تاریخ انتشار۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : 82954
//نمادهای فرهنگی نجف اشرف(بخش۴)//

مقام امام زین العابدین(ع) و مرقد كميل

تنا
مقام امام زین العابدین(ع) و مرقد كميل
مقام امام زین العابدین به سید الساجدین امام علی ابن الحسین ابن علی ابن ابی طالب (علیه السلام) منسوب شده است چون که ایشان در این مکان نماز را در هنگام زیارت جدشان امیر مؤمنان (علیه السلام), بر پا کردند. و در جایگاه نماز ایشان مسجدی بزرگ که هر کسی می تواند آن را از دور ببیند, ساخته شد.

این مقام در محله العماره یکی از چهار محله معروف شهر نجف که عبارتند از حویش و براق و مشراق و عماره که نجف قدیم را شامل می شدند و مقام امام علی ابن الحسین زین العابدین (علیه السلام) در سمت محله العماره که در بیرون از دیوار شهر قدیم و در مرکز مکانی که اهالی نجف آن را الثلمه می نامند , واقع می باشد.

گفته می شود که امام سجاد (علیه السلام) اگر قصد زیارت قبر جدش امیر المؤمنين را داشت به اینجا می آمد و شتر خویش را می بست وسپس به احترام امام علی علیه السلام با پای پیاده به سوی او می شتافت و بعد از زیارت به این مکان باز می گشت و در این مکان شب را می ماند.

مرقد صحابی کمیل ابن زیاد نخعی :
در نجف اشرف همچنین مرقد کمیل ابن زیاد نخعی صحابی گرانقدر نیز قرار گرفته است. وی ۱۸ سال ازحیات پیامبر اکرم(ص) را درک نمود؛ وي یکی از یاران امام علی (علیه السلام) و والی شهر هیت و مناطق اطراف آن می باشد. همچنین وی صاحب دعای معروف کمیل است.

مرقد کمیل در منطقه ای قدیمی که الثویه نام داشت, قرار دارد. و این مکان در قدیم مخصوص قبرهای قریش بوده و در آن تعداد فراوانی از صحابه و مردان بزرگ اسلام دفن شده اند.

بسیاری از قبرهای قبرستان قریش بعد از جایگاه مرقد کمیل ابن زیاد نخعی در نجف اشرف, ساخته شد. و بعضی از قبرهای کسانی که در الثویه به خاک سپرده شده اند , در فاصله ۱۰۰ متری از مرقد کمیل ابن زیاد واقع است که به فرمان علماء و برای حمایت و احترام آنان مکانشان پنهان گشت.

ادامه دارد......


//نمادهای فرهنگی نجف اشرف(بخش۳)//

//نمادهای فرهنگی نجف اشرف(بخش۲)//

//نمادهای فرهنگی نجف اشرف(بخش۱)//
https://taghribnews.com/vdchkwn6.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی