تاریخ انتشار۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : 82925
رصد تحولات سوریه در این هفته :

مهلت ۷۲ساعته سوریه به سفارتهای لیبی و تونس برای تعطیلی / نامه دادخواهی دمشق به مجامع بین المللی در پی حادثه تروریستی حلب

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که کشورش از لیبی و تونس خواسته است تا سفارتخانه‌های خود در دمشق را طی ۷۲ ساعت تعطیل کنند این خواسته دمشق در پاسخ به اقدامات مشابه تونس و لیبی است که پیش از این اعلام کردند کارکنان سفارت سوریه باید خاک این کشورها را ترک کنند.
مهلت ۷۲ساعته سوریه به سفارتهای لیبی و تونس برای تعطیلی / نامه دادخواهی دمشق به مجامع بین المللی در پی حادثه تروریستی حلب
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ، تبلیغات روانی علیه سوریه در حالی شدت می‌گیرد که با حمایت مردم سوریه از نظام خود و پایداری نظام سوریه و حمایت روسیه و چین از دمشق در شورای امنیت، تمام تلاش‌های اعراب و جبهه غرب علیه سوریه تاکنون به طور کامل شکست خورده است.

مخالفت سریع روسیه با پیش‌نویس قطعنامه عربستان علیه سوریه 
کمتر از یک روز از اقدام (جمعه ۱۰ فوریه) نماینده عربستان در سازمان ملل در توزیع پیش‌نویس قطعنامه (غیرالزام‌آور) میان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه، معاون وزیر خارجه روسیه امروز بشدت با این پیش‌نویس مخالفت کرد.
گینادی گاتیلوف معاون سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در صفحه توییتر خود نوشت که روسیه پیش‌نویس غیرمتوازن را بررسی نمی‌کند.
گاتیلوف گقت: نمی‌توانیم ارجاع پرونده سوریه [به شورای امنیت] را تایید کنیم در حالی که پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی حاوی شیوه نامتوازنی است.
عربستان سعودی در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که میان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل توزیع کرد، خواستار حمایت این مجمع از طرح اعراب برای براندازی در سوریه شد.
به گفته کارشناسان، این پیش‌نویس در کل شبیه پیش‌نویسی است که اعراب با همکاری جبهه غربی (آمریکا، فرانسه، انگلیس) در شورای امنیت علیه سوریه ارائه کردند اما روسیه و چین آن را قاطعانه وتو کردند.
این اقدامات پس از آن شکل گرفته است که اعراب در اتحادیه عرب و کشورهای غربی در شورای امنیت علیه سوریه ناکام ماندند و اکنون با حمایت شدید از گروهک‌های مسلح در حال فشار آوردن به سوریه هستند به طوری که گروهک‌های مسلح در شهر حمص بشدت علیه مردم و ارتش فعال شده‌اند. 

بازداشت ۴ نفر از عوامل انفجار حلب سوریه 
برخی منابع به پایگاه خبری شوکوماکو سوریه اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور ۴ فرد را که با انفجارهای حلب مرتبط هستند، بازداشت کردند.
تلویزیون رسمی سوریه از وقوع دو انفجار تروریستی در شهر حلب واقع در شمال سوریه خبر داد. خبرگزاری رسمی سوریه سانا اعلام کرد، این دو انفجار تروریستی، صبح جمعه (۱۰ فوریه) در مقر گردان نیروهای حفظ حاکمیت سوریه و مقابل مرکز امنیت نظامی سوریه صورت گرفته است.
این انفجارها بیش از ۲۵ کشته و بیش از ۱۷۵ مجروح بر جای گذاشت. برخی منابع غیر رسمی آمار کشته‌ها را تا ۶۰ نفر اعلام کردند.
حلب دومین شهر بزرگ سوریه پس از دمشق و در حقیقت پایتخت اقتصادی سوریه به شمار می‌رود که در ماه‌های گذشته یکی از آرام‌ترین شهرهای این کشور بوده است.
این مقام امنتیتی اعلام کرد که این افراد از عناصر مسلح در این کشور هستند.

کشف ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد منفجره در حلب/ نامه های دمشق برای مجامع بین المللی
خبرگزاری سوریه(سانا)، آمار تلفات انفجارهای تروریستی در حلب را ۲۸ کشته و ۲۳۵ مجروح اعلام کرد.
از سوی دیگر، وزارت کشور سوریه در بیانیه ای تاکید کرد اقدامات تروریستی در تمام اشکال آن، هرگز طرفهای ذیربط را از ادامه وظیفه خود برای حفظ امنیت و نظم و ریشه کنی تروریسم و پیگرد تمام جنایتکاران بازنخواهد داشت.
از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه هایی برای دبیران کل سازمانهای ملل متحد، همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و شورای حقوق بشر تاکید کرد دو انفجار تروریستی اخیر در حلب در چارچوب حمله و برنامه ظالمانه ای قرار دارد که سوریه در معرض آن قرار دارد و این طرح با حمایت مالی برخی کشورهای منطقه انجام می شود.
از سوی دیگر حزب بعث سوریه، انفجارهای تروریستی حلب را نشان دهنده حالت ورشکستگی منادیان قتل و جنایت و عمق حقد و کینه آنها دانست.
همچنین احزاب و اتحادیه ها و سندیکاها و هیئتهای سیاسی و حقوقی، دو انفجار تروریستی اخیر در حلب را محکوم و بر همبستگی خود با سوریه در مقابله با توطئه ها تاکید کردند.
سانا همچنین گزارش داد طرفهای ذیربط، ۱۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد منفجره را در یکی از مزارع حلب کشف کردند. 

مهلت ۷۲ساعته سوریه به سفارتهای لیبی و تونس برای تعطیلی
 
وزرات خارجه سوریه ۷۲ ساعت به سفارتخانه‌های لیبی و تونس مهلت داد تا کارکنانش خاک سوریه را ترک کنند.
سخنگوی وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که کشورش از لیبی و تونس خواسته است تا سفارتخانه‌های خود در دمشق را طی ۷۲ ساعت تعطیل کنند.
بنا بر اعلام این خبرگزاری، این خواسته دمشق در پاسخ به اقدامات مشابه تونس و لیبی است که پیش از این اعلام کردند کارکنان سفارت سوریه خاک این کشورها را ترک کنند.
لیبی روز پنجشنبه گذشته از کاردار سفارت سوریه خواسته بود که ظرف ۳ روز خاک این کشور را ترک کند.
هفته گذشته نیز دفتر ریاست جمهوری تونس اعلام کرد که اقداماتی برای اخراج سفیر سوریه در نظر خواهد گرفت.
اقدامات کشورهای عربی در خارج کردن سفیران خود و اخراج سفرای سوریه از خاک خود به پیروی از آمریکا و عربستان سعودی و برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه صورت می‌گیرد که دو جبهه غربی و عربی در ائتلافی بی‌سابقه برای سرنگون کردن دولت سوریه تلاش می‌کنند.
هفته گذشته برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلیس نیز سفرای خود در دمشق را برای مشاوره و رایزنی فراخواندند.


https://taghribnews.com/vdcft1dc.w6d00agiiw.html
مرجع : خبرگزاري ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی