تاریخ انتشار۱۴ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 96968
بشار اسد در دومین جلسه پارلمان:

سوریه با جنگی حقیقی از خارج روبه‌روست/ ایجاد اختلافات مذهبی کارت آخر دشمنان علیه سوریه است

پارلمان سوریه، امروز (یکشنبه) با حضور و سخنرانی "بشار اسد" برای دومین بار تشکیل جلسه داد.
سوریه با جنگی حقیقی از خارج روبه‌روست/ ایجاد اختلافات مذهبی کارت آخر دشمنان علیه سوریه است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از منابع خبری، "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه در لحظه ورود به ساختمان پارلمان جدید سوریه، سخنان خود را با ذکر و یاد افرادی آغاز کرد که در راه وطن کشته شدند و گفت: آنها با گلوله خیانت به شهادت رسیدند. 

بشار اسد در این سخنرانی که به صورت مستقیم و زنده از تلویزیون سوریه پخش می‌شد، از نمایندگان جدید سوریه به دلیل شرکت در رقابت انتخاباتی در شرایط کنونی کشور تشکر و قدردانی کرد و خطاب به آنان گفت: پارلمان شما، پارلمان مردم است. پارلمان کشاورزان و کارمندان زحمتکش و پارلمان سربازی است که از کشور خود دفاع می‌کند و پارلمان زن، کارگر، مهندس، دکتر و کل مردم سوریه است. اگر ما برای خدمت به مردم کار می‌کنیم باید نظر مردم در اولویت باشد. 

وی با تأکید بر اینکه "پارلمان باید محل اصلی کار و گفت‌وگو باشد" افزود: پخته شدن دیدگاه ترقی‌خواه پارلمان نیازمند گفت‌وگو در صحن مجلس و گوش فرادادن به راهکارها و پیشنهادها و ارتباط مسئولان در دستگاه اجرایی و قانونگذاری است. 

بشار اسد در ادامه با بیان اینکه "کارکردهای پارلمان، برنامه‌ریزی، نظارت و پیگیری است" مهمترین وظیفه پارلمان را نظارت عنوان کرد و اظهار داشت: معمولا رابطه قوه مجریه با قوه مقننه خوب یا بد توصیف می‌شود ولی این توصیف اشتباه است و باید آن را رابطه‌ای تکاملی دانست. 

بشار اسد برگزاری انتخابات پارلمانی را که در هفتم می و در موعد مقرر برگزار شد، پاسخی به قاتلان، حامیان قاتلان و کسانی دانست که از این قاتلان حمایت مالی می‌کنند. 

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به آغاز به کار پارلمان جدید در شرایطی خاص و غریب در سوریه تأکید کرد: از زمان پایان استعمار فرانسه، سوریه تاکنون شاهد چنین کشتار و آوارگی و تکیه برخی بر خارج نبوده است و البته این دور جدید پارلمان، با بسته جدیدی از اصلاحات سیاسی همزمان شده است تا هر کس که پشت عناوینی از اصلاحات مخفی شده، رسوا شود. 

وی تأکید کرد: برخلاف همه مشکلاتی که اصلاحات با آن روبه‌رو بود، اما اصلاحات در سوریه طبق جدول زمانی انجام شده است و هرچند برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در تلاش برای مانع‌تراشی بر سر راه اصلاحات هستند ولی دولت سوریه روند سیاسی را تکمیل می‌کند.

اسد افزود: انتخابات پاسخی بود به قاتلان و جنایتکاران؛ انتخاباتی که در قالب نمایندگان جدید و همراه عزم و اراده و استقامت خود را نشان داد و مسئولیت بزرگی است که برعهده داخل باقی می‌ماند. 

وی تصریح کرد: کسانی که بدنشان در داخل سوریه است اما فکر و مغزشان در خارج است، مردم آنان را تحقیر کردند. 

اسد با طرح این پرسش که "کسانی که مردم را تحریم می‌کنند چگونه می‌توانند خود را نماینده مردم سوریه بدانند؟" گفت: میلیون‌ها مردم از پیر و جوان و مردم و زن به خیابان آمدند و حمایت خود را از کشور و امنیت آن اعلام کردند و برخلاف وضعیت کنونی، رأی خود را در همه‌پرسی قانون اساسی جدید در انتخابات بیان داشتند. 

وی تأکید کرد که مردم وضعیت خود [یعنی حمایت از کشورشان را] در انتخابات‌ها و حضور در خیابان‌ها نشان دادند و دخالت خارجی را رد کردند. 

اسد با بیان اینکه "بسیاری‌ها از راهکار سیاسی سخن می‌گویند اما هیچ راهکاری ارائه نمی‌کنند" تصریح کرد: اینگونه وانمود می‌کنند که در سوریه دو طرف هستند که با هم اختلاف سیاسی دارند؛ اما کسی رابطه راهکار سیاسی را با تروریسم توضیح نمی‌دهد که از ابتدای بحران آغاز شده است. 

درهای گفت‌وگو همچنان باز است اما با تروریست‌ها هرگز سازش نمی‌کنیم
وی با طرح این سؤال که "تروریسم در سوریه گروه خاصی را هدف قرار داده یا اینکه همه را هدف گرفته است؟" تأکید کرد: این غیرمنطقی است که با تروریست‌ها گفت‌وگو شود و آنان بگویند خوب دیگر دست از ترور برمی‌داریم. این غیرمنطقی است. 

رئیس جمهوری سوریه تأکید کرد که سوریه با مشکل سیاسی روبه‌رو نیست بکله با توطئه و فتنه‌ای برای تخریب سوریه روبه‌روست. 

بشار اسد با بیان اینکه "شیوه برخورد با بحران درونی با جنگ خارجی تفاوت می‌کند"، تأکید کرد: ما با جنگی حقیقی از خارج از سوریه روبه‌رو هستیم؛ اما با اصلاحات مانع از اجرای هجمه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه سوریه می‌شویم و سد محکمی بر سر راه اجرای توطئه‌های غربی و عربی ایجاد خواهیم کرد.

اسد خاطرنشان کرد: برخی مخالفان آمادگی خود را برای آغاز گفت‌وگوهای ملی اعلام کرده‌اند و حال آنکه برخی گروه‌های مخالف منتظر دستورات خارجی هستند. ما تأکید می‌کنیم که درهای گفت‌وگو هنوز باز است. این روند سیاسی با دولت جدید و بر اساس نقشه‌بندی و جبهه‌بندی جدید در پارلمان شکل می‌گیرد و کامل می‌شود.

اسد با تأکید بر اینکه "ما همیشه آماده گفت‌وگو هستیم" افزود: هر نتیجه‌ای که گفت‌وگوها بدان رسید، باید به تأیید مردمی برسد حال چه از طریق پارلمان یا از طریق همه‌پرسی مردمی. 

اسد با بیان اینکه "تروریسم کاری با روند سیاسی ندارد"، تأکید کرد: راهکار و درمان  تروریسم متفاوت است و ما باید با تروریسم مبارزه کنیم تا مرهمی باشد بر دل هم‌وطنان. هیچ تساهل یا تسامحی با ترورریس‌ها نمی‌شود و به مقابله با آنان ادامه می‌دهیم. البته درها برای کسانی که بازگردند همچنان که خیلی‌ها بازگشتند، باز است و دولت سوریه از کسی انتقام نمی‌گیرد نه الان نه در پایان اتفاقات.

رئیس جمهور سوریه در عین بیان این مطلب که "این بحران موجب بروز رخنه‌هایی در سوریه شد که در آینده نیز گرفتار آن خواهیم بود" تأکید کرد: هرگز از اقدامات اصلاحی خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد و هر روند سیاسی که مبتنی بر اراده مردمی نباشد موفق نخواهد شد.

بشار اسد تصریح کرد: امنیت ملی خط قرمز اساسی ما برای حفظ وحدت ملی محسوب می‌شود؛ حتی اگر لازم باشد برای حفظ آن بهای سنگین بپردازیم.

از این پس، فرد یا گروه خاکستری نداریم چون اختلاف بین وطن و خارج از وطن است
رئیس جمهوری سوریه در ادامه سخنان خود، به برخی تبلیغات اشاره کرد که سعی دارد عنوان کند برخی از مردم خاکستری هستند و گفت: تاوانی که ما داده‌ایم خیلی سنگین است ولی درس‌هایی که گرفتیم گرانبهاتر است. ما به ملی‌گرا می‌گوییم ملی و به کسی که میهنی نیست می‌گوییم غیرملی‌گرا و از این پس دیگر خاکستری نداریم. 

وی اضافه کرد: زمانی که احزاب داخلی دچار اختلاف باشند ممکن است بگوییم که من خاکستری هستم؛ اما زمانی که اختلاف بین وطن و خارج از وطن باشد، من تأکید می‌کنم که وطنی و ملی هستیم.

اسد تأکید کرد: در این چارجوب باید اعلام کنم که رئیس‌جمهور برای همه ملت نیست بلکه رئیس جمهور برای همه کسانی هستند که زیر سقف قانون اساسی و در قالب قانون قرار گرفته‌اند.

اسد گفت: به کسی که به دنبال رئیس‌جمهوری می‌گردد که رنگ و طعم و بو نداشته باشد آن هم در کشورش که رنگارنگ است و تاریخی دیرینه دارد، می‌گویم که رنگ من رنگ مردم با همه اقشار و طیف‌های مقاومش است.

حتی وحشی‌ها هم مرتکب کشتاری مانند وحشیگری الحوله نمی‌شوند
رئیس‌جمهوری سوریه همچنین در بخش پایانی سخنان خود در پارلمان این کشور، به کشتار الحوله و اتهامی که به ارتش سوریه زده می‌شود اشاره کرد و گفت: ابتدا ارتش را متهم کردند ولی طولی نکشید که از این اتهام عقب نشستند و گفتند شبه‌نظامیان طرفدار نظام این کار را کردند، این اسمی است که آنان می‌گویند. در حالی که متهم کردن ارتش یعنی متهم کردن تک تک مردم سوریه.

وی تأکید کرد: این کاری که آنان در کشتار الحوله کردند، حتی وحشی‌ها هم مرتکب نمی‌شوند.

اسد این سوال را مطرح کرد که چه کسی از این کشتار سود می‌برد و آیا دولت سوریه این کار را قبل از سفر کوفی عنان انجام داد که فشار بین‌المللی را از طریق شورای امنیت که بیشترشان علیه سوریه هستند، افزایش بدهد؟ بدیهی است که خیر.

اسد با بیان اینکه "این شرایط سوریه را از عزم خود برای پیشرفت منصرف نمی‌کند، و تروریسم نمی‌تواند اراده ملت سوریه را بشکند" تأکید کرد: اقدامات علیه سوریه چند مرحله داشت اما آنان شکست خورده‌اند.

اسد گفت: زمانی به ارتش و نیروها حمله کردند و شکست خوردند. پس از آن روی به بمب‌گذاری و انفجارهای خونین آوردند اما اراده مردم را نتوانستند سست کنند و باز هم شکست خوردند و اکنون روی به ایجاد درگیری مذهبی آورده‌اند.

اسد تأکید کرد: این کارت آخرشان است که نشان‌دهنده شکست آنان است. اولین نشانه ملت‌های متمدن این است که متحد هستند. امروز باید در یک صف برای وطن و به نام وطن بایستیم. تکیه صرف بر دولت کافی نیست و هر هم‌وطنی باید به دفاع از وطن خود توجه کند.

گفتنی است، به محض ورود بشار اسد به محل پارلمان، نمایندگان به احترام کشته‌شدگان سوری به دست گروهک‌های مسلح تروریست، قیام کرده و یک دقیقه سکوت کردند.

خبرها حاکی است که در جلسه امروز پارلمان سوریه از "داود راجحه" وزیر دفاع و "محمد الشعار" دعوت خواهد شد با حضور در صحن پارلمان، درباره یکسره کردن کار گروه‌های مسلح تروریست صحبت و تصمیم‌گیری شود.

منابع مطلع اعلام کردند که بشار اسد در دیدار با کوفی عنان نیز چندین بار سخنان او را قطع و تأکید کرده "از طرف فرماندهان تحت فشار است که وضعیت را طی ۲۴ ساعت یکسره کند".
https://taghribnews.com/vdch6wnw.23n--dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی