تاریخ انتشار۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 165294
رییس‌ جمهوری در اجلاس کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد:

بی تفاوتی شورای امنیت در قبال غزه نماد بی عدالتی و تداوم بحران درمنطقه است/پایان اختلافات خاورمیانه از راه حل مشکل فلسطین می‌گذرد

رییس جمهوری اسلامی ایران بر مشارکت گسترده دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد به منظور اعمال فشار بر سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت جهت اتخاذ اقدامات مؤثر با هدف توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و رفع کامل محاصره نوار غزه تأکید کرد.
بی تفاوتی شورای امنیت در قبال غزه نماد بی عدالتی و تداوم بحران درمنطقه است/پایان اختلافات خاورمیانه از راه حل مشکل فلسطین می‌گذرد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در نشست وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، با انتقاد از بی‌عملی و بی‌تفاوتی شورای امنیت در قبال حوادث غزه، گفت: تداوم بی‌تفاوتی و بی‌عملی شورای امنیت که از دلایل اصلی آن همراهی و همدستی برخی اعضای دایم شورا با رژیم صهیونیستی است، باعث شده تا این رژیم گستاخانه رفتار جنایتکارانه خود را علیه مردم بی‌دفاع غزه تداوم بخشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در صدد است با آتش‌سوزی‌های خودساخته و توسل به نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین در این سرزمین قطعه قطعه شده، فلسطین را در بدترین شرایط ممکن قرار دهد.

استمرار بحران خاورمیانه؛ حاصل بی‌توجهی شورای امنیت سازمان ملل در فاجعه غزه
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جنبش عدم تعهد باید آستین همت را برای توقف جنایات جنگی و نسل‌کشی این رژیم و نیز احقاق حقوق مردم فلسطین بالا بزند، اظهار داشت: بی‌عملی و بی‌تفاوتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در فاجعه غزه نماد آشکار بی‌عدالتی در این شوراست و بدون تردید، استمرار و تداوم بحران خاورمیانه ناشی از بی‌توجهی و سکوت جامعه بین‌الملل به علت اصلی بحران یعنی اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است.

رییس جنبش عدم تعهد، افزود: تا هنگامی که آمریکا با همکاری برخی اعضای شورای امنیت در سیاست‌های اعلامی و اجرایی خود چشم بر واقعیت‌ها بسته و دفاع از ظالم را رکن سیاست خارجی‌شان در منطقه اعلام می‌کنند، هیچ امیدی به مساعدت آنها برای حل بحران جاری وجود ندارد.

رییس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: این اتفاقات جزیی از سیاست‌های ثابت رژیم صهیونیستی است که با هدف اضمحلال تدریجی و تغییر هویت ملت فلسطین از طریق تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی در سرزمین‌های فلسطین بویژه بیت‌المقدس و ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین انجام می‌شود.

پایان اختلافات خاورمیانه از راه حل مشکل فلسطین می‌گذرد
رییس جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که پایان دادن به درگیری‌ها و اختلافات دراز مدت در خاورمیانه و برقراری صلح جز از طریق حل و فصل مشکل فلسطین و ابتدا پایان دادن به این جنایات جنگی حاصل نمی‌شود.

تأکید دکتر روحانی بر برگزاری همه‌پرسی در فلسطین
دکتر روحانی گفت: اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین، بازگشت آوارگان و تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف در بستر برگزاری یک همه‌پرسی با حضور همه اقوام و ساکنان تاریخی این سرزمین می‌تواند منجر به استقرار صلح در منطقه شود.

رییس جنبش عدم تعهد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران امکانات خود را برای رفع ظلم و محاصره اعلام شده علیه ملت فلسطین به کار گرفته است، تصریح کرد: تردیدی نیست که ملت فلسطین با درک درست و اطمینان به تجربه خود که بیش از شش دهه به طول انجامیده راه خود را با اتکا به توانایی ذاتی خویش و در مسیر مقاومت برای رسیدن به حقوق حقه‌اش ادامه می‌دهد.

رییس جمهوری گفت: بر همه دوستداران و یاران فلسطین واجب و لازم است تا با تبعیت از این خواست ملت فلسطین در این مسیر گام بردارند.

دکتر روحانی ضمن ابراز تأسف نسبت به زیرپا گذاشته شدن تمام اصول انسانی و قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین از طریق بکارگیری پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارهای جنگی، گفت: در این تجاوز جنایتکارانه، ارتش رژیم کودک‌کش، سیاست همیشگی خود یعنی نسل‌کشی از طریق کشتار علنی غیرنظامیان و انهدام تأسیسات غیرنظامی نظیر مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، ابنیه زیربنایی و نیز گروه‌های امدادرسان و رسانه‌ای را ادامه داده است.

رییس جمهوری افزود: کشته و مجروح شدن بیش از ده هزار مرد، زن و کودک و بی‌خانمان شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و تخریب عامدانه زیرساخت‌ها، دلیل محکمی بر این مدعاست که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قواعد حقوق بشری پایبند نیست.

دکتر روحانی گفت: در سایه کم‌تحرکی محسوس و انفعال مجامع مسئول نظیر شورای امنیت، این رژیم گستاخی را به حدی رسانده است که در نهایت بی‌رحمی مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه، مواد غذایی و تجهیزات درمانی به غزه برای تأمین احتیاجات ضروری و امدادرسانی به مجروحان می‌شود.

وظیفه جنبش عدم تعهد در جریان فاجعه غزه

رییس جمهوری ضرورت واکنش سریع و مؤثر به این تجاوز آشکار را مبنای نشست تهران توصیف کرد و گفت: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی‌های خود در جهت تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی در راستای استیفای حقوق مسلم ملت فلسطین گام‌های اساسی و محکم بردارند.

دکتر روحانی افزود: بیش از شش دهه است مردم فلسطین همچنان از حقوق اولیه خود در سرزمین آبا و اجدادی محرومند و تحت شدیدترین فشارها قرار دارند و از جنایات رژیم صهیونیستی رنج می‌برند.

فلسطین، کهنه‌ترین بحران حل نشده، جهان معاصر است
دکتر روحانی همچنین ضمن قدردانی از حضور وزرا و مسئولان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، گفت: تردیدی نیست که حضور شما در اجلاس کمیته فلسطین نمایانگر اهمیتی است که دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد موضوع برای فلسطین که کهنه‌ترین بحران حل نشده جهان معاصر است، ‌قائل هستند.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد که این نشست فرصتی مغتنم باشد برای بررسی تحولات جاری در سرزمین اشغالی فلسطین، بویژه وضعیت غزه و هم‌فکری همه اعضا برای یافتن راه‌های عملی به منظور یاری رساندن به مردم شجاع و مظلوم فلسطین که اسیر در چنبره توطئه‌های استعماری هستند.

در ابتدای این جلسه دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن خوش‌آمد گویی به هیأت‌های حاضر، اجلاس تهران را نشست ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت مردم بی‌دفاع غزه توصیف کرد و از هیأت‌های حاضر خواست تا به احترام شهدای مردم فلسطین و کسانی که در جنایات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند، دقیقه‌ای بایستند.
https://taghribnews.com/vdceon8zejh8pwi.b9bj.html
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی