تاریخ انتشار۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۶
کد مطلب : 73495
رعد:

جريان 14 مارس هم از كمك مالي به دادگاه حريري شگفت زده شد

تنا ـ بيروت
تأمين اعتبار دادگاهي ترور حريري از سوي "نجيب ميقاتي" حتي جريان مخالف حكومت را نيز شگفت‌زده كرد.
جريان 14 مارس هم از كمك مالي به دادگاه حريري شگفت زده شد

به گزارش تقريب(تنا)،
"محمد رعد" رئيس كميسيون وفاداري به مقاومت در پارلمان لبنان تصريح كرد: تأمين اعتبار دادگاه ترور حريري از سوي "نجيب ميقاتي" حتي جريان 14 مارس را نيز شگفت‌زده كرد.

وي با بيان اين كه جريان 14 مارس خواهان كمك‌هاي مالي به دادگاه رسيدگي به ترور حريري نيست، گفت: اين جريان به خوبي مي‌داند كه دادگاه ترور چه با تأمين اعتبار و چه بدون تأمين اعتبار ادامه مي‌يابد زيرا اين دادگاه در پي تحقق عدالت ايجاد نشده است بلكه هدف از ايجاد آن تهديد مقاومت بوده و به اين هدف نائل نخواهد شد.

رعد در ادامه افزود: جريان 14 مارس خواهان بازگشت به قدرت هستند و براي رسيدن به اين هدف حاضرند دست خود را به سوي همه اشرار دراز كنند اما آنها از قدرت كنار زده شده‌اند و ديگر به آن باز نمي‌گردند زيرا مردم لبنان آنها و عملكرد آنها را شناخته‌اند.

وي با بيان اين كه جريان 14 مارس مسئول همه ضعف‌ها تفرقه‌ها

و فسادهايي است كه در كشور رخ داده است، گفت: اين مردم هستند كه صحيح را از خطا تشخيص مي‌دهند. 

رعد با اشاره به سخنان سيد حسن نصرالله در ارتباط با كمك مالي به دادگاه حريري گفت: دبيركل، موضع ما را در اين رابطه بيان كرد كه ما راضي به كمك‌مالي به دادگاه سياسي و دروغيني كه هدف آن تهديد انسا‌هاي شريف بوده و نتايج تحقيقات آن شهادت شاهدان دروغين است، نيستيم. 

وي در پايان تأكيد كرد: اين دادگاه توسط شيطان اداره مي‌شود و نمي‌توان با آن به حقيقت و عدالت رسيد.

در همين رابطه شيخ "ماهر حمود" خطيب مسجد "القدس" شهر "صيدا" با بيان اين كه دادگاه بين‌المللي در پي ايجاد تفرقه قومي مذهبي است گفت: اين دادگاه دادگاه دروغ و نيرنگ است و نبايد به ابزاري براي توطئه عليه مقاومت تبديل شود.

وي در ادامه با بيان اين كه مقاومت، شرافتي نمايان در 30 سال گذشته بوده و بهترين رفتار ها را داشته است، ‌افزود: ما نمي‌خواهيم دادگاه نيرنگ بخشي از ميراث اهل سنت باشد و بر اين موضع باقي خواهيم ماند تا زماني كه حق بر باطل پيروز شود.
 
شيخ حمود همچنين با اشاره به اين كه دوست و دشمن شهادت مي‌دهند
كه حكومت لبنان و نبيه بري رئيس مجلس تلاش مي‌كنند آتش درگيري ها را خاموش كرده و لبنان را از بحران خارج سازند از همگان خواست در اين مرحله حساس بر عناوين وحدت ميان مسلمانان تأكيد كنند.

"سليم الحص" نخست وزير اسبق لبنان هم با اشاره به غيرقانوني بودن دادگاه ترور حريري گفت: حكم ايجاد دادگاه به امضاي رئيس جمهور لبنان و موافقت شوراي وزرا و مجلس نمايندگان نرسيده است.

وي با اشاره به حكم "نجيب ميقاتي" مبني بر تأمين اعتبار دادگاه حريري از سوي صندوق عالي امدادرساني لبنان تصريح كرد: اين نحوه تأمين اعتبار از طريق صندوق عالي امدادرساني لبنان غيرقانوني است زيرا جزء وظايف صندوق نبوده و حكم به امضاي شوراي وزرا و مجلس نمايندگان نرسيده است.

وي با تأكيد بر اين كه ما مي دانيم كه اين تأمين اعتبار می تواند  بحراني را كه ممكن بود متوجه حكومت شده و امنيت سياسي لبنان را به خطر بيندازد، تخفيف دهد، گفت: به هرحال ما از آنچه اتفاق افتاده است، متأسفيم.

از سوي ديگر "احمد كرامي" وزير مشاور دولت ضمن قهرمانانه خواندن تصميم ميقاتي در اين باره گفت براي همه از پيش معلوم بود كه
ميقاتي تأمين اعتبار دادگاه حريري را اعلام مي‌كند و همه شاهد بوديم كه اوضاع كشور نگران و متشنج بود اما امروز شاهد رضايت عمومي هستيم.
 
وي در ارتباط با چگونگي از سر گيري اقدامات حكومتي و شروطي كه دبير كل حزب الله اعلام كرده است، تصريح كرد: همه گروه‌هاي سياسي خواسته‌هايي دارند كه بر اساس آن چارچوب‌ها را تعريف مي‌كنند اما در حال مهم ترين مسئله مشكلات مردم و اوضاع معيشتي آنها و نيازهاي اساسي آنها مانند آب، برق سلامت عمومي و ديگر نيازهاست و همين مسأله دغدغه اصلي حكومت است كه بايد به اذن خداوند به آن بپردازد.

شيخ "داعي الاسلا شهال" موسس جريان سلفي لبنان نيز با بيان اين كه سخنان نجيب ميقاتي در مصاحبه تلويزيوني موجب برقراري آرامش نسبي در خيابان‌هاي لبنان شد، تأكيدكرد: ما هرگز اجازه نخواهيم داد از خيابان‌هاي لبنان براي ايجاد فتنه سني سني استفاده شود.

وي در ادامه افزود: برخي اقدامات از سوي رهبران المستقبل و بسياري از سياست‌هاي حريري در  حكومت سابق موجب سردي روابط ميان اين جريان و جريان سلفي شده است. 

https://taghribnews.com/vdchmknq.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی