تاریخ انتشار۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 76363
اسماعیل هنیه:

پیوستن حماس به سازمان آزادی بخش فلسطین تنها ازطریق انجام انتخابات ملی صورت خواهد گرفت

تنا
برخی رسانه های عربی از پیوستن جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و جنبش جهاد اسلامي به سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) خبر دادند .
پیوستن حماس به سازمان آزادی بخش فلسطین تنها ازطریق انجام انتخابات ملی صورت خواهد گرفت

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، برخی رسانه های عربی اعلام کردند که جنبش های مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی برای پیوستن به سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) توافق کردند. - به گزارش این خبرگزاری ها، گروه های مختلف فلسطینی طی نشستی در قاهره با تعیین کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و تشکیل دولت آشتی ملی تا آخر ژانویه ۲۰۱۲(بهمن ماه) موافقت کردند. - در این نشست که ریاست آن را محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برعهده داشت نمایندگانی از تمامی گروه های فلسطینی از جمله خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی حضور داشتند.

در همین حال "عزام الاحمد" رییس هیات جنبش فتح در نشسن قاهره دیروز (جمعه ۲دی) گفت: كمیته انتخابات مساله نظام انتخابات مجلس ملی فلسطین (شورای تعیین سیاست های ساف) را بررسی كرد و طرح دومی نیز در خصوص نظام انتخابات مجلس ملی ارایه شد.

وی افزود: كمیته ای ویژه به ریاست ابوالادیب برای نظارت بر حسن اجرای نظام انتخابات مجلس ملی تشكیل شد و محمود عباس نیز فرمانی را برای تشكیل كمیته مركزی انتخابات صادركرد. 

احمد المجدلانی دبیركل جبهه مبارزه مردمی فلسطین گفت: مسوولان ساف در نشست خود با توافقات حاصله در نشست اخیر گروه های فلسطینی مبنی بر پایان دادن به اختلافات و برقراری آشتی ملی موافقت كردند و هیأتی را برای پیگیری حسن اجرای مصوبات خود تشكیل دادند. 

گروه‌های فلسطینی شركت‌كننده در نشست قاهره تصمیمات مهمی در خصوص كمیته آشتی، تشكیل كمیته عالی انتخابات و از سرگیری فعالیت شورای قانون‌گذاری فلسطین گرفتند. 

این نشست در دو مرحله برگزار شد و در نشست اولیه درگیری‌هایی لفظی بین هفت گروه فلسطینی با عزام الاحمد، رییس هیات مذاكره‌كننده "جنبش فتح" روی داد و منجر به این شد كه این هفت گروه جلسه را ترك كنند. 

پس از پایان جلسه اول ساعاتی بعد اعلام شد كه گروه‌های فلسطینی به توافق‌هایی دست یافتند و نشست دوم در ساعت شش بعد ازظهر روز سه‌شنبه (۲۹آذر) به وقت محلی آغاز شد كه در آن همه گروه‌های فلسطینی شركت داشتند. در این نشست تصمیمات مهمی اتخاذ شد اما مساله تشكیل دولت بنا به درخواست محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین به ۲۶ دسامبر موكول شد.

خالد مشعل : جنبش آشتی ملی را یک ضرورت و نیاز مبرم ملی می دانم

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در ارتباط با تحولات جدیدی که باعث پیشبرد پرونده آشتی ملی شده، خاطر نشان کرد که برخی شرایط جدید زمینه را برای پایان دادن به شکاف داخلی مهیا کرد که از مهمترین آنها می توان به سنگینی شکاف داخلی بر روی دوش ملت فلسطین اشاره نمود. این شکاف داخلی یک وضعیت فوق العاده ای بود که برای ملت فلسطین پیش آمده بود و در نتیجه مشخص بود که دوام و استمرار نخواهد داشت و بالاخره پایان خواهد یافت.

مشعل درباره مساله سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" و اخبار برخی رسانه های عربی مبنی بر توافق برای عضویت جنبش حماس و نیز جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این سازمان تصریح کرد که «مساله، عضویت ما در این سازمان نیست، بلکه در قالب یکی از بندهای توافق آشتی ملی تفاهمات متعددی صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به: تشکیلات خودگردان و یکپارچه سازی موسسات زیرمجموعه آن، پایان دادن به شکاف داخلی و اختلافات سیاسی میان نهادهای تشکیلات خودگردان و ساختار تشکیلاتی و امنیتی و سیاسی آن اشاره کرد و از سوی دیگر؛ بند دیگری با عنوان سازمان آزادی بخش فلسطین و لزوم احیا و اصلاح ساختار آن از طریق انتخاب شورای ملی جدید و کمیته اجرایی جدید وجود دارد. بنابراین باید گفت که این یک پروژه ای است که همه ما بر سر آن توافق کرده ایم و مساله، صرف پیوستن یک طرف به یک سازمان نیست. در حال حاضر، هیچ احدی نمی تواند مواضع سیاسی و نهادهای تشکیلات خودگردان و ساف و یا قدرت را در انحصار خود دربیاورد.

وی درباره پرونده بازداشت شدگان سیاسی نیز اظهار داشت که در این باره با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کردیم و بر لزوم پایان دادن کامل به این مساله تاکید نمودیم و من امیدوارم که این مساله طی روزهای آینده حل و فصل شود.

اسماعيل هنيه : انتخابات تنها راه وارد شدن حماس به ساف

"اسماعيل هنيه" نخست وزیر دولت منتخب و قانونی فلسطین در خصوص مشارکت حماس در جلسه بررسی مساله کادر رهبری موقت "سازمان آزادی بخش فلسطین" گفت: این مساله به معنی ورود حماس به این سازمان و پیوستن به آن نیست. 

هنیه تاکید کرد که پیوستن حماس به سازمان آزادی بخش فلسطین تنها ازطریق انجام انتخابات ملی صورت خواهد گرفت و مشارکت حماس در دیدار قاهره به معنای قبول پیوستن ما به این سازمان نیست. 

وی با تاکید بر لزوم تحقق تمام بندهای توافق آشتی ملی بین گروه های فلسطینی، از مسولین تشکیلات خودگردان در کرانه باختری خواست تا به بازداشتهای سیاسی در کرانه باختری پایان بخشد.

https://taghribnews.com/vdcexx8f.jh8ppi9bbj.html
مرجع : خبرگزاري ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی