تاریخ انتشار۱۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : 73367

بازتاب تامین مالی دادگاه حریری در لبنان

تنا ـ بيروت
در حالی كه دبیركل حزب الله و برخی از گرو های سیاسی لبنان بر مخالفت قاطع خود با اقدام نخست وزیر این كشور برای تأمین هزینه دادگاه بین المللی تروررفیق حریری تاکید می کنند، برخی از جریانها و احزاب لبنانی آن را تایید می كنند.
بازتاب تامین مالی دادگاه حریری در لبنان

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سید حسن نصر الله در سخنرانی اخير خود با تاکید براینکه هدف از حمایت مالی از دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری باج خواهی و امتیازگیری است ، اظهارداشت : ما شروطی را به میقاتی تحمیل نکرده ایم.

وی افزود : اعلام میقاتی نخست وزیر لبنان مبنی بر استعفادادن درصورت عدم حمایت مالی از دادگاه اقدامی نامناسب است.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد : ما مخالف هر گونه همکاری با دادگاه هستیم و اگر مساله حمایت مالی از دادگاه به دولت یا مجلس ارائه شود مخالفت خواهیم کرد ؛ حزب الله مخالف تأمین هزینه دادگاه از اموال مردم لبنان است و میقاتی یکجانبه تصمیم حمایت مالی از دادگاه را اتخاذ کرده است.

"قاسم هاشم" عضو فراکسیون توسعه و آزادی مجلس نمایندگان لبنان هم در این رابطه گفت: موافقت با تأمین هزینه دادگاه علاوه بر پایان اختلافات درباره مسأله حمایت مالی، لبنان را از کشمکش های سیاسی نجات داد.

فؤاد سنیوره نخست وزیر اسبق لبنان دراینباره گفت: تأمین هزینه دادگاه رفیق حریری و همکاری با این دادگاه نشان داد، هر حرف و حدیثی درباره عدم همکاری و تسلیم نکردن متهمان به دادگاه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

ولید جنبلاط رهبر سیاسی دروزیان نیز با تایید این اقدام،‌ آن را گامی مثبت برای دور ساختن لبنان از حوادث منطقه و خصوصا سوریه دانست.

تعدادی از شهروندان لبنانی نیز، مخالفت خود را با اقدام میقاتی نخست وزیر درمورد پذیرش تامین مالی اعلام کرده، واظهار داشتند این کار نخست وزیر، به این دادگاه سیاسی مشروعیت می بخشد .

روزنامه السفیر لبنان در تحلیلی نوشت: اگر نجیب میقاتی تمدید سیاسی حكومت خود را با پرداخت۳۰میلیون دلار به دادگاه ترور رفیق حریری، به مدت ۳ماه تضمین می كند، اما سید حسن نصرالله او را در برابر مسئله شاهدان دروغین قرار می دهد و این همان عامل اصلی بركناری "سعد حریری" در دولت گذشته بود.

https://taghribnews.com/vdcfemde.w6dmvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی