تاریخ انتشار۲۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : 67623
سخنگوی وزارت امور خارجه :

ارسال نامه شكایت ایران به سازمان ملل / سفر قریب الوقوع صالحی به تركیه

تنا- اختصاصي
مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در واكنش به شكایت آمریكا و عربستان از ایران در شورای امنیت به دلیل اتهام زنی آمریكا به ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: ما هم نامه ای به سازمان ملل ارسال و نسبت به این اقدامات شکایت کرده ایم. کشورها باید متعهد به اصول باشند و صرفا با یک ادعا نباید به دولتها اتهام وارد کنند.
ارسال نامه شكایت ایران به سازمان ملل / سفر قریب الوقوع صالحی به تركیه
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران با تبریك آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی که به دست رژیم نامشروع صهیونیستی اسیر شده بودند ،تاکید کرد: ما این پیروزی را به ملت فلسطین تبریک می گوییم.

صادرات نفتی ایران و هند مشكلی ندارد
مهمان پرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با دریافت پول نفت صادراتی ایران به هند گفت: صادرات نفت مسیر خود را طی می کند و مشکلی در این زمینه نیست.

تفاهم کامل ایران و روسیه 
خبرنگاری در خصوص دریافت غرامات اس - ۳۰۰ از روسیه گفت: جو تفاهم کامل بین ایران و روسیه برقرار است و موضوعات مختلف در دست پیگیری قرار دارد.

اسناد هویتی ارباب سیار را در اختیار نداریم
وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات همتای آمریکایی خود مبنی بر فراهم شدن دسترسی کنسولی ایران به فرد متهم به ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: در رابطه با فردی که ادعا می شود تبعه ایران است و اسم وی منتشر شده اگر ادعایی مطرح است باید اسناد هویتی را در اختیار ما قرار دهند و شرایط دسترسی کنسولی را فراهم نمایند هنوز چیزی مستقیما دریافت نکرده ایم و با وجود دو بار درخواست تا کنون امکان دسترسی کنسولی فراهم نشده و فقط اظهار نظری از طرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده که باید دید در رابطه با چه موضوعی بوده است.

پرونده افراد درگیر در ترور عماد مغنیه باید بررسی شود
وی این سناریو را طراحی صهیونیستی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه دانست و گفت: کشورها باید هوشیارانه مراقب توطئه ها باشند.
خبرنگاری در رابطه با اخبار مطرح شده مبنی بر دست داشتن بندر بن سلطان مقام امنیتی عربستان در ترور عماد مغنیه سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: ممکن است مطالبی مطرح شده باشد و برخی افراد در ترور شهید مغنیه دست داشته باشند که باید بررسی شود و در مسیر حقوقی به آن رسیدگی شود.

ارسال نامه شكایت ایران به سازمان ملل
خبرنگاری در خصوص طرح شکایت عربستان و آمریکا در شورای امنیت علیه ایران سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ گفت: ما هم نامه ای به سازمان ملل ارسال و نسبت به این اقدامات شکایت کرده ایم. کشورها باید متعهد به اصول باشند و صرفا با یک ادعا نباید به دولتها اتهام وارد کنند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با قرارداد اس -۳۰۰ گفت: این موضوع بر اساس روال تجاری بوده است که تعهدات طرفین و نحوه پرداخت خسارت یا جبران عدم اجرای آن پیش بینی شده و طبق توافق طرفین این موضوع در مجموعه ای در حال بررسی است.

ادامه تلاش ها برای اطلاع از وضعیت امام موسی صدر
خبرنگاری در رابطه با اظهارات شلقم وزیر خارجه پیشین لیبی مبنی بر به شهادت رسیدن امام موسی صدر سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تلاش های زیادی صورت می گیرد تا از آخرین وضعیت امام موسی صدر اطلاعی به دست آید گفت: اظهار نظرهای متناقضی صورت گرفته و تا وقتی اطلاعات دقیق و قابل استناد به دست نیاید نمی توان به این نوع اظهارات استناد کرد.
مهمان پرست در خصوص حضور ناوگان ایران در دریای سرخ گفت: این بر اساس حقوق کشور ما صورت گرفته و با هدف حفظ امنیت منطقه بوده است و فکر نمی کنم مسئله خاصی درباره آن قابل طرح باشد. 

تکذیب وجود پایگاه نظامی ایران در ونزوئلا 
مهمانپرست خبر ایجاد پایگاه نظامی از سوی ایران در ونزوئلا را رد کرد. 

پاسخی از اشتون دریافت نكردیم 
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با دریافت پاسخ نامه جلیلی توسط اشتون گفت: هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

كلیات مذاكره صالحی با دبیر كل اتحادیه عرب
وی در رابطه با گفتگوی دوشنبه شب صالحی با دبیر کل اتحادیه عرب که مورد سئوال یکی از خبرنگاران بود با اشاره به اینکه از جزئیات این مکالمه اطلاعی ندارد گفت: کلیات آن تبادل نظر در خصوص توطئه های موجود برای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و نیز تحولات منطقه بوده است.
یکی از خبرنگاران پرسید ۳ استاد دانشگاه ترکیه در تاریخ ۲۸ می توسط ایران بازداشت شده اند آیا این خبر درست است؟ که مهمانپرست در این باره گفت: اگر مسئله مهمی بود تا الان مطرح می شد و حتما مهم نیست که بعد از۶ ماه مطرح شده است. 

اهداف سیاسی پشت سناریوی ضد ایرانی آمریكا نهفته است 
مهمانپرست در خصوص طرح گزارش حقوق بشر علیه ایران و نیز تلاش های اوباما برای انتشار گزارشی مبنی بر اقدام ایران در دسترسی به سلاح هسته ای و ارتباط این دو موضوع با اتهامات اخیر به تهران گفت: این سناریو که جدیدا مطرح کرده اند آنقدر عجیب است که وزیر خارجه آمریکا آن را فراتر از افسانه قلمداد می کند و این اقدامات با هدف فشار بیشتر به مردم ایران صورت می گیرد و اهداف سیاسی پشت این طرح نهفته است و تنها گناه ملت ما این است که می خواهند مستقل باشند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: مردم آمریکا آنقدر درک و بلوغ سیاسی دارند که متوجه شوند مقامات آمریکایی با این اقدامات منافع آنها را به خطر می اندازند و وجهه آنان را به پایین ترین سطح ممکن تنزل می دهند. 

توهین نروژ به ایران را به لحاظ سیاسی پیگیری می كنیم 
وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با توهین به جمهوری اسلامی ایران در یکی از نشست های دانشگاهی در نروژ گفت: این موضوع شاید در برخی از کشورهای غربی نیز صورت گیرد که به بهانه آزادی بیان به پیروان ادیان اهانت می شود و به ارزش های یک کشور توهین می شود. وقتی اعتراض شود هم می گویند آزادی بیان است. ما فکر می کنیم این برداشت یک سوء استفاده از آزادی است که منجر به از بین رفتن حرمت ها می شود.
وی با بیان اینکه ما این موضوع را به لحاظ سیاسی پیگیری کرده و می کنیم گفت: متاسفیم که از واژه های مقدس مثل آزادی، دموکراسی، صلح و حقوق بشر سوء استفاده می شود و به بهانه آن رفتارهای غیر انسانی صورت می گیرد. 

نیروگاه بوشهر بالاترین حد استاندارد ایمنی را دارد 
خبرنگاری با اشاره به مطلب رسانه های غربی مبنی بر اینکه نیروگاه بوشهر توسط کارشناسان درجه ۲ روس ساخته شده و امنیت کافی ندارد سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: این موضوعات به هیچ وجه صحت ندارد. نیروگاه بوشهر جزء تاسیسات هسته ای است که بالاترین استاندارد ایمنی را دارد و این موضوع به تایید آژانس نیز رسیده است. 

اظهارات نامزدهای انتخاباتی آمریكا ارزش پاسخ ندارد 
یکی از خبرنگاران در رابطه با برنامه یکی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات آتی آمریکا مبنی بر حمله به ایران سئوال کرد که مهمانپرست گفت: این اظهارات ارزش توجه و پاسخ دادن ندارد.

سفر صالحی به تركیه
مهمان پرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با برنامه های وزیر خارجه برای سفر به کشورهای مختلف از جمله ترکیه تصریح کرد: سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای مختلف در خصوص رایزنی دوجانبه و نیز تحولات منطقه در زمان قطعی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با زمان برگزاری اجلاس سه جانبه  ایران، افغانستان و پاکستان گفت: برنامه نشست سه جانبه، ایران، افغاتستان و پاکستان طبق طراحی ها در حال انجام است و برخی نشست های آن انجام شده و اجلاس دیگری در دست پیگیری است که زمان قطعی آن هنوز مشخص نشده است.
مهمانپرست در خصوص شرکت یا عدم شرکت ایران در اجلاس بین المللی بن دوم که با موضوع افغانستان برگزار خواهد شد گفت: در رابطه با اجلاس بن با توجه به اینکه مقامات کشور افغانستان اعلام کرده اند در این اجلاس مدیریت موضوعات برعهده مقامات افغان است و نقش کشورهای منطقه برای مشارکت در حل بحران ها برجسته است منتظر دریافت اطلاعات بیشتری هستیم تا نسبت به شرکت، عدم شرکت و یا میزان سطح حضور نظر خود را اعلام کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اتهامات اخیر مطرح شده به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در رابطه با ادعایی که مقامات آمریکایی مطرح کرده اند مسئولان ما موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده اند. این ادعا بدون ارائه مستندات مشکلات حقوقی و بی پایه و اساس بر اساس برداشت های ماموران امنیتی آمریکا از اظهارات فردی که ادعاهایی را ممکن است مطرح کرده باشد صورت گرفته و البته این فرد سابقه موضوعات حقوقی دارد و در پرونده وی موارد سوء دیده می شود.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه افزود: وارد کردن چنین اتهاماتی به کشوری مسئول ،حرکتی نادرست و غیر قابل توجیه تلقی می شود.
وی ادامه داد: اینکه مقامات آمریکایی احساس می کنند برای اهداف سیاسی و جبران شکست سیاست خارجی شان در منطقه و مواجه با بحران های اقتصادی و داخلی از هر روش نادرستی استفاده کنند تا فضا را تغییر دهند غیر قابل توجیه است و افکار عمومی دنیا قضاوت خوبی در خصوص این رفتار آمریکا نخواهد داشت.
مهمانپرست گفت: ما همه راه هایی را که برای دفاع از حقوق ملت ایران وجود دارد در دستور کار داریم.
وی در توصیه به کشورهای منطقه و به خصوص عربستان اظهار داشت: کشورهای مستقل، دوست و صلح طلب باید برخورد مسئولانه داشته باشند و قضاوت عجولانه نکنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: کشورها نباید اجازه دهند یک کشور با ادعاهایی بی پایه نظم و امنیت بین المللی را به خطر بیندازد. مهمانپرست در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه و رئیس جمهور پیرامون بررسی اسناد ادعاهای صورت گرفته از سوی آمریکا گفت: موضع ما تغییری نکرده ما معتقدیم طرح این اتهامات یک توطئه است.
وی تصریح کرد: آمریکا برای تغییر شرایط متوسل به این اقدامات شده و آنها اگر ادعایی دارند باید مستنداتش را نیز ارائه دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه از یک طرف خودشان ادعایی را مطرح کنند و فردی را نیز به عنوان متهم محکوم کنند و ارتباط وی با نهادهای ایرانی را مفروض جلوه دهند و تهدیدات خود را نیز پیش ببرند و درباره نحوه مجازات ایران و تشدید تحریم ها و حتی استفاده از گزینه نظامی سخن بگویند اینها نشان دهنده این است که با یک سناریو روبرو هستیم.
مهمانپرست گفت: این نوع اقدامات نشان دهنده درماندگی و عجز سیاست خارجی آمریکا است چون هیچ کشور قدرتمندی با روش های بی پایه و اساس که قابل توجیه نیست به دیگران اتهام نمی زند.

https://taghribnews.com/vdcds909.yt05x6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی