اولیای دین توهین می کنند و عده دیگر با کاریکاتور کشیدن جنگ راه می اندازند ولی بدانند از این اقدامات ره به جایی نمی برند و نمی توانند از بزرگی اولیای دین کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات به دلیل فساد در علم بشریت است اظهار داشت: این اقدامات کوچکی و حقارت به همراه می آورد و با نوعی لجاجت همراه است.

وی گفت: ما باید با ریشه های این موضوعها برخورد کنیم و به جوامع این آموزش را بدهیم که با عقلانیت و امور وحیانی با افراطی گری مبارزه کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه جهانی ما با این تلنگرهای تکفیری ها باید هوشیار باشد امروز یک چتر پرزرق و برق رسانه ای در دنیا است که می خواهد عقل ها کار نکنند آنها فرصت تامل را از انسان می گیرند.

لاریجانی افزود: گاهی انسان نیاز دارد که تنها باشد ولی دنیای امروز فضای خلوت را از انسان گرفته و ظاهرش این است که انسان رشد می کند اما انسان گاهی نیاز به تنهایی و تامل دارد.

وی گفت: امروز افراط تکفیری ها در شرایط نزولی است و اقداماتشان باعث یک نوع تنفر از آنان در همه قلمروها شده است زیرا غیرعقلانی و با عصبیت هستند و ارزش خود را در میان همه از دست داده اند.

وی ادامه داد: ما اگر می خواهیم اسلام را معرفی کنیم باید عقلانیت ، نیازهای معنوی و اخلاق را برجسته کنیم.

لاریجان اظهار داشت: رشد اسلام امروز در غرب زیاد شده و این موضوع باعث نگرانی برخی ها شده است از این رو افراطی گری ها در برخی مناطق ره به جایی نخواهد برد.
https://taghribnews.com/vdchqwnzz23nmqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی