تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : 159760

آغاز به کار سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم/آیت الله آملی لاریجانی: باید نگاه ما به قرآن و انسان قرآنی باشد

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم همزمان با شب "مبعث رسول گرامی اسلام " ،در سالن اجلاس سران تهران آغاز به کار کرد .
آغاز به کار سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم/آیت الله آملی لاریجانی: باید نگاه ما به قرآن و انسان قرآنی باشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیین افتتاحیه این رویداد قرانی در سالن اجلاس سران و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و مسئولان کشوری، لشکری، علما، فرهیختگان، و نخبگان قرآنی و نمایندگان بیش از ۷۰ کشور جهان برگزار شد. 

در این دوره از مسابقات حدود ۹۸حافظ و قاری از۷۵ کشور در دو رشته حفظ و قرائت به رقابت می پردازند و ۱۵ داور بین‌المللی هم قضاوت دراین مسابقات را برعهده دارند که پنج داور از ایران هستند.

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با مشارکت بیش از ۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی جهان اسلام و شبکه های رسانه ملی پوشش داده می شود.

شبکه های تلویزیونی اشراق، الانوار، بلادی، الغدیر، الفرات، المسار، المسار۱، الفرقان، العهد، کربلا، المنار، الایمان و الصراط، فلسطین الیوم و رادیوهای الغدیر، الکوت، المعارف، القرآن کریم، صوت العراق، نور، الرساله، البصائر و نور جهت پخش افتتاحیه و اختتامیه آمادگی خود را برای پوشش خبری و تصویری این رویداد قرانی اعلام نموده اند.

براساس این گزارش، سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تا ۱۲ خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی ادامه می یابد.

"آیت الله آملی لاریجانی" رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اظهار داشت: از الطاف بزرگ حق تعالی بر ملت ایران ترویج معارف قرآنی و دینی و به ویژه گسترش این گونه برنامه های ارزنده و مهم درباره حفظ و قرائت قرآن و ترویج معارف بلند قرآنی است.

آیت الله آملی لاریجانی با تشکر از تلاش های دست اندرکاران و مسئولان سازمان اوقاف برای برگزاری این مسابقات افزود: عظمت قرآن برای مسلمانان و غیرمسلمانان ، بین و روشن است .

وی افزود: در کتاب حق تعالی آیات شریفه ای در مقام و منزلت قرآن آمده و در کلام پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز به همین مقام و منزلت تصریح شده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مانند آیه شریفه "بل هو قرآن مجید فی لوح محفوظ " به معنی اینکه قرآن مجید لوح محفوظی است که از هر گونه آلودگی این عالم مادی به دور است و نیز آیه "و لا اقسم بمواقع النجوم" که در آن بر محفوظ بودن قرآن اشاره شده است ، گفت: بر اساس این آیه شریفه قرآن را جز مطهران ، مس نمی کنند.

وی همچنین با اشاره به آیه شریفه "الله نزل احسن الحدیث" گفت: تعبیر مطلق احسن الحدیث یعنی بهترین گفتار که خدا بر مردمان نازل کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: براساس آیات قرآن کریم اگر با این آیات شریفه کوهها سیر داده شود و مردگان زنده شوند ، جای تعجب ندارد.

رئیس قوه قضائیه افزود: حضرت امام علی (ع) می فرمایند قرآن دریای بی پایان معانی است و عظمت قرآن از همین آیات استفاده می شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در مراسم آغازین سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم افزود: عظمت قرآن از همین آیات استفاده می شود ؛ به تناسب مراتب و عظمت قرآن ، عظمت حاملان قرآن نیز روشن است و شاید نیازی به بحث و گفتگوی بیشتر نباشد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت : بنا بر این روایت ، در امت پیامبر گرامی اسلام (ص) ثروتمندان از اهل مقامات دنیوی نیستند بلکه حاملان قرآن کریم هستند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: این روایت از جهات مختلف قابل توجه است که اشراف امت را تفسیر و تبیین و حاملان قرآن را اصحاب لیل تعبیر می کند و این روایت نشان می دهد معیار قرآن برای شرف و بزرگواری ، مکنت و ثروت داشتن نیست، بلکه حامل قرآن و اصحاب لیل بودن است.

رئیس قوه قضائیه گفت : در همین تعبیر کوتاه هم عبارت حمله القرآن قابل توجه است و هم عطف و اصحاب اللیل بودن ، که چه تناسبی دارند که این ها می شوند اشراف امت.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: برای این که بفهمیم اشراف این امت که حاملان قرآن چه کسانی هستند باید بدانیم که خود قرآن چیست و قرآن یک حقیقت ذو مراتب و دارای مدارج است.

وی گفت : یک مرتبه از قرآن کریم همین الفاظ است که قرآئت می کنیم و مرتبه دیگر معانی قرآنی است که به دلالت الفاظ به آن می رسیم و مرتبه دیگر آن ، لایه های عمیق تر قرآن است که از جمع آیات استفاده می شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: کثیر است این نکته در قرآن کریم که هرچه تعمق در آیات آن می کنیم معنای جدیدتری از آن خلق می شود و گاهی از تحکیم آیه ای بر آیه ای و از دلالت آیه ای بر آیه ای معانی بسیاربلندی استفاده می شود.

وی گفت: مرحوم علامه طباطبایی اصرار داشت که قران هم آیه با آیه تفسیر شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در سوره حمد هر روز مکرر قرآئت می کنیم که اهدنا الصراط المستقیم، این صراط مستقیم چیست؟ آیه دیگری در سوره یاسین آن را معنی کرده است که معلوم می شود عبودیت همان صراط مستقیم الهی است.

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر دقت بییشتر شود که حقیقت عبودیت چیست و چه ربطی با وجه الله دارد که همه چیز فنا می شود غیر از وجه الله و همین طور چه ربطی با امام و انسان کامل در این دنیا دارد ، آن وقت حقایق عظیمی از این آیه استفاده می شود.

رئیس قوه قضائیه گفت : یک مرتبه بزرگتر در فهم قران ، رسیدن به حقایق شهودی قرانی است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در مراسم آغازین سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم افزود : قران یک حقیقت عظیمی دارد که اولیاء الله به ان وصل می شوند که حقیقت وجودی است و انسان حق مدار این حقایق را شهود می کند.

وی گفت : در عالم حقایقی داریم که از سنخ معنا نیست و اولیا نیز به دبنال مشاهده انسان بدون مفهوم هستند. 

رییس قوه قضاییه تمام حقایق قرانی را مرتبه دیگر و بسیار عظیم تری دانست که از اختصاصات علم اهل بیت (ع) است.

وی به روایاتی که در کافی امده است ، اشاره کرد و گفت : هیچ کس به جز حضرت علی (ع) نمی تواند ادعا کند که تمام قران را ان طور که نازل شده ، جمع کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : همچنین هیچ کس جز اوصیای الهی نمی تواند ادعا کند ظاهر و باطن همه قران را درک کرده است.

وی گفت : اگر به ایات مراجعه کنیم همین معنا استفاد می شود ، بنابراین حقیقت قران ، ذومراتب است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حامل معانی قران بودن نیز از دیگر مراتب با اهمیت است ، حفظ و تلاوت ان را مهم دانست و افزود : با این مراتب است که انسان به مقام قرب الهی می رسد.

وی گفت : باید نگاه ما به قرآن و انسان قرآنی باشد و حقیقت ولی خدا را بشناسیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : حقیقت قرآن با انسان کامل و اولیای حق متحد است و پیوند وثیق دارد و برای اینکه این مقامات عظیم باورمان شود باید به روایت اهل بیت (ع) مراجعه کنیم.
https://taghribnews.com/vdcfv1dyxw6dtea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی