تاریخ انتشار۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : 64357
محمد حسنين هيكل

غرب در پی ایجاد سایکس-پیکو جدید است

تنا - بيروت
غرب در پی ایجاد سایکس -پیکو جدید است اما این بار به جای تقسیم جغرافیایی درآمد ها و پایگاه ها تقسیم می شود.
غرب در پی ایجاد سایکس-پیکو جدید است
به گزارش تقریب(تنا)،
محمد حسنین هیکل اندیشمند معروف مصری در گفت و گو با روزنامه الاهرام در ارتباط با وقایع سیاسی امروز جهان عرب با بیان این که امروز پرونده درگیری عربی-اسرائیلی از دایره اولویت های کاخ سفید خارج شده و به یک کمیسیون فرعی در سازمان ملل متحد سپرده شده است، گفت: اکنون اولویت ها به لیبی و تقسیم نفت داده شده است و پس از آن نیز نوبت به تقسیم پایگاه ها می‌رسد یعنی ایجاد پایگاهی برای ناوگان ششم آمریکا در طرابلس، ایجاد مرکز اطلاعات در شهرهای طبرق و بنغازی برای انگلستان و ایتالیا و منافع آبی برای فرانسه.

وی در ارتباط با پرونده سوریه و خواست برخی اعراب نسبت به تکرار وقایع لیبی در این کشور تصریح کرد: هرگونه مداخله نظامی در سوریه در این زمان و به ویژه پس از آنچه در عراق یمن سودان و لیبی اتفاق افتاد، بسیار خطرناک است.

این اندیشمند مصری در  ارتباط با ایران گفت: دشمنی با ایران با تمرکز بر ایجاد اختلاف میان مذاهب در آن، مسئله ای است که موجب بروز بلایایی در شبه جزیره عربی می شود که پیش درآمد آن را در یمن و بحرین می بینیم.
 
وی همچنین ضمن مشکوک خواندن سیاست های ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه نیز به همراه غرب و آمریکا در پی پیوستن به سایکس - پیکو جدید برای شریک شدن در درآمدها است. 

( قرارداد سایکس - پیکو (Sykes-Picot Agreement). قراردادی سری انگلستان و فرانسه که در سال ۱۹۱۶ به دنبال مذاکرات سرمارک سایکس (۱۸۷۹-۱۹۱۹) و فرانسوا ژرژپیکو برای تقسیم امپراتوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول حاصل شد. )
https://taghribnews.com/vdcefx8p.jh8eni9bbj.html
مرجع : صحيفة الاهرام المصرية
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

احمد کرمی
چه عرض کنم