>> آغاز به کار بیست و دومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزیبهمنی:کاهش رشد نقدینگی در سال ۹۰ | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : 95920

آغاز به کار بیست و دومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی/بهمنی:کاهش رشد نقدینگی در سال ۹۰

بیست و دومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی صبح امروز با حضور رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مسئولان اقتصادی کشور، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.
آغاز به کار بیست و دومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی/بهمنی:کاهش رشد نقدینگی در سال ۹۰
به گزارزش خبرگزاری تقریب (تنا)، معرفی الگوهای موفق در نظارت بانکی، ارتقای سطح دانش تخصصی مدیران و کارشناسان بانکی در حوزه نظارت بانکی، معرفی دیدگاه‌های مختلف در خصوص نظارت بانکی و سیاست های احتیاطی، آشنایی با نقاط ضعف و قوت کشور در نظارت بانکی و آشنایی جامعه بانکی کشور با سیاست های احتیاطی از مهمترین اهداف این همایش است.

همچنین نمایشگاهی در حاشیه این همایش برپا شده و در غرفه های آن علاوه بر معرفی دستاوردهای بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کشور ، خدمات و محصولات مورد نیاز بانک ها در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفته است.

فراز و نشیب های اقتصاد ایران
"محمود بهمنی" رئیس کل بانک مرکزی طی سخنانی در بیست و دومین همایش سالانه پولی و ارزی به فراز و نشیب های اقتصادی ایران و جهان در سال گذشته اشاره و اظهار داشت: با اتخاذ تدابیر مناسب رشد نقدینگی از ۲۵ و ۲ دهم درصد در پایان سال ۸۹ به ۱۹ و ۴ دهم درصد در پایان سال ۹۰ کاهش یافت.

بهمنی افزود: بحران اقتصادی جهانی و نا اطمینانی شدید به بقای واحد پول یورو موجب شد که بخش عمده ای از سرمایه به سمت بازار طلا سوق یابد و به همین علت پارسال ارزش هر اونس طلا افزایش یافت.

وی با بیان اینکه پارسال کاهش نرخ سود را داشتیم ، گفت: در سه مرحله این مسائل را در شورای پول و اعتبار مطرح کردیم و در نهایت توانستیم این موفقیت را بدست آوریم که نرخ سود منابع بانکی را که ۱۲ و نیم درصد در سال بود افزایش دهیم.

بهمنی افزود: نرخ تورم در پایان سال ۹۰ به ۲۱ و نیم درصد رسید و این موضوع ایجاب می کرد براساس وظایف بانک مرکزی که در ماده یک قانون عملیات بانکی بدون ربا تاکید شده است ، حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها را انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: حفظ ارزش پول نمی توانست نرخ سود ۱۲ و نیم درصد را برای سپرده های یک سال حفظ کند در صورتی که تورم ۲۰ تا ۲۱ و نیم درصدی داشتیم.

وی گفت: این عامل موجب شد تا بتوانیم نقدینگی قابل توجهی را در بازار جمع آوری کنیم و بیش از صد هزار میلیارد ریال در دو ماه پایان سال ۹۰ اوراق مشارکت منتشر کردیم در صورتی که پیش از آن در هر بار انتشار اوراق مشارکت ۳ و نیم درصد جذب منابع از طریق این اوراق داشتیم.

بهمنی افزود: افزایش نرخ سود سپرده ها و انتشار اوراق مشارکت باعث شد بتوانیم نقدینگی را از بازار جمع آوری کنیم و نقدینگی ما که حدود ۲۵ و ۲ دهم درصد در پایان سال ۸۹ بود و پیش بینی می شد که این رشد نقدینگی به ۳۰ درصد برسد به ۱۹ و ۴ دهم درصد کاهش دادیم.

رئیس کل بانک مرکزی ، پیش فروش ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه را از دیگر دلایلی دانست که بخشی از نقدینگی را از بازار جمع آوری کرد.

وی اضافه کرد: کارشناسان ما پیش بینی می کردند که وقتی این تعداد سکه به بازار تزریق شود حتماً قیمت طلا و سکه به نرخ واقعی خود خواهد رسید.

وی گفت: از تعداد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شده حدود ۲ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۲۲۲ قطعه سکه تا پنج شنبه چهارم خرداد تحویل خریداران شد.

بهمنی افزود: نرخ سکه پایان آمد و کسانی که سکه را پیش خرید کردند بعضاً ۶۲۷ هزار تومان خرید کردند و در زمان تحویل هم باید حدود ۲۷ هزار تومان مالیات ارزش بر افزوده آن را پرداخت کنند که در مجموع قیمت هر قطعه سکه که پیش خرید کرده بودند ۶۶۰ هزار تومان تمام می شد در حالی که قیمت آن در بازار پایین تر از این مقدار بود.

وی اضافه کرد : به همین خاطر بسیاری از کسانی که سکه را پیش خرید کرده بودند ترجیح دادند از ابزارهای جایگزین بانک مرکزی استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: ابزارهای جایگزین سکه و عوامل فوق موجب شد در مجموع تعداد استرداد پول واریزی ۲۳۴ هزار و ۴۶۵ قطعه سکه و تعداد اوراق ما ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۴۸۳ مورد شود و بازخرید ما نیز ۷۸ هزار قطعه سکه بود که جمع آن حدود ۲ میلیون و ۹۲۶ هزار قطعه سکه بود یعنی حدود ۳ میلیون قطعه سکه پیش فروش شده از ابزارهای جایگزین استفاده شد و خریداران ترجیح دادند آنها را دریافت نکنند و به جای آن از ابزارهای جایگزین استفاده کنند.

وی گفت: حدود ۲ میلیون و ۷۶۴ هزار قطعه سکه پیش فروش شده تحویل متقاضیان شد که ورود این تعداد سکه به بازار قیمت ها را کنترل و واقعی کرد.

بهمنی افزود: البته هنوز به قیمت های واقعی جهانی نرسیده ایم و در قیمت سکه و طلا کمی حباب وجود دارد که باید از بین برود.
https://taghribnews.com/vdce7o8o.jh8nwi9bbj.html
مرجع : خبرگزاری ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی