تاریخ انتشار۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : 56141
انديشمند و اسلام‌شناس بزرگ مصری دكتر احمد السائح در مصاحبه‌اي با خبرگزاري تقريب(تنا) گفت:

آنچه در بحرين رخ مي‌دهد بيانگر مظلوميت يك ملت است

من يك عالم اهل سنت هستم و تاكيد مينمايم آنچه در بحرين اتفاق مي‌افتد با معیارهای واقعي در تضاد است براي اينكه اكثريت مردم شيعه هستند و به همين دلیل معيارهاي ظلم به حركت افتادند.
آنچه در بحرين رخ مي‌دهد بيانگر مظلوميت يك ملت است
با شعله ور شدن انقلابهای عربی كه از تونس شروع و به مصر كشیده شد و در ادامه این انقلابها در لیبی و یمن و سپس بحرین و بقیه كشورها، ملتها و متفكران دنیای عرب و همچنین علمای كشورهای اسلامی را به شگفتی و التهاب وا داشت. ولی ما شاهد كاهش انگیزه مردم در مورد بحرین هستیم علیرغم اینكه مشابه انقلابهای دیگر می‌باشد و متاسفانه ثابت شد كه این معیارها تغییر یافته و دچار اختلال گشت. این موضوع را با عالم و اندیشمند بزرگ دكتر احمد السائح در میان گذاشتیم و شرح این گفتگو را می‌خوانید:

س) تحلیل شما در مورد انقلابهایی كه در كشورهای عربی رخ می‌دهد و برتمامی این كشورها سایه انداخته است چیست؟

ج) دكتر احمد السائح گفت: به نظرم بر علیه دنیای اسلام توطئه‌ای چیده شده است و این توطئه به صورتهای مختلفی است مانند تضییع آرمانهای امت اسلامی و زیر پاگذاشتن اراده كشورها و ملتها به نفع آمریكا و اهمیت ندادن به پیشرفتهای ملی و ایستادن در برابر عزم ملتها و در مقابله با صهیونیستها و آمریكایها مخصوصا تجاوز آنها به ثروتهای امت اسلامی و اشغال كشورهای اسلامی مسائلی است كه ملتها را به تحرك واداشت و علت اصلی سرگیری این انقلابها بود اضافه بر آن سردمداران عرب، خاضع و تابع آمریكا و غرب شدند و غرب سعی می‌كند ازاین اختلافها سوءاستفاده کرده و كانونهای بحران در داخل امت اسلامی ایجاد كند و نمونه آن وارد كردن كشور اتیوپی برای ساختن سد برای جلوگیری از آبرسانی به مصر بود. بدون شك در امت اسلامی یك نوع بیداری و آگاهی بوجود آمده است .ولی غرب از انقلابهایی که ملت‌های عربی با آن روبرو هستند به نفع خود سوء استفاده كرد و آن بیداری و آگاهی را از ملتهای اسلامی دزدید، پس باید به این توطئه‌ها كه در تاریكی چیده می‌شود توجه كنیم چون در حالی كه ما مشغول اصلاح اوضاع داخلی خودمان هستیم غربیها به فریب ما مشغول هستند و همه توطئه‌هایشان را بر علیه منطقه اجرا می‌كنند.

س) بسیاری از فتواها در مدت اخیر شنیده شد كه حق راهپیمایی و بیان نظرات را از نظر شرعی، حرام برشمردند و برخی آنرا خارج از دین دانستند. نظر شما در این مورد چیست؟

ج) اولا ما به سخنان خداوند متعال استناد می‌كنیم كه در قرآن در سوره رعد می‌فرماید:" ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" خداوند تغییری در گروهی نمی‌دهد مگر اینكه آن قوم در خود تغییری انجام دهد.
پس تغییر از خود انسا‌ن‌ها منشا می‌گیرد و هر شخص باید از خودش شروع كند و سپس حكم و اراده خدا می‌آید زیرا كه اصلاح باید از پایه باشد كه ساختمان به درستی بالا رود پس اگر هر انسانی از خانه و خانواده و خودش شروع كند، هر شخص اصلاح خواهد شد و سپس خانواده‌اش و طبیعتا كل جامعه اصلاح می‌شود، ولی این فتواها گمراه كننده می‌باشد و صاحبان این فتواها هم شناخته شده هستند زیرا آنها روحانیون درباری و مدافع دربار هستند و هیچگاه از مدافعین اسلام و مسائل روز امت اسلامی نبودند.

س)برخی تلاش دارند كه انقلاب بحرین را تحریف كرده و آن را به یك انقلاب مذهبی تبدیل كنند و نشان دهند كه دارای درخواستهای مذهبی است درحالیكه درخواستهایش مربوط به تمام ملت ونه فقط یك مذهب خاص می باشد.بنابراین به نظرتان چرا مشخصاً این انقلاب را اینگونه نشان میدهند؟

ج) آنچه در بحرین رخ می دهد چیزی بجز بیان آرزوی ملتهای تحقیر شده نیست، زیرا ۷۰ درصد ملت بحرین شیعه هستند و علیرغم اینكه اقلیت، زمام امور را بدست دارند اكثریت مردم هیچگونه درخواستهای مذهبی نداشتند و به وضوح شعارها را دیدیم كه می گفتند: "نه تشیع نه تسنن فقط اتحاد ملی" و من كه یك فرد سنی هستم به وضوح می گویم كه در بحرین ، نگرش عادلانه نیست و ما میخواهیم فقط عدالت و منطق عدالت بر ما حكمفرمایی كند و معیارهایمان غیرعادلانه نباشد، پس هنگامی كه عصیان اكثریت برعلیه مجموعه ای كوچك باشد، این عمل در راه محقق شدن آرزوها و درخواستها مشروعشان كاملاً درست است و اسلام كاری میكند كه انسان با عزت و كرامت و صلح و ارامش زندگی كند بنابراین تظاهركنندگان چه اشتباهی مرتكب شدند ایا برای اینكه درخواست یك زندگی با عزت و كرامت داشته باشند باید كشته شوند آیا برای اینكه میخواهند با آزادی زندگی كنند باید با تانك در میدانها انها را سرکوب كنیم و سپس آنها را به طرفداری از مذهب متهم سازیم و بگوییم انقلابشان یك انقلاب مذهبی است و نهایت درخواست هایشان اجرا كردن برنامه های كشورهای خارجی است. این واقعا ظلم است.
آنچه را كه ملت بحرین میخواهند عزت و كرامت و آزادی است كه قرآن و اسلام هم در مورد آن صحبت كرده اند.

س: به نظر شما آنچه كه برای ملت بحرین اتفاق می افتد یک كربلای جدید است آنچنانكه آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه به آن اشاره كرد بدین معنا كه ما اكنون شاهد كربلای دیگری هستیم؟

ج: شاید منظور نخست وزیر تركیه از این توصیف تشابه ظاهری نباشد بلكه منظور مظلومیتی است كه دو حادثه در آن تشابه دارند و با این تعریف باید این حادثه را به گذشته ربط دهیم چرا كه گذشته برای عبرت گرفتن است. زیرا آنچه در بحرین اتفاق می افتد بیانگر مظلومیت یك ملت است و آن عبارت است از آرزوهایی که میخواهند در واقعیت محقق شوند زیرا ملت بحرین دارای یك فلسفه حیاتی هستند و میخواهند شروع به مشاركت در ساخت تمدنی بهتر نمایند و امت عربی و اسلامی را به رتبه ای بالاتر، قویتر و مهمتر برسانند و ما نمیخواهیم كه وضعیت را یك رویداد ساده كه به راحتی خواهد گذشت ، جلوه دهیم.
برعكس، اسلام و تمامی ادیان الهی آنچه در حق تظاهركنندگان اتفاق می افتد را نمی پذیرد زیرا اسلام هیچگاه دستور به كشتار بیگناهان نمیدهد مخصوصا اگر این تظاهرات صلح آمیز باشد و به هیچ كس ضرری نرساند. چراکه این تظاهرات ناله های مظلومین است.

س: آیا شكوفایی انقلابهای عربی با گرایشهای مذهبی كه غرب تلاش به ایجاد آنها دارد مانند اختلاف بین اهل سنت و تشیع و مسیحیان و مسلمانان و استفاده از این مسایل برای خفه كردن انقلابها تناقض دارد؟

ج: بنظرم غرب میتواند هركاری كه بخواهد برعلیه ما انجام دهد تا وقتیكه ملتها و دولتهای عربی ضعیف باشند آنها در این حالت میتوانند از موضوعات بسیاری مانند اختلافات مذهبی بین اهل سنت و تشیع برای مشتت كردن امت و از بین بردن پایه آنها استفاده كنند با وجود اینكه اصل هردو مذهب یكی است وآن قران و سنت پیامبر است و همچنین ایجاد فتنه مذهبی بین مسلمانان و مسیحیان همانگونه که در مصر مدتی قبل شاهد آن بودیم. اما اگر دولتها و ملتهای عربی متوجه این توطئه ها باشند حتما میتوانند از این بحرانها و توطئه هایی كه برای آنها در نظر گرفته شده است به راحتی بگذرند.

س: ارزیابی شما از دخالت كشورهای حاشیه خلیج فارس در بحرین چیست؟ و ایا این دخالت نوعی از انواع تقویت منشور همكاری كشورهای حاشیه خلیج فارس است یا برای سركوب هر جنبش واقعی و مردمی حتی صلح آمیز است؟

ج: بنظرم دخالت كشورهای منطقه كاری غیر قابل قبول از نظر شرعی است زیرا اصلاح یك مسلمان با نیروی نظامی و اشغالگری نمیشود. خداوند متعال میفرماید: و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا فأصلحوا بینهمافإن بغت احداهما علی الأخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفئ الی امر الله فإن فائت فأصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا ان الله یحب المقسطین. در اینجا خداوند متعال دستور داده است كه در ابتدا با عدالت قضاوت كنیم و گناهكار و صاحب حق و ظالم و مظلوم را مشخص كنیم سپس اگر یكی از انان را ستمكار یافتیم باید او را اصلاح كنیم كه به راه درست بازگردد و باید او را با عقل و عدالت و نه با زور و خشونت اصلاح كنیم. پیامبر(ص) میفرماید: الا ادلكم علی افضل من درجة صلاة و صیام و الصدقة، قالوا بلی یا رسول الله قال اصلاح و ذات البین.
آیا میخواهید شما را به چیزی بهتر از نماز و روزه و صدقه راهنمایی كنم. گفتند: بله یا رسول الله، فرمود: اصلاح روابط بین دو نفر یعنی اصلاح فساد در جامعه چون كه باید دو نفر را اصلاح كنند نه اینكه طرفی را بر علیه طرف دیگر كمك كنند ولی آنچه در بحرین اتفاق می افتد به این صورت است كه انقلابیون مورد تهاجم قرار گرفته و بازداشت شده اند در حالیكه حق با آنان بود زیرا آنان درخواست عدالت و مساوات داشتند پس باید در كنار دولت بحرین یا در کنار مظلوم ،آنچنان که خداوند ما را دعوت کرده است،بایستیم؟

س: انقلاب بحرین نشان داد كه شاهد رفتار یك بام و دو هوا در مقابل انقلابهای عربی به عنوان مثال لیبی هستیم ،كه اتحادیه كشورهای عربی و جامعه بین الملل به كمك آن شتافتند در حالیكه هیچكس به یاری صاحبان حق در بحرین نشتافت.

ج: این بهترین دلیل بر صحت آنچه همیشه گفتیم است و آن نبود معیار حقیقت وعدالت است و آنچه دنیا را فرا گرفته است زور است ونه حقیقت. برای همین آرزومندیم منطق حق همه جا را فرا گیرد و نه منطق زور یا زور حق، ومتاسفانه علمای اسلام در خواب هستند و تكیه بر روایاتی دارند كه هیچ پایه و صحتی ندارند و میراث متراكمی كه تصویر مسلمانان را خراب كرده است،باعث ایجاد این مشكل شده است و ما درخواست تصحیح كتابهای تاریخی را داریم كه تصویر مسلمانان را در غرب و تصویر اسلام را بصورت كلی تصحیح نماییم. زیرا آن كتابها و روایات چیزی جز كاشتن نفرت و اختلاف بین اهل سنت و تشیع و مشغول كردن آنها به سخنان بیهوده حاشیه ای به دور از پایه های مشترك بین آنها و نشان دادن اختلاف و تقویت آن و دوری كامل از اشتراكات نمیباشد .زیرا كه اختلافات بین اهل سنت و تشیع اختلافاتی در فروع است و نه در اصول و درصد نزدیكی بین آنها قریب به ۹۰ درصد میباشد و این موضوع باعث احساس سهل انگاری نسبت به آنچه در بحرین اتفاق می افتد شد.زیرا آنچه اینجا درموردش صحبت میشود گرایش به مذهب است نه گرایش به اسلام.

س: آیا این درگیری در حقیقت تلاش برخی از احزاب سلفی برای تحمیل یك نگرش واحد بر منطقه میباشد؟

ج: واضح است كه امریكا و اروپا مخصوصا انگلستان، این احزاب و وهابیت را كه امتداد غنومی باطنی هستند كه دكتر علی سالم نشار در كتابش، تفسیر فلسفی در اسلام ،بدان اشاره كرده است زیرا خطر این مذاهب باطنی ازخطر امریكا و اسرائیل بر امت اسلامی و عربی و یكپارچگی اش بیشتر است و استعمار آن را گسترش داده و در دل این امت قرار داد كه آرامش را از آن بگیرد و همیشه در اضطراب و عدم استقرار قرار دهد و اسلام در واقع یك دین معتدل است و كاملا دور از تعصب و تندروی حتی در مذاهب اربعه می باشد و در اختلافشان به خاطر اختلاف شرایط و اختلاف هر انسان با دیگری ،رحمتی وجود داشت و هنگامیكه اسلام به وجود امد برای آسان كردن امور بر مومنان بود. پس اگر به اعتدال اسلام برگردیم وهابیت یا دیگر فرقه ها نمی توانند نگرش خود یا دیگران را بر ما تحمیل كنند.

س: نگرش شما در مورد آینده منطقه عربی چیست. و آیا منطقه واقعا به سمت نزدیكی روابط با جمهوری اسلامی ایران و همچنین تركیه با توجه به اینكه دو الگو از مهمترین ضلعهای مثلثی هستند كه ضلع سوم آن با وجود مصر كامل میشود،می رود؟

ج: بی شك الگوی ایرانی تاثیر زیادی مخصوصا بر فرهیختگان كه دارای مطالعات و اطلاعات بسیاری هستند، دارد. لذا حتما در آینده دور تاثیرگذار خواهد بود.میدانیم كه بسیاری و مخصوصا كشورهای حاشیه خلیج فارس از این الگوی ایرانی در هراسند ولی سوالی كه مطرح میشود این است كه آیا الگوی ایرانی در ساختن كشوری قوی موفق نشده است كه بتواند در مقابل امریكا و غرب بایستد و كشورهای عربی و اسلامی را در جنگ بر علیه صهیونیستها حمایت كند پس به الگوی ایرانی و الگوی تركی با همدیگر در كنار الگوی مصری كه همگان منتظر آن هستند خوشامد می گوییم،چون كه این مثلث، نیروی بزرگی در منطقه تشکیل می دهد بطوریكه این نیرو میتواند بسیاری از معادلات منطقه را تغییر دهد و این همان چیزی است كه ما توقع آن را داریم و آن بازگرداندن دوباره عظمت دیرینه اسلام و كرامت و عزتمان است.

این گفتگو را احمد السیوفی از قاهره انجام داد.
https://taghribnews.com/vdcgqq9n.ak93t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی