تاریخ انتشار۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۹
کد مطلب : 72960

بهانه های‌ تردیدآمیز برای آغاز جنگ

ادبیات خصمانه امریکا و تحرکات نظامی منطقه‌ای علیه سوریه و ایران حاکی از این است که "بحران هسته‌ای" ساخت امپریالیسم، بهانه‌ای بی‌اساس برای جنگ است.
بهانه های‌ تردیدآمیز برای آغاز جنگ
تام برگارت تحلیل‌گر امریکایی در مقاله‌ای که روز دوشنبه (۷ آذر، ۲۸ نوامبر) در وبسایت گلوبال ریسرچ منتشر شد، ضمن اشاره به اقدامات خصمانه امریکا در جنگ مخفیانه سه دهه‌ای علیه ایران، گزارش اخیر یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، را بهانه‌ای برای توجیه اقدام نظامی احتمالی علیه تهران توصیف کرد.

وی گفت، با وجود این‌که آژانس همچنان عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات اتمی ایران را تایید می‌کند، آمانو ادعا می‌کند که آژانس قادر نیست در مورد نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های ‌اعلام نشده در ایران اطمینان حاصل کند.

این تحلیل‌گر در ادامه افزود، آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت نظارت یوکیا آمانو، نه تنها از این‌که یک سازمان نظارتی هسته‌ای مستقل باشد، بسیار فاصله دارد، بلکه به یک سازمان "بسیار سیاسی و قابل نفوذ" متمایل به پیروی از دستورات واشنگتن، تبدیل شده است.

برگارت به یک سند محرمانه مربوط به سال ۲۰۰۹ از وزارت امور خارجه امریکا اشاره کرد که توسط ویکی‌لیکس منتشر شد. بر پایه این سند، آمانو از دولت امریکا به دلیل حمایت از نامزدی وی تشکر کرده و بر تلاش خود برای حمایت از اهداف راهبردی امریکا در آژانس تاکید کرد.

به گفته وی، گزارش آژانس، موج جدیدی از تحریم‌ها را از سوی امریکا و هم پیمانان اروپایی این کشور علیه ایران در پی داشت تا بدین ترتیب اقتصاد این کشور را در تنگنا قرار دهند.

این تحلیل‌گر در ادامه نوشت: " احتمالا به این دلیل که هیچ مدر ک معتبری مبنی بر ساخت بمب توسط ایران وجود ندارد و این مهم مانع از تغییر رژیم در این کشور است، لفاظی‌های خصمانه و تحرکات نظامی همزمان علیه سوریه و ایران، نشانه‌های خطرناکی هستند مبنی بر این‌که بحران هسته‌ای ساخته و پرداخته شده توسط امپریالیسم، بهانه‌ای‌ تردیدآمیز برای آغاز جنگ است."

https://taghribnews.com/vdcdzn05.yt0x96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی