تاریخ انتشار۱۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴۳
کد مطلب : 89047

درخواست بان كي مون برای ملاقات ميان رؤسای جمهور دو سودان

دبيركل سازمان ملل متحد ضمن صدور بيانيه‌اي كه در آن از تداوم درگيري‌ها ميان دو سودان ابراز نگراني كرده، خواستار ملاقات رؤساي جمهور سودان و سودان جنوبي در جهت رفع اختلافات شد.
درخواست بان كي مون برای ملاقات ميان رؤسای جمهور دو سودان
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا)، "بان کی مون" دبیركل سازمان ملل متحد روز دوشنبه از عمر البشیر رئیس جمهور سودان و سالواکر رئیس جمهور سودان جنوبی خواست در اولین زمان ممکن برای کاهش تنش میان دو کشور با یکدیگر ملاقات کنند.

وی بار دیگر بر درخواست خود از دو دولت مبنی بر "توقف فوری دشمنی‌ها و اجرای توافقات امنیتی بین دو طرف و نیز مشخص کردن مرزها در منطقه (مورد مناقشه) ابيي" تأکید کرد. 

در پي تشديد و ادامه حملات به منطقه نفت‌خيز مورد مناقشه ميان سودان و سودان جنوبي در هفته گذشته، مذاکرات دو کشور متوقف شد. 

کارشناسان درگيري اخير بين دو طرف را شديدترين درگيري از زمان مستقل شدن جنوب سودان در سال گذشته مي‌دانند.

 وزراي دفاع دو كشور به عنوان نمايندگان دو طرف که روز دوشنبه در آديس آبابا پايتخت اتيوپي با يکديگر ملاقات کردند، نگران‌اند شرايط فعلي رو به وخامت بگذارد.

اخيرا شوراي امنيت سازمان ملل نيز با صدور بيانيه‌اي از دو طرف درگيري‌ها خواسته است خويشتن‌داري كرده و مذاكرات را هرچه سريع‌تر در جهت حل و فصل سياسي اختلافات موجود از سر بگيرند.

به طور همزمان سازمان ملل متحد هم نسبت به بروز جنگي جديد ميان خارطوم و جوبا هشدار داده است.

از سوي ديگر هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در سخناني سودان را مقصر اصلي بروز تنش ميان سودان و سودان جنوبي اعلام كرد و درخصوص وقوع جنگ جديدي ميان دو طرف به شدت ابراز نگراني كرد. 

در همين حال "محمد عطا المولي" مدير سازمان امنيتي سودان اعلام كرد كه كشورش با گروه‌های مسلحی كه وابسته به دولت سودان جنوبی هستند در خاك خود درگير شده اما سودان قصد ندارد به يك جنگ تمام عيار با سودان جنوبي وارد شود.

وي همچنين تأكيد كرده كه منطقه نفت‌خيز مرزي ميان دو كشور كه طرفين بر سر آن اختلاف دارند هم‌اكنون در اختيار سودان است و اظهارات مقامات سودان جنوبي مبني بر اشغال اين منطقه صحت ندارد.

سالواكر، رئيس جمهوري سودان جنوبي پيش‌تر اعلام كرده بود كه منطقه را از دست سودان آزاد كرده و كنترل آن در اختيار سودان جنوبي است.

وي همچنين دولت خارطوم را متهم كرد كه با حملات توپخانه‌اي مناطقي از سودان جنوبي را مورد حمله و تعرض قرار داده است.
https://taghribnews.com/vdchqvn6.23nwkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی