تاریخ انتشار۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۹:۴۸
کد مطلب : 46204

ایران چهارمین کشور استفاده کننده از خدمات بیمه بانک توسعه اسلامی

بر اساس آمارهای شرکت بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری (ICIEC) وابسته به بانک توسعه اسلامی، حجم پوشش های ارائه شده شرکت مذکور در سال ۲۰۰۹، به ارزش ۱۵۷۵ میلیون دلار می باشد که ۸% از کل پورتفوی بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری این شرکت، به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار متعلق به ایران می باشد وایران را در استفاده از خدمات شرکت مذکور در رتبه چهارم قرار داده است.
ایران چهارمین کشور استفاده کننده از خدمات بیمه بانک توسعه اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از سازمان سرمایه گذاری ، شرکت مذکور یکی از موسسات وابسته به بانک توسعه اسلامی (IDB) می باشد و نقش مهمی در توسعه صنعت بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری و پوشش ریسک های تجاری و غیر تجاری فعالان بازار در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) ایفاء می نماید و بر آن است تا تجارت و سرمایه گذاری در کشورهای عضو OIC را تسهیل نماید. حجم فعالیتهای بیمه ای این موسسه با توجه به بحرانهای مالی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. و با توجه به شرایط خاص حاکم بر تجارت جهانی و بروز انواع ریسک های سیاسی و تجاری، بحرانهای مالی روی آوری صادر کنندگان ، بانکها و سرمایه گذاران مستقیم داخلی و خارجی به این موسسه بسیار سودمند و با توجه به حجم عظیم صادرات ایران به کشورهای اسلامی، اهمیت استفاده از خدمات این شرکت بیشتر نمایان می گردد.

مزایای منحصر به فرد پوشش ریسک ICIEC

۱- نقطه قوت این شرکت از وضعیت ویژه چند جانبه ای و بین المللی آن نشات می گیرد، چرا که بانک توسعه اسلامی و ۳۸ کشور عضو کنفرانس اسلامی از سهامداران این شرکت بحساب می آیند و این موضوع راه دسترسی به دولت و مقامات مربوطه درکشورهای عضو را بر این شرکت هموار ساخته ، به گونه ای که می تواند بدون طرح دعوی، مسائل را حل و فصل نماید.

۲- از دیگر ویژگیهای خدمات این شرکت، قیمت گذاری رقابتی خدمات آن است، چرا که اهداف توسعه ای را تعقیب می نماید، حال آنکه رقبای ICIEC ماهیتاً به دنبال سود می باشند.

۳- از روابط قوی با فعالان اصلی در بازار بیمه اتکایی سود می برد و از این رهگذر پروژه ها و معاملات مختص کشورهای دردسر ساز را با بیمه گران معروف جهانی ، به صورت اتکایی ، توزیع ریسک می نماید. روابط کاری قوی با موسسه میگا (موسسه تضمین سرمایه گذاری چند جانبه) از بانک جهانی و سایر موسسات طرح بیمه ای، عضویت دائم در اتحادیه برن، عضو موسس اتحادیه امان (که بیمه گران اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری کشورهای عضو OIC را گردهم آورده است)، بر شهرت ICIEC افزوده است.

پوشش بیمه ای ICIEC در هر معامله تا سقف ۹و۴۰ میلیون دلار و در هر قراداد سرمایه گذاری تا سقف ۷و۸۱ میلیون دلار می باشد. با این وجود، در صورتی که حجم معاملا ت بزرگتر باشد، ICIEC با بیمه اتکایی به خدمت می آید و با کارگزارانی که با بیمه گران اتکایی بزرگ در ارتباط هستند هماهنگیهای لازم برای بیمه اتکایی صورت می پذیرد. بنابراین محدودیتی از نظر میزان در پوشش ICIEC وجود ندارد.

شایان ذکر است، وامهای تامین مالی صادراتی اسلامی، صرفنظر از ماهیت حقوقی بانک، از نظر ICIEC قابل پوشش می باشد، توضیحاً اینکه وامهای تامین مالی صادراتی که توسط بانکهای تجاری متعارف تامین مالی میشود، چنانچه طبق قانون شریعت و به روش اسلامی ساختار بندی شده باشد، واجد شرایط جهت پوشش ریسک ICIEC می باشد.

در مورد وامهای تامین مالی متعارف، پوشش ریسک ICIEC صرفاً به اصل وام تعلق پذیر می باشد و سود وام مشمول پوشش نمی باشد. همچنین بیمه نامه به صورت مستقیم برای بانک صادر نمی شود، بلکه به نام صادر کننده می باشد، هرچند بانک می تواند بعنوان گیرنده خسارت تعیین گردد.

پوشش جامع ICIEC که بر "عدم ایفای تعهدات مالی حاکمیتی" مترتب است، چنانچه دولت متعهد باشد، سرمایه گذار را در مقابل ریسکهای سیاسی و تجاری حمایت می کند. زمانی که موسسه وابسته به دولت، فرضاً شهرداری متعهد باشد نیز این مورد موضوعیت می یابد. معمولاً ریسکهای سیاسی همچون مصادره ، عدم انتقال پول، جنگ،و اغتشاشات داخلی و سایر ریسکهای تجاری که در اثر عدم اجرای تعهدات دولت یا موسسات وابسته به دولت اتفاق می افتد. صرفنظر از دلیل قصور دولت ، خسارت ها پوشش داده می شود، به شرطی که پرداختها مشخص و زمان بندی شده تحت یک ضمانت نامه باشد.

شایان ذکر است هزینه های داخلی بخشی از یک پروژه سرمایه گذاری خارجی در کشور اسلامی نیز توسط ICIEC قابل پوشش است، بدین توضیح که هزینه هایی که توسط سرمایه گذاران محلی کشور اسلامی انجام می پذیرد و بخشی از پروژه سرمایه گذاری محسوب می گردد که بخش اعظم بودجه منشاء خارجی دارد نیز قابل پوشش ریسک ICIEC می باشد، اما پوشش ریسک به پروژه های مستقل داخلی تعلق نمی گیرد.
https://taghribnews.com/vdcfj0dj.w6dvxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی