تاریخ انتشار۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : 171190

نشست سالانه روحانیون و روسای مراکز اسلامی انگلیس در لندن

نوزدهمین نشست سالانه روحانیون، مبلغین، ائمه جمعه و جماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد انگلیس، به منظور هماهنگی و بررسی راهکارهای تبلیغی مناسب ، در آستانه عید سعید غدیر خم ، در حوزه علمیه انگلیس در لندن برگزار شد.
نشست سالانه روحانیون و روسای مراکز اسلامی انگلیس در لندن
در این نشست سالانه که بنا به دعوت مرکز اسلامی انگلیس و تحت عنوان ' وظیفه روحانیت در تبیین جایگاه مرجعیت و تقلید و نحوه مواجهه با شبهه افکنی ها' برگزار شد، جمع کثیری از روحانیون ، مبلغین ، ائمه جمعه وجماعات و روسای مساجد و مراکز اسلامی از ملیت های گوناگون و از شهرهای مختلف انگلیس حضور داشتند. به گزارش ایرنا،حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بریتانیا، در این نشست ، ضمن عرض تبریک فرخنده عید سعید غدیر و تشکر از حضور مبلغین و خطبا و پیام رسانان مکتب اهل بیت علیهم السلام و عالمان دینی در نوزدهمین نشست روحانیون، تاکید کرد که در جامعه بین المللی کنونی اگر بخواهیم نقش داشته و تاثیر گذار باشیم باید قبل از اینکه موضوعی نهادینه شود، طرح و مطلب خود را ارائه نماییم.

وی هدف از برگزاری این جلسات را بهره وری از فرصت بسیار ارزشمند تبلیغی برای طرح ارزش ها و معارف اسلامی و حفظ شعائر اسلامی دانست و اظهار داشت: با وضعیت قابل توجه شیعه و آزادی عملی که وجود دارد توفیق یافتیم که با فضای بسیار خوب و همدلی و هماهنگی و اجماع ارزشمند شکل گرفته، با یک برنامه ۴ ساله، حوزه علمیه انگلیس را با حمایت حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی راه اندازی نماییم .

رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به پشتیبانی ها و زحمات فراوان و تلاش های صورت گرفته از سوی جامعه المصطفی، کالج اسلامی لندن و مرکز اسلامی انگلیس، اظهار داشت: بواسطه همین زحمات و پشتیبانی ها بود که امروز توانستیم به راه اندازی حوزه علمیه انگلیس نائل شویم. و بحمدالله بسیاری از طلبه های این حوزه علیرغم اینکه در عرصه های دیگری با تحصیلات عالیه دکترا و فوق لیسانس ولیسانس مشغول کار هستند ، فقط به عشق دین و ارادت به اهل بیت ( ع) و علاقه مندی به تحصیل علوم دینی در کلاس های حوزه علمیه شرکت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی ضمن تشکر از همه دست اندرکارانی که با حمایت و پشتیبانی خود به امر مقدس تاسیس حوزه علمیه انگلیس کمک کردند، گفت : همه این تلاشها برای حضور علما و اتصال به مرجعیت دینی است. این حوزه باید مرجعی برای حضور گسترده روحانیون و ارتباط آنان با فارغ التحصیلان حوزه های علمیه مادر باشد.

آیت الله رضا رمضانی رییس مرکز اسلامی هامبورگ آلمان و رییس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه به عنوان دیگر سخنران این نشست به تبیین نقش خواص در جامعه پرداخت و گفت: خواص باید پیام دین را با تفقه و فهم عمیق در دین، بدرستی دریابند و به دیگران انتقال دهند.
وی با تاکید بر اینکه نقش عالمان دینی در جامعه دینی، نقش الگو برای مردم است، افزود: مردم توقع دارند که خواص در دو عرصه تفقه در همه عرصه های دینی از قبیل عقاید، اخلاق واحکام و همچنین تقوی و ورع الگو باشند.
آیت الله رمضانی با تاکید بر اهمیت مرجعیت دینی و هدایت و امامت مردم در امر دین و لزوم برحذر داشتن از افراط ها و تفریط ها، تاکید کرد: در واقع می بایستی به گونه ای اسلام به انسانها معرفی شود که آن را برقرار سازنده امنیت در جامعه ببینند و بدانند که با اطاعت و تسلیم اسلام ، انسان ها به هم پیوند می خورند .

وی اضافه کرد متاسفانه برخی شبکه های تلویزیونی با تبلیغات نادرست خود موجب ایجاد برخی فرهنگ های افراطی شده اند و روحانیون وظیفه دارند با فعالیت و تلاش بیشتر به روشنگری و آگاه سازی مردم بپردازند که یکی از راه های ویژه تربیت نیروهای موثر در حوزه های علمیه است که این کار می بایستی در همه جا تقویت شود.

وی در پایان سخنان خود تاکید داشت که وظیفه همه عالمان است که با رفتار و کردار خود ، اسلام و مکتب اهل بیت و شیعه امیرالمومنین علی (ع) را به دیگران معرفی نمایند.

دیگر سخنران این نشست، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی مسوول مرکز رابط اهل بیت (ع ) در لندن بود که به نقش ویژه ارتباط مومنین با مرجعیت دینی در مکتب تشیع پرداخت و افزود: این نقش آنقدر برجسته است که دشمنان اسلام نیز به آن اذعان دارند و اعتراف می نمایند که در مکتب تشیع سه نکته وجود دارد و آنها الگوهایی همچون امام حسین (ع) و امام زمان (عج) و مرجعیت دینی است.

وی گفت: بدیهی است که در هر امری می باید به متخصص و کارشناس آن مراجعه کرد و در امر دین نیز تنها جایگاه و متخصص دین، مرجعیت دینی است و مرجعیت دینی در حقیقت کسی است که با تقوی و تفقه خود در دین، برقرار سازنده امنیت در یک جامعه دینی و هدایت کننده مردم در امر دین است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی مشاور فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری از دیگر سخنرانان نوزدهمین نشست روحانیون و مبلغین دینی بود که ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، عیدالله الاکبر، بر اهمیت پرداختن موضوع بسیار ارزشمند جایگاه مرجعیت و مبانی دینی و نگاه دین به مرجعیت، در فرصت مغتنم تبلیغی در ماه محرم تاکید کرد .

وی گفت: باز بودن باب اجتهاد از افتخارات شیعه است و به همین دلیل است که مرجعیت نیز موضوعیت می یابد. دین اسلام دینی جامع برای همه زمانهاست و دینی است که هم دنیای انسانها را مدیریت و هم سعادت آخرت انسانها را تامین می کند.

مشاور فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه دین اسلام دینی اجتماعی است و وظیفه همه روحانیون و مبلغان دینی است که نگاهی جامع به همه نیازها و موضوعات جوامع داشته باشند، گفت: باید دید که فقه با چه دیدگاهی باید به اجتماع نگاه کند تا نجات دهنده بشریت باشد.
وی با اشاره به نقش بسزای مرجعیت شیعه در اعصار گذشته و کنونی، افزود: مرجعیت دینی در دیدگاههای خود حتی حفاظت از محیط زیست ، مسائل اقتصادی مردم، مسائل خانواده و نیازهای مردم و دیگر مسائل اجتماعی را در نظر می گیرد و فقط به احکام ، عقاید و وظایف دینی نمی نگرد. مرجعیت دینی در عرصه مقابله با ظلم به انسانها وارد می شود و به نجات ملتها می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین معزی همچنین به نقش مرجعیت دینی در نهضت امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: آن امام بزرگوار به عنوان یک مرجع دینی تلاش و مجاهدت خود را از ۱۵ خرداد شروع نکرد، بلکه در سالیان قبل ودر دهه ۲۰ اقدام به گردهم آوردن روحانیون و تبیین مسائل جهان اسلام و افشاگری جنایات دولت غاصب اسراییل و خطر آن ، در شرایطی که بسیاری حتی اسراییل را نمی شناختند ، می پرداخت و او بود که در واقع برای اولین بار در اوج تفکرهای لیبرالیستی، توده های مردم را به حرکت در آورد و اثبات نمود که دین نیروی محرّک توده هاست.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره ) با این دیدگاه نظام را مدیریت کرد و پس از او نیز مقام معظم رهبری در جایگاه مرجعیت و رهبری نظام جمهوری اسلامی را هدایت کرده است، تاکید کرد : حضور مرجعیت در میدانهای مختلف بوده است که دین اسلام توانسته تاکنون حفظ شود و اگر مرجعیت نبود، مدرنیزم تاکنون دین را نابود ساخته بود و مردم را به انحراف کشیده بود .

وی افزود: دشمن اکنون نیز ساکت ننشسته و با براه انداختن جنگ تمدن ها و ایجاد گروه های انحرافی و تکفیری درصدد است تا ذهن مردم دنیا را نسبت به اسلام منحرف نماید و از این رو بر ما لازم است تا با استفاده از فرصت تبلیغی در ماه محرم به تبیین این مسائل بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی عالمی رییس مجمع جهانی اسلامی لندن نیز در این مراسم با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر به عنوان عید ولایت و استقرار رسالت الهی و وحی نبوی، از مرکز اسلامی انگلیس برای برگزاری و استمرار این جلسات تشکر کرد و آن را فرصت مغتنمی برای هماهنگی تبلیغی دانست.

در ابتدای نوزدهمین نشست روحانیون دکتر احمد جلالی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی یونسکو نیز در سخنانی گفت: در اوضاع کنونی، جهان با موضوعات مختلف و مهمی مواجه است که وظیفه همه ماست که به آنها بپردازیم .
وی افزود: در این دنیای پرهیاهوی کنونی اگر بتوانیم امکان استماع پیام های قرآنی را برای بشریت فراهم سازیم به سعادت انسانها کمک کرده ایم. و این در واقع وظیفه روحانیون است که فضایی برای شنیده شدن پیام قرآن و سخنان حضرت رسول اکرم(ص) در جهان امروز مهیا سازند.
دکتر جلالی افزود: در فضای آلوده کنونی که همواره صداها و پیامهای مزاحمی به انسانها می رسد، گوشهای شنوایی هم وجود دارند که مایل به شنیدن پیامهای حق و مناجات با خدا هستند و در این راستا تنها نقطه اتکا برای رساندن پیام های اصیل و مقدس وحی به آنان مرجعیت دینی است.

وی افزود: دین اسلام وجهان اسلام این توانایی را داشته است تا با پیام خود در عقود بین المللی تاثیر و نفوذ داشته باشد و لذا لازم است تا متفکرین و اندیشمندان جهان اسلام با تلاش بیشتر در صحنه بین المللی مداخله کنند و پیام های قرآنی را در همه زمینه ها گسترده نمایند.

نوزدهمین گردهم آیی سالیانه روحانیون ، مبلغین ، ائمه جمعه وجماعات و روسای مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا کار خود را با صدور بیانیه ای به پایان رساند.

در این بیانیه با اشاره به چالشهای پیچیده ای که جهان اسلام با آن مواجه است و بخش بزرگی از آن را در برگرفته، آمده است: تعظیم شعائر حسینی باید از موجبات ارتقاء سطح فرهنگی مسلمانان باشد و از روح اصلاح گر نهضت حسینی که امام آزادگان بر ضد حکومت ظلم اموی قیام کرد ، الهام بگیرد.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: دشمنان اسلام با طرح شبهات ناروا و باطل، تمام توان خود را برای متفرق ساختن امت اسلامی بکار گرفته اند و در تلاشند تا اسلام را با صلح و آشتی و همزیستی مخالف جلوه دهند و از این رو درصدد تضعیف جایگاه مرجعیت دینی و نقش علما به عنوان وارثان انبیاء هستند که مسلمانان باید در این زمینه هوشیار باشند و تحت تاثیر القائات سوء قرار نگیرند.

در این بیانیه تصریح شده است: بایستی از هر آنچه موجب سوء تفاهم در عمل تبلیغ دین می شود اجتناب شود چرا که ما موظف به تبلیغ پیام خدا بر اساس کلمه توحید و توحید کلمه هستیم.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه 'بایستی مجالس حسینی با هدف رساندن پیام دین به جهانیان باشد که دین اسلام دین انسان سازی و ارتباط سازنده با جوامع دیگر است،' می افزاید: جنبش عاشورا موضوعی کاملاً انسانی است که هرانسان شرافتمندی و با هر دینی با آن ارتباط انسانی برقرار می سازد.

این بیانیه با تاکید بر وحدت مسلمانان در عصر حاضر برای مقابله با دشمنان اسلام ، لزوم دوری نمودن از طرح مسائل اختلاف برانگیز بین مذاهب مختلف و همچنین طرح مسائل همگرایی بین جماعات تصریح شده است.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر رعایت و حفظ حرمت اموال و خون مسلمین، بر ضرورت همگامی اجتماعی مردم در مقابله با تفکرّات تکفیری و مواجهه با آنها تصریح شده است.

https://taghribnews.com/vdcgyq9qzak9uq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی