تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : 159751

وابستگی شدید کشورهای عربی خليج فارس به واردات گاز

بی توجهی مقامات کشورهای عربی خلیج فارس به ذخایر گازی باعث شده است این کشورها هر سال میلیاردها دلار گاز وارد کنند.
وابستگی شدید کشورهای عربی خليج فارس به واردات گاز
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، شبکه العالم در گزارشی اعلام کرد: گزارش های سه ماهه نخست در کشورهای عربی خلیج فارس از کمبود گاز و بالا رفتن تقاضای واردات گاز در این کشورها حکایت دارد. کارشناسان این گزارشها را به معنای شکست این کشورها در استفاده از ذخیره های طبیعی گاز خود به سبب بی توجهی مقامات این کشورها در سالهای گذشته به این منابع می دانند.

بر اساس این گزارش، کویت از کشورهای عرب خلیج فارس که از منابع سرشار نفت و گاز برخوردار است، اخیرا در قراردادی به ارزش پانزده میلیارد دلار با شرکتهای بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل، از آنها برای مصرف داخلی گاز می خرد. سوال اینجاست که چرا کشورهایی مانند کویت، عربستان و امارات عربی متحده به این مقدار گاز برای مصرف داخلی نیاز دارند و این در حالی است که در منطقه ای هستند که حدود سی درصد از منابع نفت و گاز را در اختیار دارد? این نیست مگر به سبب بی توجهی مقامات این کشورها به منابع گازی خود در سالهای گذشته. این کشورها در سالهای گذشته همه اهتمام خود را صرف بهره برداری از ذخایر نفتی کرده اند.

این گزارش می افزاید: در همین حال اختلافات سیاسی بین این کشورها باعث شده است آنها از منابع گاز منطقه از جمله منابع سرشار قطر همسایه خود استفاده نکنند، با این حال با افزایش جمعیت و بالا رفتن نیاز مصرف شهری و صنعتی این کشورها به گاز، لازم است آنها هر سال میلیاردها دلار برای خرید گاز اختصاص دهند.



https://taghribnews.com/vdcft1dyyw6dtea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی