تاریخ انتشار۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۳
کد مطلب : 83301

برگزاری کنفرانس دستاوردهای علمی و معنوی جمهوری اسلامی ایران در کانادا

کنفرانس "دستاوردهای علمی و معنوی جمهوری اسلامی ایران" به مناسبت سی وسومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با هدف تبیین جایگاه علمی کشورمان و ذکر دستاوردهای انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه در "اتاوا" مرکز کشور کانادا برگزار شد.
برگزاری کنفرانس دستاوردهای علمی و معنوی جمهوری اسلامی ایران در کانادا
به گزارش تقریب(تنا)، "حمید محمدی" رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کانادا در این کنفرانس که با حضور تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی برگزار شد، پس از تلاوت قرآن و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی، با ذکر آمار و ارقامی به بخشی از دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.



وی در بخشی از سخنان خود گفت: علیرغم تحریم گسترده اقتصادی، بحران‌های متعدد و فشارهای شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران در طول سی و سه سال گذشته توسط غرب اعمال شده است، دستاوردهای علمی ایران روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. 

محمدی ادامه داد: ایران در طول سی و سه سال گذشته سختی‌های بسیاری را پشت سرگذاشته و برای حفظ استقلال خویش هزینه‌های بسیاری را پرداخته است اما علیرغم همه فشارها و تحریم‌ها، دستاوردهای بسیاری تحت عنوان "تمدن نوین ایران اسلامی" بدست آورده است. 

وی با ارائه آمار، جایگاه و سطح دانشگاه‌ها، تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی و تعداد مراکز آموزش عالی از سال وقوع انقلاب اسلامی با وضعیت آن در حال حاضر را مقایسه نمود و اظهار داشت: این آمار  به طور میانگین تا ۲۰ برابر افزایش داشته است. 



در بخش بعدی برنامه این برنامه که با استقبال گسترده گروه‌های مختلف از جمله اقشار دانشگاهی مسلمان کانادایی، ایرانیان مقیم کانادا و دانشجویان ایرانی از شهرهای اتاوا، مونترال و تورنتو رو به‌رو شده، گروه موسیقی سنتی طوبی به اجرای قطعاتی از موسیقی دلنواز سنتی ایران که برای شرکت کنندگان جذاب بود پرداخت.

در ادامه کنفرانس آقای دکتر سید محسن فاطمی از دانشگاه هاروارد آقای کامبیز شیخ حسنی کاردار جمهوری اسلامی ایران در اتاوا و حجه الاسلام و المسلمین شجاع علی میرزا از تورنتو سخنرانی کردند .

"شیخ حسنی" به عنوان سخنران اول بعد از تشریح دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این نکته که علی‌رغم تمام تلاش‌های غرب از جمله جنگ تحمیلی، ایجاد بحران‌های داخلی، فشارها و تحریم‌های اقتصادی در طول سی و سه سال گذشته، انقلاب اسلامی به یک الگوی مطلوب تبدیل شده است، گفت: بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، پذیرش انقلاب اسلامی توسط مردم مسلمان به عنوان یک الگوی مناسب بوده و می باشد.

حجه الاسلام و المسلمین "شجاع علی میرزا" نیز در سخنان مبسوط خود به تشریح دستاوردهای معنوی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد دینی و فلسفی پرداخت. 



دکتر "سید محسن فاطمی" که همزمان در دانشگاه هاروارد آمریکا و بریتیش کلمبیا کانادا تدریس می‌کند به عنوان سومین سخنران کنفرانس "دستاوردهای علمی و معنوی جمهوری اسلامی ایران" طی سخنانی در خصوص دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی و تجزیه و تحلیل انقلاب‌ها گفت: انقلاب‌ها نوعا در پی جنبش‌های اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی پدید می‌آید و بر همین مبنا تمام تحلیلگران عوامل اصلی انقلاب‌ها را در پدیده‌های اقتصاد، سیاسی و اجتماعی محدود می‌کنند؛ آنها می‌خواهند انقلاب اسلامی ایران را هم با همین نگرش تحلیل کنند و به همین دلیل است که از درک آن عاجزند به دلیل آنکه انقلاب اسلامی ایران دارای بعدیست که در سایر انقلاب‌ها نبوده و آن هم عنصر معنویت و دین‌گرایی می‌باشد. 

وی در ادامه افزود: در انقلاب ایران حس با هم بودن و عوامل معنوی و روحانی که از مذهب برخواسته بود وجود داشت؛ همین عنصر یعنی دین‌گرایی و معنویت که در سایر انقلاب ها نبوده ، انقلاب اسلامی را متمایز کرده و موجب شده تا فراتر از مرزهای ایران گسترش یابد.

پس از این سخنرانی ها، تعدادی از شرکت کنندگان به طرح پرسش‌ هایی پرداختند.
 
با عنایت به موضوع کنفرانس، چند ویدئو کلیپ مناسب از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران به زبان انگلیسی که به تشریح بخشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پرداخته بود، اکران شد. 

در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی از نمودارها و جداول مقایسه‌ای که وضعیت علمی جمهوری اسلامی ایران را در ابعاد مختلف تشریح کرده بود در سالن ورودی محل برگزاری کنفرانس برپا شد.
https://taghribnews.com/vdcezx8v.jh8x7i9bbj.html
مرجع : رایزنی فرهنگی ایران در کانادا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی