تاریخ انتشار۱۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : 101222

سفر دوباره کوفی عنان به سوریه

وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه برای بار سوم از ماه مارس از دمشق دیدار خواهد کرد.
سفر دوباره کوفی عنان به سوریه
به گزارش خبر گزاری تقریب (تنا)، جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه روز یک شنبه (۱۸ تیر، ۸ جولای) گفت: "آقای عنان برای بحث و گفت‌و‌گو با رئیس جمهور سوریه در رابطه با طرح ۶ ماده‌ای از دمشق دیدار خواهد کرد."

عنان در ماه مارس و می از دمشق دیدار و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و دیگر مقامات ارشد این کشور ملاقات کرد.

عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در ماه مارس طرح صلح ۶ ماده‌ای را برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در سوریه ارائه داد.

عنان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لموند گفت: "تلاش بسیاری شده است تا این وضعیت به صورت مسالمت‌آمیز با راه حلی سیاسی حل و فصل شود."

ژنرال رابرت مود، رئیس هیات ناظران در سوریه در ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد) گفت، تیم ناظران سازمان ملل به دلیل "تشدید خشونت‌های مسلحانه" فعالیت‌های خود را در سوریه به حالت تعلیق در آورده است.

سفر سوم عنان به سوریه در حالی اتفاق می‌افتد که دیپلمات‌ها در ژنو در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) در رابطه با تشکیل دولت انتقالی متشکل از اعضای دولت فعلی سوریه و مخالفان به توافق رسیدند.

وزرای امور خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، ترکیه، قطر، کویت، عراق و امریکا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، در نشست ژنو شرکت کردند.

کوفی عنان پس از نشست ژنو در کنفرانسی خبری گفت، شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند که دولت انتقالی در سوریه "می‌تواند اعضای دولت فعلی، مخالفان و دیگر گروه‌ها را دربر گیرد و بر اساس رضایت طرفین شکل بگیرد."

این در حالی است که روسیه و چین با جمله‌بندی و عبارات این طرح و جایی که خواستار تشکیل دولت موقت بدون حضور آن‌هایی که "حضورشان می‌تواند مشروعیت انتقال را زیر سوال ببرد و ثبات و آشتی را به خطر اندازد،" مخالفت کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در تاریخ سوم جولای گفت، برخی کشورهای غربی شرکت کننده در نشست ژنو "با بیانیه‌های عمومی تلاش دارند تا توافقات حاصله در ژنو را تحریف کنند."

لاوروف افزود: "توافقی که در ژنو حاصل شد، گام مهمی در تحکیم مواضع همه اعضای جامعه بین‌المللی به سوی حل و فصل این مسالمت‌آمیز این مشکل و رد استفاده از قدرت نظامی از سوی طرفین به شمار می‌آمد."
https://taghribnews.com/vdcf0ydy0w6dx0a.igiw.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی