تاریخ انتشار۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۳:۳۷
کد مطلب : 100081
بشار اسد:

نقش عوامل بین المللی، منطقه ای و داخلی در بحران سوریه/کشور های غربی بیش از بمب هسته ای ادعایی خود از دانش هسته ای ایران هراس دارند

بشار اسد گفت: در این رویدادها عوامل متعددی وجود دارد، عامل بین المللی، عامل منطقه ای و عامل داخلی که همه این عوامل دست به دست هم داد تا سوریه به سوی بحرانی کشیده شود که بی سابقه بوده است.
نقش عوامل بین المللی، منطقه ای و داخلی در بحران سوریه/کشور های غربی بیش از بمب هسته ای ادعایی خود از دانش هسته ای ایران هراس دارند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه در گفتگوی اختصاصی با شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره رویدادهای اخیر سوریه با بیان اینکه عامل بین المللی اساسا با موضع دولت های غربی مرتبط است، افزود: این دولت‌ها تاریخ استعماری دارند و هیچ گاه جوهره سیاست های خود را تغییر نداده بلکه ظاهر را تغییر داده‌اند و از اشغالگری مستقیم، در برخی موارد به روش های دیگری روی آورده اند؛ از جمله تحمیل دیدگاه خود با این هدف که کشورهای منطقه نه در جهت منافع ملی خود، بلکه در جهت تحقق منافع کشورهای غربی تلاش کنند .

رئیس جمهور سوریه گفت: این دولت های غربی مخالف آنند که کشورها به طور مستقل از منافع خود دفاع کنند و وقتی چیزی بر خلاف باورها ، اصول و منافعشان باشد «نه» می گویند همان گونه که در مورد ایران در موضوع برنامه هسته ای اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: این حق ایران است ولی کشورهای غربی با دستیابی ایران به دانش هسته ای مخالفند، آنها بیش از بمب هسته ای ادعایی خود از دانش هسته ای ایران هراس دارند .

بشار اسد عامل دیگر را عامل منطقه ای دانست که با کشورهای منطقه ارتباط و جنبه های متعددی دارد و گفت: برخی کشورهای منطقه از موضع سوریه در مقابل مسائل مختلف ، در تنگنا قرار گرفته اند، (موضع سوریه) در قبال مسئله فلسطین ، در قبال مقاومت و اوضاع عراق و لبنان و در قبال مسائل گوناگونی که طی ده سال گذشته مطرح بوده است.

وی افزود: آنها در این شرایط فرصتی یافتند تا نقش سوریه را در منطقه کم رنگ یا محو کنند؛ برخی کشورهای منطقه هم لزوما در تنگنا قرار ندارند و لزوما برضد موضع سوریه نیستند اما در برابر فشارهای خارجی تسلیم می شوند و قادر نیستند مواضعی اتخاذ کنند که بیانگر دیدگاه خود یا ملت هایشان باشد .

رئیس جمهور سوریه در مورد عامل داخلی گفت: ما همانند هر کشور دیگر، امور مثبت و منفی، و مشکلات و چالش هایی داریم، اما این چالش ها به آن حد نمی رسد که یک سوری، سوری دیگر را بکشد.

وی افزود: در موضوعاتی چون فساد، تحول اقتصادی ، تحول سیاسی، ‌توزیع عادلانه درآمد و ایجاد فرصت های یکسان برای شهروندان سوری مشکل داریم، این چالش ها در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد، ولی بعضی ها از این موضوعات سوء استفاده کردند تا برخی سوری های ناآگاه یا افراد بی ریشه را به انحراف بکشانند و به مزدورانی تبدیل کنند که به خاطر مشتی پول علیه کشور و میهن خود اقدام کنند. البته این تنها عناوین رویدادهای جاری سوریه است.

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمیزه‌ای از متخلفان از قانون در کشور داریم ، شمار آنان در ابتدای بحران به ۶۴ هزار نفر می رسید که دستگیر نشده بودند ، البته این تعداد پس از آغاز حوادث سوریه به گونه ای رو به کاهش نهاد.

وی افزود: بخش دیگر به تندروهای مذهبی موجود در سوریه مربوط می شود، تعداد آنها زیاد نیست ، اما بسیار خطرناکند، ‌القاعده و تشکیلاتی که فکر مشابه القاعده دارند نیز در این جمع حضور دارند.

اسد گفت: البته درصد شرکت کنندگان در عملیات کشتار از ابتدای بحران تا به امروز متفاوت است، امروز تندروها بیشترین تعداد را تشکیل می دهند، آنها بخش اعظم عملیات تروریستی و جنایتکارانه را مرتکب می شوند، بنابراین در اینجا با آمیزه ای از جنایتکاران روبه‌رو هستیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه همواره در بحران ها به طور کلی بر اوضاع داخلی تاکید می کند اظهار داشت: دخالت خارجی به معنای واقعی بدون مساعدت عوامل داخلی امکان پذیر نیست - ایران نیز از سال ها پیش در معرض تلاش‌های مختلف برای مداخله قرار دارد - ولی مانع واقعی که جلو موفقیت این دخالت را می گیرد ، استحکام اوضاع داخلی است.

اسد با بیان اینکه اوضاع داخلی نقش اساسی در جلوگیری از دخالت خارجی ایفا می کند افزود: امروزه پس از گذشت ۱۵ ماه از آغاز رویدادهای سوریه ، دخالت های خارجی از جمله تزریق پول و ارسال سلاح، علنی و آشکار شده است.

وی اضافه کرد: در این بین، عوامل کمکی هم وجود دارد که مهم‌ترین آنها ناآگاهی و کم رنگ شدن اخلاق و اصول است، در نتیجه این عوامل به بعضی اشخاص اجازه می دهد تا به مزدوری تبدیل شود که حاضر است فقط به خاطر پول ، هر کاری علیه هموطنانش انجام دهد .

رئیس جمهور سوریه گفت: عوامل مختلفی در رسیدن به این وضع نقش دارد ، وقتی درباره اوضاع داخلی صحبت می کنیم نمی توانیم اوضاع خارجی را انکار کنیم، هر دو مهم هستند، ‌به سختی می توان درصدی در این مورد مشخص کرد، این سخن به هر حال تئوریک یا ذاتی خواهد ماند، ولی هر دو عامل نقش آفرین است .

وی در ادامه درخصوص روند اصلاحات در سوریه گفت: روند اصلاحات را به موازات شرایط سخت خارجی در سال ۲۰۰۰ آغاز کردیم ، نمی توانیم اوضاع داخلی را از اوضاع خارجی جدا کنیم، زمانی اصلاحات را آغاز کردیم که همزمان انتفاضه فلسطین شروع و به همراه آن فشارهای خارجی علیه ما اعمال شد تا از فلسطینی ها یا از مسئله فلسطین دست بکشیم.

بشار اسد افزود: در آن زمان می خواستند مسئله فلسطین را حذف کنند، انفجارهای ۱۱ سپتامبر به وقوع پیوست و جنگ های دروغین با عنوان «مبارزه با تروریسم» آغاز شد سپس افغانستان و متعاقب آن عراق به اشغال درآمد ، بعدا جنگ سال ۲۰۰۶ در لبنان با هدف ضربه زدن به مقاومت لبنان به راه افتاد، ‌پس از آن هم با هدف ضربه زدن به مقاومت فلسطین در غزه در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و همزمان فشارها علیه سوریه نیز ادامه داشت.

وی اضافه کرد: نمی توانیم فرض کنیم که ما در شرایط آرمانی (ایدئال) اصلاحات را انجام می دهیم، این سخن دقیق نیست، این از یک سو؛ ‌از سوی دیگر اصلاحات اولویت هایی دارد، اولویت مردم مشکلات معیشتی بود؛ از این جهت در آن موقع روی توسعه اقتصادی تاکید کردیم که البته این به معنای به تاخیر انداختن توسعه سیاسی نیست.

رئیس جمهور سوریه گفت: گام هایی در این جهت برداشتیم که اهم آنها رسانه‌هاست؛ فعالیت سیاسی بدون رسانه های آزاد قابل تحقق نیست در سوریه رسانه های خصوصی نداشتیم ، رسانه ها در انحصار دولت بودند. این گام ها را برداشته ایم و مرحله دوم را هم از سه سال پیش با قانون مدیریت محلی به عنوان مقدمه توسعه سیاسی آغاز کرده ایم.

بشار اسد در ادامه اظهار داشت: سپس توانستیم به گام های دیگر از جمله احزاب و اجرای قانون انتخابات بپردازیم یا گام هایی که الان شروع کردیم و قوانینی که در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسانده بودیم، زمانی که بحرانی نداشتیم.

وی افزود: پس ما در روند اصلاحات سیاسی رو به جلو می رفتیم اما به شکل تدریجی، زیرا اصلاحات سیاسی با یک قانون و یا یک نسخه پزشکی تحقق نمی یابد ، بلکه یک روند تدریجی است که با انباشتن تجربیات و پختگی جامعه (به طور اعم) همراه با دولت میسر می شود.

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: اما اینکه گفته می شود اگر اصلاحات را انجام می دادیم وضع متفاوت بود ، شاخص ها چنین چیزی نمی گوید، زیرا اصلاحات در حال حاضر به بهبود اوضاع منجر نشده است چون برای تروریست و دولت هایی که از او حمایت می کنند اصلاحات اهمیتی ندارد، او به دنبال آشوب است در نتیجه چه در آن زمان اصلاحات را انجام می دادیم چه الآن، آنچه اتفاق افتاد اتفاق می افتاد زیرا در خارج طراحی شده است، مسئله خودجوش نیست و به اصلاحات ربطی ندارد .

وی در ادامه درباره مواضع دیگر کشورها اظهار داشت: سخن درباره مواضع این کشورها یا حتی کشورهای حامی آنها - منظورم کشورهای بزرگ غربی است - برای ما ملاک نیست، زیرا معیار در سیاست های این کشورها به ویژه در غرب بر دوگانگی استوار است.

بشار اسد افزود: معیارهای دوگانه، نفاق سیاسی است ، چگونه این کشورها مواضع خود را بر همان دوگانگی و نفاق سیاسی اتخاذ می کنند؟ همان گونه که چند لحظه قبل گفتم برخی کشورها در تصمیم گیری آزاد نیستند تا به آنها بگوییم چرا چنین مواضعی می گیرید؟

وی اضافه کرد: از این رو هرگز نمی توانیم این کشورها را معیار سنجش در نظر بگیریم ، شما این کشورها را می شناسید ، این کشورها در نزدیکی شما قرار دارند ، شما بیش از سوریه آنها را می شناسید ، این مواضع افشا شده است و نمی تواند خیلی ها را نه در منطقه و نه در مناطق دیگر فریب دهد .

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنانش گفت: موقعیت ژئوسیاسی سوریه، مهم است. سوریه همواره در معرض دخالت های خارجی قرار داشته است، در واقع در طول تاریخ صحنه کشمکش میان قدرت های بزرگ بوده و به طور اعم تسلط بر سوریه به معنای سلطه بر بخش بزرگی از تصمیم گیری سیاسی در منطقه است.

وی افزود: شکی نیست که سوریه به طور اخص بهای مواضع سیاسی‌اش را می پردازد. حمایت از مقاومت، پایبندی به حقوق چه حقوق غربی یا اسلامی همانند مسئله فلسطین، حمایت از حق ملت‌ها و نقشی که مقاومت در این میان ایفا می کند.

بشار اسد گفت: فکر می کنم این موضوع میان ایران و سوریه شباهت دارد، دلایل اعمال فشارها علیه ایران هم همان است، ‌بی‌تردید سوریه در حال حاضر بهای مواضعش را می پردازد و این اولین بار نیست ، در سال ۲۰۰۵ حملاتی که علیه سوریه انجام شد در همین چارچوب بود ولی آنها شکست خوردند لذا به روش دیگری متوسل شدند علتش همین است. 

‌نمی توانیم از حمایت از مقاومت دست برداریم
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مادام که ملت ها از مواضع خود و از حمایت از مقاومت دست نکشیده اند مقاومت ادامه خواهد یافت، تا وقتی ملت ها از مقاومت حمایت می کنند ناگزیر به حمایتمان از مقاومت ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: ‌نمی توانیم از حمایت از مقاومت دست برداریم مگر اینکه ملت ها از آن دست بکشند و در نتیجه از حقوق خود چشم پوشی کنند.

وی افزود: این موضوع از بدیهیات است، ما اساسا سیاستمان را بر جهت گیری مردم بنیان نهاده ایم، نه بر اساس جهت گیری غرب یا جهت گیری خارجی به طور اعم، جهت گیری ما ملی و مردمی است، مردم نیز در موضوع مقاومت اولا فلسطین و ثانیا در مناطق دیگر همچنان در همین جهت استوار مانده اند.

بشار اسد در بخش دیگری گفت: آنها این موضوع را مطرح می کنند تا نشان بدهند که ارتش وارداتی است، فرزند این میهن و این ملت نیست. می گویند ارتش مزدوری است که شاید بیشتر به باندهای (جنایتکار) شبیه است تا ارتش، (می خواهند بگویند) این یک دولت نیست بلکه باندهایی است که به وسیله میلیشیا هدایت می شود نه به وسیله ارتش.

وی افزود: وقتی می گویید ارتش باید بدانید که افراد این ارتش فرزندان این میهنند ،‌اگر به ارتش دستور بدهید برادران خود را بکشد این کار را نمی کند، ‌برادرانش را نمی کشد این جزو بدیهیات است، اینکه چه کسانی این اعمال را انجام می دهند همان طور که عرض کردم همین نیروهای موجود،‌ مخلوطی از نیروها که بخشی از آنها مزدور شده اند در زمان معین به آنها پول می دهند و از آنها می خواهند کشتار کنند تا از قطعنامه ای خاص یا منازعه ای خاص به منظور تغییر موازنه درون شورای امنیت (سازمان ملل متحد) حمایت کنند.

بشار اسد گفت: مقاومت لبنان نیز در سال های گذشته با همین وضع روبه رو شد، در شامگاه صدور قطعنامه ای خاص علیه مقاومت یا بر ضد لبنان، عملیات ترور یا جنایت مشخصی (در لبنان) صورت می گرفت. در حال حاضر همین وضع در سوریه رخ می دهد اگر زمانبندی را بررسی کنید می بینید وقایع (با هم) ارتباط مستقیم دارد.

وی در ادامه درباره مسئولیت دولت سوریه اظهار داشت: ‌مسئولیت طبیعی ما به عنوان دولت این است که از همه شهروندان حفاظت کنیم. البته این بدان معنا نیست که نیروهای امنیتی پلیس در تمام گوشه و کنار کشور حضور یابند، عملا چنین چیزی ممکن نیست، ولی شما وظیفه دارید هر تروریست را در هر گوشه ای از کشور باشد، نابود کنید.

اسد افزود: وقتی یک تروریست را نابود می کنید جان ده‌ها بلکه صدها و شاید هزاران شهروند را نجات داده اید ، زیرا تروریست از جایی به جایی دیگر نقل مکان و در مکان‌های مختلف به مردم حمله می کند.

رئیس جمهور سوریه گفت: از ماه‌ها پیش وقتی تروریسم به اوج رسید - البته پس از کشتار الحوله تصمیم گرفته ایم در نابودی تروریست‌ها، ‌شدت عمل به خرج دهیم، طبق قانون اساسی این وظیفه ماست.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص الگوبرداری تصریح کرد: برای موفقیت یک الگو با همان روش بناچار باید تاریخ، آداب و رسوم و مسیر وقایع را نسخه برداری کنیم که این البته از لحاظ عملی محال است.

اسد افزود: هیچ الگویی برای حل بحران در جایی قابل انطباق نیست صرف نظر از اینکه آنچه در لیبی انجام شد الگویی برای راه حل نیست بلکه لیبی را از وضعی به وضعی بسیار بدتر دچار کرد، اکنون همه شاهد هستیم چگونه ملت لیبی بهای آن را می پردازد این الگو، الگو نیست.

وی اضافه کرد: در هر حال از نظر ما در سوریه اصل کلی این است که هیچ الگوی غیرسوری و غیرملی را نمی پذیریم چه ازطرف کشورهای بزرگ تحمیل شود چه ازجانب کشورهای دوست یا غیره مطرح گردد.

رئیس جمهور سوریه گفت: هیچ کس به اندازه ما سوری ها نمی داند چگونه مشکل سوریه را حل کند لذا هر الگویی از خارج صرف نظر از محتوای آن مردود است.

وی در ادامه درمورد برخی ادعاها مبنی بر وجود انشعابات در ملت سوریه اظهار داشت: آنها می گویند این اتفاق از ماه‌ها پیش افتاده است و گزافه گویی می کنند، اگر انشعاباتی می بود شما شاهد کشمکش نیروهای منشعب می بودید.

بشار اسد گفت: مواردی از فرار افراد داریم، در مواردی افرادی سست عنصر وجود دارند که این موارد در هر کشوری و در هر جامعه ای و جود دارد، در خصوص پیشنهادهای مالی، پیشنهادهای بسیار اغوا کننده ای به مسئولان مختلف سوریه ارائه شده است.

وی افزود: آنچه مانع می شود که این افراد به اغواها پاسخ مثبت بدهند، ‌اولا خصلت میهن دوستی و ثانیا خصلت اخلاقی است؛‌ خصلت میهن دوستی یک خصلت اخلاقی است. آنچه موجب اطمینان می شود که خصلت میهن پرستی ادامه یابد قدرت خصلت اخلاقی و عدم چشم پوشی از اخلاق است، وقتی برخی افراد به مزدور تبدیل می شوند وطن ذوب می شود ناپدید می گردد کارش تمام می شود نابود می گردد.

اسد گفت: لذا می بینید ما در معرض فشارهای جهانی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان و بسیاری از کشورهای منطقه قرار گرفته ایم که بسیار طاقت فرساست، با این همه در درجه نخست با خصلت میهن دوستی به مقابله با آن برخاستیم، مانع اصلی همین است.

وی در ادامه همه نقش‌ها را ‌از آن ملت دانست و افزود: همان گونه که عرض کردم وقتی درباره دولت، نهادها و ارتش صحبت می کنید نمی توانید از ملت جدایش کنید، اگر مردم یا اکثریت مردم موضع دیگری داشتند دولت یا ارتش یا هر نهاد دیگر نمی توانستند موضع مغایر اتخاذ کنند. 

دولت نمی تواند رو در روی ملت بایستد یا از آن جدا شود
رئیس جمهور سوریه گفت: دولت نمی تواند رو در روی ملت بایستد یا از آن جدا شود زیرا بلافاصله سرنگون می گردد این مهم در راهپیمایی های مختلف میلیونی، در اوقات مختلف، به طور خودجوش در خیابان ها به نمایش گذاشته شد. همین پایداری مردم باعث شد کل کشور بیش از دولت یا نهادهای آن پایدار بماند.

بشار اسد درخصوص دخالت‌های خارجی اظهار داشت: در اکثر موارد حمایت ها به گونه‌ای ناآشکار ارسال می شد، وقتی به طور آشکار ارسال می شود از افراد مقیم در کشورهای دیگر می آید نه مستقیما از خود دولت‌ها، بنابراین شما دلیل مادی در اختیار ندارید تا روی میز بگذارید و بگویید این مدرک دلالت بر دخالت فلان کشور دارد ولی نشانه هایی که شما اشاره می کنید مربوط به مواضع سیاسی آن کشورهاست.

وی افزود: ارتباط مستقیم میان مواضع آن کشورها و رویدادهای سوریه کاملا روشن است به خصوص آنکه برخی کشورها رسما اعلام کرده اند که حمایت و برای آن نیروها به نحوی سلاح و تجهیزات ارسال خواهند کرد.

بشار اسد گفت: خود آنها درباره خودشان صحبت کرده اند چرا ما سخن بگوییم این موضوع روشن شده است، خود آن کشورها گفته اند ما از افراد مسلح حمایت خواهیم کرد. نیازی نیست به دنبال دلیل و مدرک باشیم تا بگوییم این کشورها چه کشورهایی هستند چه کشورهای غربی و چه کشورهای منطقه که از افراد مسلح حمایت می کنند.

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طی بیش از یک دهه من در همه کنفرانس های سران کشورهای عربی حضور داشتم ، اتحادیه عرب اجازه نداشت در قبال مسائل کشورهای عربی نقش مثبت ایفا کند همه طرح هایی که مطرح می شد بر خلاف مصلحت اعراب بود.

وی افزود: کنفرانس سران عرب از نظر ما اغلب صحنه کشمکش بود، منظورم از نظر ما در سوریه، در مقابل، طرح ها و افکاری که بر ضد مصالح ما مطرح می شد این اتحادیه ازجانب برخی کشورهای شناخته شده که همواره مجری نقشه های خارجی در جهان عرب بوده اند اجازه نداشت نقشی ایفا کند.

اسد گفت:‌ اکنون همان کشورها به این اتحادیه اجازه دادند نقشی بر خلاف مصلحت کشورهای عربی ایفا کند همان گونه که در لیبی اتفاق افتاد، اتحادیه عرب پوشش بمباران لیبی را صادر کرد، ‌شاید سوریه تنها کشوری بود که علنا با این تصمیم مخالفت ورزید لذا ما می بایست بهای این موضع را می پرداختیم.

وی افزود: از این رو بلافاصله پس از آن تصمیم از طریق اتحادیه عرب حمله به سوریه را در دستور کار قرار دادند، واقعیت اتحادیه عرب در گذشته و حال همین بوده است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: بگذارید بگوییم برخی کشورهای غربی که اخیرا بناچار با اعزام ناظران غربی موافقت کردند - قبل از آن تجربه ناظران عرب را داشتیم - آنها فرض می کردند که ناظران می آیند تا همان واقعیتی را ببینند که برخی مسئولان غربی رؤیای آن یا خیال آن را در سر می پرورانند.

وی افزود: ‌به همان شکل که چند لحظه پیش عرض کردم یعنی دولت مردم را می کشد و در نتیجه خیلی ساده از این هیئت (ناظران) خواسته می شود که رسما بگوید دولت سوریه مردم را می کشد لذا همزمان با ورود ناظران به این موضوع دامن می زدند.

بشار اسد در ادامه گفت: ‌باید بگویم می خواستند دولت سوریه را تحریک کنند تا واکنش نشان دهد و ناظر این واکنش را ببیند و منتقل کند مسئله بی طرفی بعدا مشخص می شود اولین گزارشی که دیروز ارائه شد خوب بود، ما از ناظران بیش از اینها انتظار داریم که به طور واضح آنچه را در خصوص عملیات تروریستی به چشم خود دیده اند به زبان بیاورند.

وی افزود: بیش از ۵۰۰۰ مورد نقض (آتش بس) وجود دارد وقتی کمیته (ناظران) به این نقض اشاره نمی کند پس این کمیته بی طرف نیست ما همچنان منتظریم نمی خواهیم الان درباره کمیته قضاوت کنیم، ولی وقتی کمیته در پایان کار خود این مسائل را به طور روشن افشا کند و در مورد بیش از ۵۰۰۰ مورد نقض آتش بس ازطرف گروه‌های تروریستی سخن بگوید آنگاه می توانیم بگوییم که بی طرف است ولی ما نمی خواهیم قبل از پایان کار کمیته درباره آن داوری کنیم.

رئیس جمهور سوریه گفت: روزانه با آنها در گفتگو هستیم شرایط پیچیده است آنها دیدگاه خاص خود را دارند که گاهی با آن موافقیم و گاهی مخالف، ولی می توانم بگویم که تا این لحظه همکاری خوبی میان دولت سوریه و کمیته ناظران برقرار بوده است.

وی افزود: این خود شاخص مثبتی است که موجب خوش بینی ماست اما قضاوت نهایی در پایان کار کمیته طی مدت سه ماه ماموریت آن خواهد بود .

طرح کوفی عنان طرح خوبی است
بشار اسد درباره طرح کوفی عنان اظهار داشت: طرح خوبی است و ما از سر باورمندی با این طرح موافقت کردیم مخصوصا بند مربوط به توقف خشونت ها که البته از نظر ما به معنای توقف عملیات مجرمانه گروه های تروریستی است و توقف کشورهای حامی انها از ارسال پول و سلاح، طرح (عنان) همچنان برای حال و اینده کارآیی دارد .

وی افزود: کشورهایی که داعیه حمایت از طرح عنان را دارند از این عنوان به طور جعلی و نادرست استفاده می کنند انها به نفع خود می دانند که طرح عنان شکست بخورد تا سوریه را متهم کنند که طرح را به شکست کشانده است و اینکه سوریه ادامه خشونت ها را به مصلحت خود می داند این منطقی نیست ما نخستین دولتی هستیم که توقف خشونت ها در سوریه به مصلحت آن است .

رئیس جمهور سوریه در ادامه سخنان خود گفت: همان طور که گفتم آنها به مصلحت خود می دانند که طرح شکست بخورد تا گفته شود سوریه باعث شکست آن شده است و این سخن را به شورای امنیت ببرند تا قطعنامه هایی علیه سوریه صادر کنند.

وی افزود: البته بعضی ها به قطعنامه شورای امنیت بسنده نمی کنند بعضی ها حمله نظامی به سبک لیبی می خواهند ولی به نظر می رسد تلاش آنها تا این لحظه ناکام مانده است آنها می خواهند به وسیله شکست طرح کوفی عنان خشونت ها ادامه یابد.

اسد در ادامه گفت: هیچ گونه اطلاعاتی در مورد طرح ها نداریم، همان طور که گفتم برخی کشورها تلاش می کنند موضوع را به سوی حمله نظامی بکشانند ولی این منطقه به دلیل اهمیت ژئوسیاسی و بافت اجتماعی‌اش مانند نقطه تلاقی گسل های زلزله است اگر این گسل دستخوش بازی هایی شود زلزله به سمت و سوهای مختلف و دوردست منتقل می گردد.

وی افزود: به اعتقاد من این موضوع بسیار فراتر از محاسبات بعضی هاست ، لذا فکر نمی کنم با داشتن کمی عقل به سوی اقدام نظامی کشیده شوند.

رئیس جمهور سوریه گفت: اگر برای مثال مورد عراق را در نظر بگیریم ، آنچه در عراق اتفاق افتاد نیز زلزله است ما همچنان بهای بی ثباتی در عراق را می پردازیم لذا سوریه و ایران بیش از سایر کشورها به حمایت از عراق و ثبات این کشور پس از تجاوز امریکا اهتمام داشته اند زیرا (بی ثباتی) در عراق زیان آور خواهد بود.

وی افزود: نابسامانی اوضاع عراق به نابسامانی اوضاع خواه در ایران خواه در سوریه یا کشورهای همجوار منجر می شود ، همین امر درباره سوریه هم صدق پیدا می کند ما در مدیترانه ، خلیج فارس و دریای سیاه بافت اجتماعی مشابه یکدیگر داریم ، کشورهایی که برای حمله به منطقه نقشه می کشند برای تجزیه آن برنامه دارند اگر یکی از این کشورها تجزیه شود پیامد دومینویی خواهد داشت که به هر سمت و سو می رود و نمی توان آن را به شرق یا غرب یا حتی شمال و جنوب محدود کرد .

اسد درخصوص معیارهای دوگانه و نفاق سیاسی کشورهای غربی گفت: این نمونه نفاق سیاسی غرب است که از حقوق بشر سخن می گوید و به اسرائیل سلاح می فرستد تا فلسطینی ها را بکشد این نفاق غرب تغییر نیافته است و نخواهد یافت این فقط یک نمونه است.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور افراد وابسته در ناآرامی‌های این کشور اظهار داشت: قطعا حضور دارند، شماری از افراد وابسته بازداشت شده‌ و به عملیات جنایتکارانه خویش اعتراف کرده اند.

وی در ادامه افزود: امریکایی ها بر حسب منافع موقت امریکا طبق دیدگاه خود، سیاست موقت را دنبال می کنند؛ چه کسی القاعده را اختراع کرد؟ آیا افغانستان یا پاکستان آن را اختراع کردند یا امریکا با پول کشورهای عربی؟

بشار اسد اضافه کرد: این امر شناخته شده است، آنها از القاعده حمایت می کردند و در دهه هشتاد از زبان رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین امریکا آنان را رزمندگان آزادی می نامیدند پس از چند سال یا چند دهه به تروریست ها تغییر نام دادند اکنون برخی از آنان بازگشته اند تا با آنها تعامل کنند و حالا می گویند تندروهای خوب داریم و تندروهای بد.

وی افزود: آنها نقش تقسیم می کنند و طبق وضعی که امریکا در آن به سر می برد نام گذاری ها و اصطلاحات را تغییر می دهند اگر القاعده به کشوری حمله کند که امریکا از ان خوشش نمی اید انها خوبند ولی چنانچه به منافع امریکا و هم پیمانان ان در منطقه ای خاص حمله کنند انها بدند این منطق امریکایی است .

بشار اسد در پاسخ به سوال دیگری درخصوص طرح خاورمیانه جدید گفت: شما بخشی از تحلیل را بیان کردید که تحلیل درستی است اینکه کشمکش میان دو طرح در جریان است و این کشمکش تازگی ندارد، قدمت ان به قدمت استعمار است ولی با شکل اخیر این طرح استعماری، خاورمیانه جدید نامیده شد.

وی افزود: ما در سوریه از سال ها پیش گفتیم که با نام خاورمیانه جدید مخالفتی نداریم ، اما محتوای خاورمیانه جدید خاورمیانه مقاوم است در برابر هر طرحی که از خارج می اید، در مقابل دیکته کردن ها، اشغالگری ها و سلطه گری ها مقاومت می کند، طرحی است که خاستگاه ان ملت های منطقه و منافع ملت هاست.

بشار اسد گفت: این تحلیل دقیق و واقعی «خاورمیانه جدید» است که البته جزئیات فراوانی دارد، به اعتقاد من این کشمکش ادامه خواهد یافت ولی ما با عنوان کشورها و ملت های منطقه هرگز اجازه نمی دهیم طرحی دیگر در این منطقه جامه عمل بپوشاند مگر اینکه بیانگر منافع ما باشد.

وی درخصوص ادامه حمایت از مقاومت تصریح کرد: چنانکه گفتم، این موضوع به تمایل ملت ها بستگی دارد وقتی ملتی بر اساس اصول و منافع تصمیم می گیرد که از مقاومت حمایت کند باید از آن حمایت کرد، ما در آینده به ویژه در سیاست خارجی هیچ تصمیمی اتخاذ نمی کنیم که با منطق مردمی، آداب و رسوم و رویکرد عموم آحاد ملت در تناقض باشد.

بشار اسد درمورد مواضع برخی کشورها درباره سوریه گفت: این کشورها برای حمایت از تروریست ها ابراز تمایل کرده اند به عبارت دیگر انها بر ضد شهروندان سوری عمل می کنند.

وی افزود: نمی دانم کدام کشور بر اساس باورهای خود عمل می کند و کدام کشور بر مبنای باورهای خارجی ‌نقشی به آن واگذار می شود، (قضاوت در) این مورد سخت است، ‌من در این خصوص داده هایی ندارم ما در مورد نتایج صحبت می کنیم ولی می دانیم که برخی مسئولان آن کشورها - لزوما نه همه مسئولان - با مواضع سوریه طی سال های گذشته مشکل داشتند و تلاش کردند در هر ملاقات با ما مواضع اصولی سوریه را تغییر دهند و ما رد می کردیم.

رئیس جمهور سوریه گفت: این امر برای آن مسئولان و گاهی برای کل دولت آنان خوشایند نبود و برخی از آنها را در تنگنا قرار می داد در برخی موارد آنها را رسوا می کرد یا وقتی یک مسئول (از آن کشورها) موضعی بر خلاف موضع عموم مردم جهان عرب اتخاذ می کرد سوریه ناگزیر باید بهای موضع گیری خود را می‌پرداخت.

وی در ادامه افزود: در آغاز بحران برخی کشورها پیام های متعدد فرستادند که موضع آنها را توجیه می کرد که یعنی وی در کنار سوریه ایستاده است ولی قادر نیست مواضعی اتخاذ کند که باورهایش را بازگو کند.

بشار اسد گفت: برخی صراحتا این سخن را بیان می کردند یعنی می گفتند تصمیم گیری‌شان در اختیار دیگران است برخی بر سر موضع سوریه در قبال مقاومت و غیره چانه می زدند ما قاطعانه با سازش مخالفت ورزیدیم، موضع ما در قبال چشم پوشی از مواضعمان که بیانگر موضع مردم است روشن بود.

وی افزود: برخی در مورد ایران چانه زنی می کردند البته به طور غیرمستقیم زیرا به طور مستقیم جرات طرح موضوع را نداشتند لذا با واسطه مطرح می کردند البته ما به خاطر یک معامله تجاری موضع گیری نمی کردیم اگر می خواستیم در این جهت گام برداریم از سال ها پیش می توانستیم.

رئیس جمهور سوریه گفت: این موضوع سهل و ساده است شاید برای منافع تنگ نظرانه دولت یا مسئولان و در کوتاه مدت مطلوب و خوب باشد امادر بلند مدت مفید نیست زیرا شما خود را رودرروی ملت قرار می دهید.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درخصوص ترکیه گفت: نمی توانم به نیابت از آنها پاسخ دهم علت چیست؛ قاعدتا باید خود آنها درباره این موضوع پاسخ دهند ولی من می خواهم برای ترک ها و برخی مسئولان دولت ترکیه تمایز قائل شوم.

وی افزود: آنچه اکنون می بینیم دقیقا بیانگر موضع برخی مسئولان دولت ترکیه است، البته نه همه مسئولان، اما موضع ملت ترکیه در قبال حوادث سوریه مثبت است زیرا به رغم تلاش های گمراه کننده رسانه ای داخل ترکیه، مردم این کشور بخش اعظم واقعیت ها را می دانند.

بشار اسد گفت: در مورد احیای امپراتوری عثمانی گمان می کنم ما در عصر دیگری با داده های کاملا متفاوت به سر می بریم ، این حرف ها دیگر امکان پذیر نیست، ما در مورد روابط با ترکیه و نقش ترکیه تصورمان این بود که شما می توانید امپراتوری از روابط خوب ، هم پیمانی ها و سازمان هایی ایجاد کنید که منافع (همگان) را جمع کند مانند سازمان همکاری شانگهای و بر فرض سازمان کنفرانس اسلامی؛ ولی بعضی ها اجازه نمی دهند حتی چنین سازمان هایی نقش خود را بیابند.

وی افزود: این نوع مجمع ها، ‌اینها امپراتوری جدید هستند، دوران امپراتوری های قدیم به سر آمده است، می توانید به این شکل امپراتوری بنا کنید با مواضع واقع بینانه و عقلایی در جهت منافع منطقه نه اینکه در گرو مواضع غرب و مشخصا امریکا باشید.

سیاست های مسئولان ترکیه به قتل و ریخته شدن خون سوری‌ها می انجامد
رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت: حال که میان مواضع دولت و ملت ترکیه تفاوت قائل شدیم، ناگزیر باید در سیاستمان تفاوت قائل شویم اینکه چگونه با دولت ترکیه تعامل کنیم و چگونه با ملت ترکیه.

وی افزود: سیاست های مسئولان ترکیه به قتل و ریخته شدن خون سوری‌ها می انجامد ما نمی توانیم کار مشابهی انجام دهیم نمی توانیم چند ماه قبل بگوییم که ملت ترکیه ملتی برادر است و چند ماه بعد بمب و گلوله برای ملت ترکیه بفرستیم، این نفاق است این همان دورویی است که چند لحظه قبل درباره آن و سیاست معیارهای دوگانه صحبت کردم.

اسد گفت: سیاست ما اصولی است آنچه طی سال ها انجام داده ایم هدفش ساختن روابط در سطح مردم سوریه و ترکیه است نه میان من و یک مسئول ترکیه یا میان دو دولت؛ این روابط مردمی باید ادامه یابد نمی خواهیم چرخ را به عقب بازگردانیم لذا باید تفاوت قائل شویم؛ ما با ترکیه از همان روش (مقابله به مثل) استفاده نمی کنیم .

وی درخصوص برخی شایعات اظهار داشت: از ابتدا همین حرف‌ها را زدند من به طور اعلام شده و گاهی اوقات اعلام نشده میان استان های مختلف سوریه حرکت می کردم و به خود مناطق بحران زده رفتم، این اطلاعات در جهت تضعیف روحیه مردم سوریه و شاید به عنوان بخشی از جنگ روانی ترویج می شود تا بدون تلفات به پیروزی برسند.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوالی درباره تأثیر فشارها گفت: فشارها هرگز تاثیر نخواهد گذاشت، ما به طور مداوم تحت فشار قرار داریم که در گذشته بر ما تاثیر نداشته است و در آینده هم تاثیر نخواهد داشت.

وی در ادامه در مورد مواضع واقع بینانه برخی کشورها تصریح کرد: ما به این مواضع از کشوری مهم در منطقه همچون ایران و از کشورهای مهم (درسطح) بین المللی مانند چین و روسیه ارج فراوان می نهیم. البته کشورهای دیگری در جهان هستند، هر کشور متناسب با امکانات خود سعی کرد در صحنه بین المللی یا در منطقه خویش چنین مواضعی اتخاذ کند.

اسد گفت: این مواضع آثار متعددی دارد اولا این مواضع در دفاع از یک دولت نیست بلکه برای دفاع از ثبات در منطقه است مادام که ثبات سوریه برای ثبات منطقه و جهان مهم است دولت های آگاه و خردمند در سیاست های خود از هیچ تلاشی در جهت حفظ ثبات سوریه دریغ نورزند.

وی افزود: نقش ایران مهم است زیرا ملت ایران در همین منطقه زندگی می کند و بهتر از کشورهای دوردست، منطقه را می شناسد، در نتیجه ایران قادر است تصویر صحیحی منتقل کند آن هم در شرایط تحریم و محاصره رسانه‌ای که در جهت ممانعت از انتقال تصویر واقعی رویدادهای داخلی، علیه سوریه اعمال می شود.

رئیس جمهور سوریه گفت: البته علاوه بر اینها ایران در محافل سیاسی نقش حمایت از سوریه را نیز ایفا می کند لذا موضع ایران و مواضع چین و روسیه در حفظ ثبات نقش بنیادین دارد.

وی درباره برخی اظهار نظرها درخصوص دخالت ایران و حزب‌الله لبنان تصریح کرد: این هم جوکی است که بارها می شنویم تا نشان بدهند که در ارتش شکاف ایجاد شده است، در نتیجه ارتشی وجود ندارد و ما برای دفاع از خودمان از کشورهای دیگر و نیروهای دیگر کمک می گیریم، همچنین مدعی شدند راهپیمایانی که برای حمایت از دولت به خیابان ها آمدند و شمار آنان در سوریه به میلیون ها نفر رسید افرادی ایرانی یا افرادی از حزب الله بودند؛ البته این حرف ها ارزش پاسخگویی ندارد.

بشار اسد درمورد روابط ایران و سوریه گفت: از نظر سیاسی روابط دو کشور راهبردی است ولی می توانم بگویم که هنوز کامل نیست یا از نظر اقتصادی به دلیل کوتاهی دو دولت به همان سطح ارتقا نیافته است آن هم به دلیل بوروکراسی موجود در دو کشور است.

وی افزود: امیدواریم روابط اقتصادی، فرهنگی و مردمی را به همان سطح روابط سیاسی اعتلا ببخشیم، روابط به پیش می رود اما بسیار کند؛ این بخش در روابط دو کشور منفی است اینکه ما چگونه به این روابط نگاه می کنیم موضوع به انقلاب اسلامی ایران بازمی‌گردد.

اسد گفت: انقلاب اسلامی ایران بلافاصله اعلام کرد که در کنار مسئله فلسطین ایستاده است مسئله فلسطین مسئله اعراب و مسلمانان است، نمی توانیم روابط خوبی با کشوری دیگر برقرار کنیم مگر اینکه آن کشور از مسئله فلسطین حمایت کند از سوی دیگر ایران با وفاداری کامل در مسائل بزرگ و کوچک یا در جزئیات کوچک در کنار سوریه ایستاد. ناگزیر سوریه باید متقابلا وفاداری خود را نشان دهد.

وی در ادامه در خصوص قطع رابطه با ایران تصریح کرد: به آنها گفتیم که ایران بدون تردید و دودلی در کنار ما و مسائل ملی، عربی و اسلامی ما ایستاده است حال چگونه به اصولمان پشت پا بزنیم و با چه عنوان روابط با ایران را قطع کنیم؟

رئیس جمهور سوریه گفت: این امر در یک صورت می تواند اتفاق بیفتد آنگاه که ایران بر ضد منافع ما و البته بر ضد منافع خودش و بر ضد مقاومت و بر ضد ملت فلسطین بایستد و غرب جایگزین آن شود و به نفع ما و فلسطینی ها موضع بگیرد آنگاه روابط با ایران را قطع می کنیم ولی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر موضع سوریه درقبال مسئله فلسطین اظهار داشت: جوهره همه مسائل همین است تمام مسائل موجود در منطقه به ویژه منطقه عربی از مسئله فلسطین می گذرد اگر موضوع فلسطین حل نشود و حقوق فلسطینی ها بازپس گرفته نشود هرگز مواضع تغییر پیدا نمی کند حتی اگر برای نسل های متوالی به انتظار بنشینند ما الان درباره نسل‌های سوم یا چهارم صحبت می کنیم مواضع تغییر نیافته است و گمان نمی کنم تغییر یابد مگر اینکه اصول دگرگون شود و این به گمان من منطقی نیست.

بشار اسد درخصوص آزادی برخی بازداشت شدگان گفت: ما هیچ شخصی را که دستش به خون سوری ها آلوده شده باشد آزاد نکرده ایم ، افرادی را آزاد کرده ایم که در نتیجه برداشت نادرست، جهل و احیانا نیاز مالی در حمل سلاح گرفتار شده ولی مرتکب اعمال جنایتکارانه نشده اند و به طور داوطلبانه از دولت تقاضای عفو کرده و خواستار بازگشت به جایگاه صحیح خود در جامعه شده اند بدیهی است در قبال چنین افرادی گذشت داشته باشیم تا مجددا میهن خود را دوست بدارند.

وی در ادامه افزود: این امر طبیعی است به خصوص اینکه بازدهی خوبی داشته است، بخشی از پایداری که در حال حاضر در سوریه شاهد آن هستید علتش این است که ما ضمن حفظ قاطعیت، در سیاست گذشت گام بر می داریم؛ قاطعیت بر ضد تروریست ها و گذشت در قبال هر کسی که می خواهد به راه صحیح باز گردد، ما خود اصلاح‌طلبیم و او هم اصلاح طلب است در قبال اصلاح طلب به گذشت نیاز نیست زیرا او مرتکب اشتباه نشده، ما موافق اصلاحات هستیم و ملت سوریه نیز با اصلاحات موافق است.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات اظهار داشت: انتخابات یا نامزدی برای انتخابات بیانگر تمایل شخصی یک مسئول نیست بلکه باید نشان دهنده تمایل مردم باشد، وقتی مسئول احساس می کند ملت به او علاقه مند است یا مردم از او حمایت می کنند تا مسئولیت را برعهده بگیرد آنگاه کاندیدا می شود.

وی افزود: در حال حاضر دو سال قبل از آن مرحله سخن گفتن زودهنگام است ولی من همان اصل کلی که الان درباره اش صحبت کردم در آن زمان اجرا می‌کنم.

بشار اسد در ادامه گفت: من از جهانی به جهانی دیگر منتقل نشده ام جهان سیاست جهان سوریه است، هر منزلی در سوریه با سیاست زندگی می کند زیرا سیاست نان و نمک زندگی است و بر تمام امور روزمره ما از خدمت گرفته تا خوراک و همه چیز تاثیر می گذارد.

وی افزود: به خصوص اینکه ما از ده ها سال پیش در تحریم مزمن به سر می بریم که بر حسب مورد افزایش یا کاهش می یابد ولی از عرصه سیاسی کوچک‌تر به عرصه سیاسی بزرگ‌تر منتقل می شویم لذا نمی توان آن را انتقال نامید و بیشتر به گسترش دایره اهتمام سیاسی می ماند.

بشار اسد بار دیگر درخصوص روابط ایران وسوریه گفت: البته ما و شما در یک سنگر قرار داریم نام این سنگر مستقل بودن تصمیم گیری ملی است این همان چالش اصلی است که هم ایران و هم سوریه با آن مواجهند؛ چانه زنی هایی که با ما در قبال ایران انجام می شود و با خود ایران در قبال سوریه صورت می گیرد.

وی افزود: وقتی تقریبا دو سال پیش تلاش کردند در ایران آشوب به‌پا کنند وسعی کردند بر سر این موضوع با سوریه وارد معامله شوند مسئله اصلی حفظ وحدت ملی در هر کشور است صرف نظر از اختلاف یا توافق درباره جزئیات داخلی.

بشار اسد گفت: جزئیات داخلی می تواند مورد اختلاف فرزندان یک کشور باشد اما نمی تواند با خارجی ها مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد، این گونه ایران موفق شد آن مرحله را پشت سر بگذارد و ما با همین روش (مرحله کنونی) را پشت سر می گذاریم.

وی افزود: من تاکید می کنم که ایران، عرض می کنم این پیام برای ملت ایران است از ما که از خارج نگاه می کنیم، ایران به دلیل استقلال در موضع‌گیری ملی‌اش هر روز پا به جایگاه قوی‌تری می‌گذارد.

بشار اسد گفت: امیدوارم همواره ایران را در سیاست هایش در همین جایگاه اصولی ببینیم و در روابط مردمش، با آن مولفه های سیاسی گوناگون، از همین جایگاه ملی مستحکم برخوردار باشد البته وقتی درباره ملت ایران سخن می گوییم سخن از ملتی است که به تمام معنی کلمه با ما برادر است.
https://taghribnews.com/vdch6vnzz23nvvd.tft2.html
مرجع : خبرگزاری ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی