تاریخ انتشار۱۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : 73644

از شب تاسوعا تا شام غریبان با سوگواری اقوام ایرانی

مراسم سوگ اقوام ایرانی تا پایان دهمین شب از ماه محرم الحرام با اجرای آئین های سوگواری عاشورایی از سراسر کشور درفضای سیاه چادر ارگ آزادی تهران ادامه دارد.
از شب تاسوعا تا شام غریبان با سوگواری اقوام ایرانی
به مناسبت برگزاری سوگواره عاشورایی که به همت سازمان میراث فرهنگی از آغاز ماه محرم در محل ارگ آزادی تهران در حال اجراست، ۳۰ گروه دیگر از اقوام ایرانی با اجرای آئین های عزاداری امام حسین(ع) و شهدای کربلا از ۷ محرم تا شب عاشورا به سوگ سالار شهیدان می نشینند.

براساس این گزارش پیش خوانی و جوشی خوانی تهران، چاووش خوانی ورامین، سوگینه تالشی براساس دستون، مجلس تعزیه شب سوم اراک و کرنانوازی و شهادت خوانی گیلی از جمله برنامه های شب هفتم ماه محرم در ارگ آزادی تهران خواهد بود . همچنین در این شب پیرامون " تعزیه در ایران" سخنرانی به عمل خواهد آمد.

همچنین اجرای جنگ نامه بوشهر ، گهواری گردانی علی اصغر(ع) براساس لالایی شاهسونی، نقل مصیبت یزد و مشال پلیته مازندران از جمله برنامه های پیش بینی شده برای شب هشتم ماه محرم است که از سوی اقوام مختلف كشورمان به شکل آئینی و اصیل اجرا می شود.

اقوام ایرانی در شب تاسوعای حسینی نیز با پیش خوانی و جوشی خوانی کاشان ، چاووش خوانی اصفهان، سوگینه ترکمنی دوازده امام، رجز بوشهر، چوپان خوانی سر کوهی فارس، آئین یزله خوزستان و اجرای غمونه شوشتری به سوگ خواهند نشست. سخنرانی با موضوع اهل ماتم (سوگواری در بوشهر) نیز از دیگر برنامه های شب تاسوعا به شمار می رود كه با حضور علاقمندان برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش ویژه برنامه سوگواره عاشورایی در دهمین شب از ماه محرم با اجرای پیش خوانی و جوشی خوانی گیلان، چاووش خوانی قزوین، سوگینه دیلمانی، جنگ شمشیر خوزستان ، گهواره گردانی علی اصغر(ع) براساس لالایی لكی، سوگ سازی لرستان، مجلس تعزیه شب سوم سمنان، نقل واقعه عاشورا ویژه اعراب جنوب (خوزستان) و اجرای آئین شام غریبان به کار خود پایان خواهد داد.

یادآور می شود ویژه برنامه سوگواره عاشورایی با اجرای آیین های سوگ اقوام و عشایر ایرانی تا ۱۰ماه محرم برابر با ۱۵ آذر از ساعت ۱۷:۳۰تا ۱۹:۳۰در فضای سياه چادرهای ارگ آزادی تهران واقع در خیابان آزادی، تقاطع یادگار امام، سازمان میراث فرهنگی با پذیرایی نذورات محلی اقوام برگزار می شود.
https://taghribnews.com/vdcdo905.yt0so6a22y.html
مرجع : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی