تاریخ انتشار۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب : 49093

انتشار كتاب "منبع‌شناسی تروریسم و صلح"

تنا ــ تهران
كتاب "منبع‌شناسی تروریسم و صلح" به قلم دکتر "فؤاد ایزدی"، توسط مجمع جهانى صلح اسلامى منتشر شد.
انتشار كتاب "منبع‌شناسی تروریسم و صلح"

 اين كتاب كه به مناسبت برگزاري نخستين "کنفرانس بین‌المللی ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه" به چاپ رسيد، در تيراژ ۲۰۰۰ نسخه منتشر و در دسترس علاقمه‌ندان قرار گرفته است.

در مقدمه اين كتاب آمده است:
امنیت را یکی از کلیدی‌ترین عناصر بقا و بالندگی مادی و معنوی ملت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و انسان‌ها فرض مي‌کنند که تحقق صلح جهاني بشر نيز ارتباطي وثيق با آن دارد؛ اما سادگی این فرض با پیچیدگی فرآیند ترسیم و تدارک شرایط و الزامات ایجاد، استمرار و تقویت امنیت ملازم است. میزان بهره‌مندی از امنیت در سطوح و گستره‌های گوناگون آن، با مجموعه عوامل ذهنی و عینی متغیر میان بازیگران، جوامع و نهادها پیوندی پایدار، متحول و بسیار حساس دارد.
از سوی دیگر، هرگونه تغییر و تحول در کیفیت امنیت با قدرت و توانمندی‌های هر بازیگر و شرایط محیطی آن ارتباط مستقیم مي‌‌يابد. به بیان بهتر، در دوران کنونی وجود شرایط صلح و امنیت و در مقابل، شکل‌گيری هرگونه فضای ناامنی، تعارض، مخاصمه و جنگ در عرصۀ بين‌الملل، مناسبات داخل و خارج جوامع و دولت‌ها را بیش از گذشته در هم درگیر و متداخل ساخته است. امروزه مفهوم‌‌‌‌‌های ترور و تروریسم، به‌رغم ریشه‌ها و پیشینه‌های تاریخیشان، در ادبیات علمی بیشتر رشته‌های دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، رسانه‌ها و حتی در جامعه جهانی اهمیت و حساسیت بالایی یافته‌اند. تروریسم در بادی امر، فضای اندیشه و روابط بیرونی را در هاله‌ای از خشونت، ناامنی، ترس، انتقام و وحشت فرو می‌برد.
توسعه اقدامات و منابع معطوف به تروریسم در ابعاد ملی و فراملی حاکمیت، تمامیت ملی واحدهای سیاسی، هویت‌های فرهنگی، سرمایه اجتماعی بين‌المللی و مآلاً فضای همکاری و همبستگی جهانی را مخدوش و متزلزل ساخته و صلح جهاني را ناممکن نموده است.
به همین منظور در واکاوی ظهور و بروز اقداماتی که در چارچوب مشخصه‌های تروریسم، بویژه در سطح بين‌الملل قرار مي‌گيرند، با تعارض دیدگاه‌ها و نگرش‌ها روبه‌رو هستیم. این اختلاف منظرها و منافع، عامل مهمی در تنوع پدیدارشناسی تروریسم و بررسی سطح تأثیرگذاری اقدامات تروریستی در روابط بين‌الملل مانع از برخورد یکسان و عادلانه به سود همه کشورها و جامعه بين‌الملل شده است.

https://taghribnews.com/vdcex78e.jh8ooi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی