تاریخ انتشار۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۹
کد مطلب : 73818

سوریه در تب و تاب

تنا – دمشق
دمشق موافقت خود را درباره امضای پروتکل اتحادیه عرب مبنی بر اعزام ناظران به سوریه اعلام داشت و تاکید کرد که نسبت به مضمون پاسخ اتحادیه به موافقت سوریه خوشبین است.
سوریه در تب و تاب
"جهاد مقدسی" سخنگوی وزارت خارجه و مهاجرین سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت، آخرین نامه میان اتحادیه عرب و رهبری سوریه نامه ارسالی  "ولید المعلم" وزیر خارجه و مهاجرین سوریه برای "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب بود.
مقدسی افزود: محتوای نامه آن است که دولت سوریه به طور مثبت به موضوع امضای پروتکل همکاری میان اتحادیه و سوریه بر اساس درک سوریه نسبت به همکاری و اینکه سوریه می خواهد نامه نگاری میان المعلم و العربی بخشی جداناپذیر از طرح باشد، پاسخ داده است.
به گفته مقدسی، راه در مسیر امضای فوری پروتکل هموار است و آنچه سوریه ارائه داده به هدف تسهیل ماموریت اتحادیه عرب و موفقیت آن برای حل عربی موضوع و حفظ حاکمیت و کرامت سوری ها است، اما سوریه تاکنون پاسخ نامه اش را از اتحادیه دریافت نکرده و ما همچنان منظر واکنش العربی هستیم.
وی پیشتر گفته بود: سوریه و اتحادیه عرب برای دستیابی به دیدگاهی مشخص که ماموریت کمیته عربی حل بحران سوریه و تسهیل و حاکمیت و مصلحت سوریه را تضمین کند، در حال نامه نگاری هستند.
در این میان، اعمال مجازات از سوی اتحادیه اروپا علیه پایگاه اینترنتی "شام پرس" و روزنامه "الوطن" واکنش تندی را از سوی مسئولان در پی داشت.
یک منبع الوطن گفت: اطلاع رسانی سوریه به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تسلیم این مجازات های ظالمانه که نشانه واقعیت رهبران اتحادیه اروپا و ورشکستگی آنان است، نخواهد شد.
"طالب قاضی امین" رییس شورای ملی اطلاع رسانی گفت: این مجازات ها ثابت می کند اصول آزادی اطلاع رسانی و دمکراسی که کشورهای غربی از آن دم می زنند، فقط شعارهایی در خدمت منافع سیاسی شان است.
"الیاس مراد" رییس اتحادیه روزنامه نگاران سوریه گفت: تحادیه از دولت های اتحادیه اروپا عدول از چنین اقدام هایی را که مانعی در مسیر آزادی اندیشه و مغایر با حقوق بشر است، درخواست نمود.
"خورشید دلی" نیز در روزنامه "الوطن" نوشت: با نگاهی به تصمیم های اتحادیه عرب و ترکیه درباره بحران سوریه می توان به وضوح هماهنگی، همکاری و برنامه ریزی دو طرف را دریافت.
"عیسی الشماس" در مقاله ای تحت عنوان "چرا اتحادیه عرب، منشور خود را نقض کرد"، در روزنامه "الثوره" نوشت: اتحادیه عرب خصوصا در نشست وزرایش ثابت کرد که در توطئه علیه سوریه دست داشته و در برابر منویات خارجی توطئه گر تسلیم شده است.
این روزنامه در مقاله ای دیگر تحت عنوان "رویارویی با ابزارهای رسوا" به قلم "علی قاسم" به تصمیم اخیر شورای حقوق بشر علیه سوریه پرداخت.
الثوره افزود: موضع این شورا غیرقابل پیش بینی نبود چون دولت آمریکا پس از شکست در صدور قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت به صراحت از فشارهای سیاسی بر سوریه از طریق نهادهای بین المللی سخن گفت.
روزنامه "تشرین" در مقاله ای تحت عنوان "اتحادیه دروغها" از "زیاد غصن" نوشت: به نظر می رسد اتحادیه اروپا پس از مدتی کوتاه خود را در حالی خواهد یافت که همه مردم سوریه، نهادهای دولتی و خصوصی آن را مورد مجازات قرار داده است.
"خدیجه محمد" در مقاله ای در روزنامه تحت عنوان "مجازات ها فقط مصونیتمان را افزایش می دهد"، نوشت: باید به روزنامه الوطن و پایگاه اینترنتی شام پرس که مورد مجازات قرار گرفتند تبریک گفت چه اینکه این مجازات مدالی بر سینه آنان در تاریخ معاصر سوریه است.
روزنامه "البعث" نیز نوشت: کسانی که خود را مخالف می دانند خصوصا شورای ملی استانبول و هم پیمانانشان در رژیم صهیونیستعی و ترکیه می کوشند محور مقاومت را در منطقه و همچنین موضع ثابت سوریه در قبال مسائل ملی قومی را هدف قرار دهند.
"ریا خوری" در مقاله ای تحت عوان "توطئه و دلخوشی های شکست خورده" افزود: هدف دیگر آنان مقابله با وتوی طرح صدور قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت توسط روسیه و چین است که مانعی بزرگ در برابر مداخله غربی در سوریه است.
در این بین، ارتش سوریه دو رزمایش نظامی را با مهمات زنده در شرایط مشابه با نبرد واقعی به منظور آزمایش توان موشکی و زرهی خود انجام داد.
هدف از این اقدام آمادگی برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی دشمن عنوان شده است و اهداف مورد نظر در زمینه توان موشکی محقق شد.
یکی از واحدهای زرهی نیز با مهمات جنگی رزمایش تاکتیکی برگزار کرد که هواپیماهای جنگی، بالگرد ها برای تامین آتش حمایتی و واحدهای موشکی در آن شرکت داشتند.
سپهبد "داوود راجحه" معاون فرمانده ارتش و نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه نیز در سخنانی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته، از فرماندهان واحدهای شرکت کننده در این طرح ضرورت آمادگی دائم برای اجرای ماموریت های محوله را خواستار شد.
https://taghribnews.com/vdcg779u.ak9wq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی