تاریخ انتشار۱۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۸
کد مطلب : 89181
اندیشمند مصری:

باید فرهنگ تقریب را فعال كرد

رئیس مركز عربی مطالعات و پژوهش‌های قاهره تاكید كرد: از جمله عوامل تفرقه ، اختلاف و تعصب‌های مذهبی است كه منجر به تضعیف امت اسلامی در برهه‌های زمان‍ی درازی شده است لذا باید فرهنگ "تقریب مذاهب اسلامی" را فعال كرد و ارتباط فرهنگی ـ فكری میان رهبران فكری و فقهی امت را افزایش داد.
باید فرهنگ تقریب را فعال كرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "دكتر توفیق علی وهبه" اظهار داشت: جهان زیر سلطۀ قدرتمندان است و ضعفا در آن جایی ندارند؛ وضع جهان معاصر نیز ایجاب می‌كند كه كشورهای اسلامی با هم متحد و یكپارچه شوند و در رویارویی با نیروهایی كه در راستای چپاول ثروت‌ها و سرنوشت كشورهای كوچك و ضعیف می‌كوشند ، یكپارچه ایستادگی كنند.

وی افزود:امت اسلامی از نعمت‌های بزرگ خدادادی برخوردار است و دارای امكانات و توانایی‌های فراوانی است كه اگر متحد گردد به عنوان یك ابرقدرت جهانی مطرح می‌شود.

این اندیشمند مصری یكی از موانع وحدت را فرقه‌گرایی دانست و خاطرنشان كرد: فرقه‌گرایی و نژادگرایی كه از سوی دشمنان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد تا از آن عاملی برای افزودن تفرقه و پراكندگی مسلمانان بهره گیرند و به فتنه‌انگیزی و دسیسه‌چینی بپردازند تا این درگیری‌های فرقه‌ای و نژادی همواره پابرجا بماند و مسلمانان همچنان متفرق و پراكنده باشند.

وی تعصب‌های مذهبی ، قومی ، نژادی و قبیله‌ای را عاملی دیگر برای تفرقه دانست و گفت: دشمنان اسلام همواره از ضعف مسلمانان و تفرقه و پراكندگی آنها سوء استفاده كرده و اندیشه‌هایی برای تأسیس كشورهای كوچك ملی را مطرح ساخته‌اند تا این كشورها همواره در جنگ و نزاع با یكدیگر و درگیر اختلاف‌های فرقه‌ای و نژادی و قومی خود باشند و كار استعمارگران برای غارت ثروتهای ملی آنها را آسان گردانند.

رئیس مركز عربی مطالعات و پژوهش‌های قاهره تصریح نمود: در این میان وظیفۀ اندیشمندان و خردمندان این امت و علمای بزرگوار آن ، نفی هرگونه نژادپرستی و تعصب و نیز گسترش فرهنگ برادری و محبت و تسامح در میان همگان است زیرا این امت به مصداق آیه كریمۀ زیر امت واحدی بشمار می‌رود :«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ»(سوره انبیاء ـ۹۲) (به راستی این امت شماست ، امتی یگانه و من پروردگار شمایم بنابراین مرا بپرستید.)
https://taghribnews.com/vdcgqq97.ak9y74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی