تاریخ انتشار۱۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : 89133
كارشناس مسائل روسیه :

اجلاس استانبول؛ نشست دشمنان سوریه/ منافع تركیه مستلزم حمایت از اخوانی‌های سوریه

تنا- اختصاصي
بهشتی پور كارشناس مسائل روسیه در یك گفت وگوی تفصیلی با تقریب در خصوص اجلاس استانبول ،‌دلیل عدم حضور روسیه در این نشست ،‌ منافع روسیه در حمایت از سوریه ، معایب تسلیح گروه های غیرقانونی در سوریه ،‌ مزایای طرح كوفی عنان ، سفر اردوغان به تهران ،‌ دلایل مخالفت تركیه با نظام بشار اسد و همچنین علل حمایت ایران از سوریه سخن گفت .
اجلاس استانبول؛ نشست دشمنان سوریه/ منافع تركیه مستلزم حمایت از اخوانی‌های سوریه
حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب "تنا" ، در پاسخ به این سوال كه دلیل عدم شركت چین و روسیه در اجلاس دوستان سوریه در استانبول چیست و آیا حضور این دو كشور در این نشست نمی توانست بر حل بحران سوریه تاثیر گذار باشد گفت : اجلاس دوستان سوریه بر اساس منافع آمریكا تشكیل شد بنابراین لزومی برای شركت روسیه در این نشست احساس نمی شد .

اجلاس استانبول : نشست دشمنان سوریه / مشروعیت بخشی به اجلاس استانبول نتیجه حضور احتمالی روسیه در این نشست

وی با بیان این كه این نشست در واقع ،‌ اجلاس دشمنان سوریه بود تصریح كرد : روسیه در راستای حمایت از بشار اسد و مخالفت با دشمنان سوریه در این نشست حضور پیدا نكرد ، از سوی دیگر كشورهای غربی و عربی حاضر دراین نشست نیز نتوانستند به نتیجه گیری واحدی درخصوص حمایت از مخالفان بشار اسد برسند بنابراین وقتی همه مخالفان سوریه از جمله آمریكا ،‌عربستان ،‌قطر و ... در این اجلاس حضور داشتند شركت روسیه در این نشست تنها به معنای مشروعیت بخشیدن به این اجلاس بود.

به خطر افتادن منافع روسیه با تشكیل حكومت غربی در سوریه
بهشتی پور در پاسخ به این سوال كه اخیرا اخباری مبنی بر توافقات پشت پرده روسیه با آمریكا در خصوص سوریه منتشر شده است آیا این اخبار صحت دارد یا خیر ،‌خاطرنشان كرد : تمامی این سخنان تبلیغاتی است ، كشورها براساس منافعشان حركت می كنند ، منافع ملی روسیه ایجاب می كند كه در حال حاضر از سوریه حمایت كند زیرا مسكو تمایلی به تشكیل حكومتی غربی در دمشق ندارد .
وی افزود : روسیه به دنبال حمایت از مردم سوریه نیست بلكه تنها به دنبال تشكیل یك حكومت طرفدار روسیه در دمشق است ،‌از سوی دیگر روسیه مناسبات نزدیكی با سوریه دارد ولی در نهایت می توان گفت كه نمی توان صد در صد مطمئن بود كه روسیه مواضع خود را تغییر ندهد ، به معنای دیگر در سیاست بین الملل تغییر مواضع هر كشوری امكان پذیر است زیرا كشورها براساس منافع ملی خود حركت می كنند.

مواضع مستحكم پوتین در حمایت از سوریه
این كارشناس مسائل روسیه در پاسخ به این سوال كه آیا روی كار آمدن پوتین می تواند مواضع روسیه را نسبت به سوریه تعدیل و یا تغییر دهد گفت : بنده معتقدم كه پس از روی كار آمدن پوتین ،‌مواضع روسیه نسبت به سوریه مستحكم تر خواهد شد زیرا در برخی زمینه ها دیدگاه های پوتین محكم تر از مدودف است .

جنگ داخلی نتیجه تسلیح گروه های غیرقانونی در سوریه
وی در واكنش به نظر مقامات روسیه مبنی بر این كه تسلیح مخالفان سوریه ، منطقه خاورمیانه را به خطر خواهدانداخت اظهارداشت : تاریخ این مسئله را ثابت كرده است ، همانطور كه درعراق و افغانستان نیز شاهد بودیم كه مسلح كردن نیروهای مردمی و یا مخالفان باعث به راه افتادن یك جنگ داخلی در این كشورها شد بنابراین روسیه تاكید می كند كه مسلح كردن گروه های غیرقانونی در سوریه باعث بروز ناامنی در كل خاورمیانه خواهد شد.

جلوگیری از تكرار تجریه لیبی در سوریه با طرح كوفی عنان
بهشتی پور در پاسخ به این سوال كه آیا مسلح كردن گروه های غیرقانونی در سوریه ،‌توطئه غرب برای انجام كودتا در دمشق نیست تصریح كرد : مردم سوریه با برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری می توانند تصمیم خود را برای رییس جمهور یا مجلس بگیرند بنابراین انجام كودتا لزومی ندارد از سوی دیگر به عقیده من طرح كوفی عنان تاكنون موفقیت آمیز بوده و از تكرار تجربه لیبی در دمشق جلوگیری كرده است .

آمریكا مانع برقراری مصالحه میان بشاراسد و مخالفان
وی با بیان این كه طرح كوفی عنان به لحاظ مصالحه میان بشار اسد و مخالفان رژیم سوریه بسیار خوب است گفت : باید اجازه دهند طرح كوفی عنان مرحله به مرحله اجرا شود به ویژه آمریكا باید اجازه دهد تا مصالحه میان بشار اسد و مخالفان برقرار شود .

طرح كوفی عنان آمریكایی نیست
این كارشناس مسائل سوریه در واكنش به سخنان برخی كارشناسان كه طرح كوفی عنان را آمریكایی می دانند اظهارداشت : این طرح آمریكایی نیست بلكه از توافق میان چند بازیگر موثر در سوریه كه شامل روسیه ، آمریكا ، تركیه و ایران هستند به وجود آمده است ، البته هر كدام از این كشورها موافق بخشی از این طرح هستند.
وی در پاسخ به این سوال كه به چه دلیل سفر اردوغان به تهران نتیجه مثبتی برای حل بحران سوریه توسط ایران نداشت و نخست وزیر تركیه بعد از بازگشت از ایران بر مواضع ضد سوری خود دراجلاس استانبول پافشاری كرد خاطرنشان ساخت : اجلاس دوستان سوریه مدت ها قبل از سفر اردوغان به تهران طراحی شده بود از سوی دیگر سفر اردوغان به تهران نیز از دو ماه پیش برنامه ریزی شده بود ، اصلا به اعتقاد بنده مواضع اردوغان قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب با پس از آن تغییری نداشته است.
بهشتی پور با بیان این كه اردوغان توجه ندارد كه طبق منشور سازمان ملل حق مداخله در امور حاكمیت ملی كشورها را ندارد گفت : اردوغان از مردم سوریه و به خصوص اخوانی ها حمایت می كند در حالی كه سوریه هنگامی كه از كردهای تركیه حمایت كرد اردوغان این مسئله را مداخله در امور كشور خود قلمداد كرد ولی اكنون خود درامور داخلی سوریه دخالت آشكار می كند.

منافع تركیه مستلزم حمایت از اخوانی های سوریه
وی با تاكید براین كه منافع تركیه درحال حاضر در گرو حمایت از اخوانی های سوریه است اظهارداشت : تركیه به دنبال این است كه اخوانی های سوریه جایگزین علوی های این كشور شوند و در مرحله بعد بشار اسد از قدرت كناره گیری كند و تركیبی از اخوانی ها و نیروهای غربی بر مسند قدرت سوریه بنشینند.

مشتركات فراوان میان ایران و تركیه
وی در پاسخ به این سوال كه آیا تركیه ارتباط خود با ایران را فدای منافع ملی اش در سوریه خواهد كرد خاطرنشان ساخت : كشورها با یكدیگر تعامل مثبت و یا منفی دارند ،‌ اكنون تركیه و ایران در دو محور سوریه و سامانه موشكی آمریكا با یكدیگر اختلاف دارند ولی در كنار این تضادها ،‌ مشتركاتی نیز میان این دو كشور همسایه دیده می شود . مگر آمریكا با تركیه اختلاف ندارد ؟ یا قطر و عربستان یا همدیگر اختلاف ندارند ؟ پس روابط در كنار اختلافات می تواند مستدام باشد.

دلیل حمایت ایران از سوریه
این كارشناس مسائل روسیه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تقریب مبنی براین كه به چه دلیل ایران جانب تركیه را در مقابل سوریه نمی گیرد اظهارداشت : از دیدگاه ایران ،‌سوریه خط مقدم جبهه توسعه طلبی اسراییل است و اگر دولتی غربی در سوریه بر سركار آید قطعا به نفع ایران و جبهه مقاومت نخواهد بود ،‌ جمهوری اسلامی ایران از دولتی حمایت می كند كه متحد مقاومت است البته در كنار این مسائل به دولت بشار اسد توصیه می كند كه اصلاحات لازم را انجام دهد در پایان میتوان گفت كه سیاست راه كارهای گوناگونی دارد كه كشورها برای حل بحران ها می توانند از آن تبعیت كنند.


https://taghribnews.com/vdcdsf0j.yt0ns6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی