تاریخ انتشار۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 46059
كارشناس مسائل خاورمیانه :

وجود اماكن متبركه در مصر یكی از دلایل گسترش روابط این كشور با ایران خواهد بود

هانی زاده كارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این مسئله كه ۸۰ درصد از مردم مصر تابع مذهب شافعی هستند گفت : به نظر می رسد وجود اماكن متبركه مانند راس الحسین و قبور برخی از یاران امام علی (ع) در این كشور باعث گسترش روابط فی مابین میان دو كشور ایران و مصر خواهد شد.
وجود اماكن متبركه در مصر یكی از دلایل گسترش روابط این كشور با ایران خواهد بود
حسن هانی زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی تقریب تحلیلی از روابط ایران و مصر طی ۱۰۰ سال گذشته ارائه داد و گفت : روابط این دو كشور طی ۱۰۰ سال اخیر تحت تاثیر قدرت های خارجی بوده و این قدرت ها بنا بر مصالح خود و با توجه به جایگاه ایران و مصر در خاورمیانه و شمال آفریقا روابط فی مابین این دو كشور را توسعه یا كاهش می دادند.
وی به واكاوی فراز و نشیب های روابط ایران و مصر از زمان ملك فاروق تا حسنی مبارك پرداخت و 
اظهار داشت : در زمان ملك فاروق روابط مصر با ایران گسترده بود و تا كودتای افسران آزاد در سال ۱۹۵۲ نیز دو كشور به تحكیم روابط فی مابین پراختند ولی با روی كار آمدن جمال عبدالناصر ، این روابط تیره شد.
این كارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد : مرگ عبدالناصر در سال ۱۹۷۰ و به دست گرفتن زمان امور مصر به وسیله انور سادات مصادف بود با زمینه چینی آمریكا برای ارتباط با رژیم صهیونیستی كه این امر تنها به وسیله میانچیگری شاه ایران میسر بود به همین دلیل روابط ایران و مصر دوباره از سر گرفته شد و قرارداد ننگین كمپ دیوید به امضا رسید .
وی امضای قرارداد كمپ دیوید را یكی از دلایل قطع روابط ایران و مصر دانست و خاطر نشان كرد : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، ایران قرارداد كمپ دیوید را به ضرر ملت های اسلامی دانست ولی انور سادات به این مسئله توجهی نكرد و باعث قطع ارتباط با ایران شد كه بروز جنگ تحمیلی هشت ساله نیز به فاصله روابط این دو كشور افزود.
هانی زاده نگاهی هم به دوران حكومت مبارك داشت و گفت : مبارك به دلیل وابستگی شدید به آمریكا و رژیم صهیونیستی روابط خود را با ایران بیش از پیش تیره كرد و تنها در سطح ایجاد دفاتر حفاظت منافع به این روابط ادامه داد.
وی با ابراز امیدواری از تاثیر تغییر حكومت مصر بر سطح روابط با ایران خاطرنشان كرد : حكومت حال حاضر مصر مردمی و دارای رویكردهای متفاوت است به گونه ای كه ملت مصر به دولت فشار می آورند تا روابط خود را با ایران از سر گیرد.
این كارشناس مسائل خاورمیانه ایران و مصر را دارای زمینه های تاریخی و فرهنگی مشترك دانست و گفت : ۸۰ درصد از مردم مصر تابع مذهب شافعی هستند و به نظر می رسد وجود اماكن متبركه مانند راس الحسین و قبور برخی از یاران امام علی (ع) در این كشور باعث گسترش روابط فی مابین میان دو كشور ایران و مصر شود.
وی شورای مشترك اقتصادی ایران و مصر را نیز یكی از دلایل وجوب ارتباط دوباره میان این دو كشور دانست و اظهارداشت : خزاعی با سفر به مصر به نمایندگی از ایران در این شورا حضور داشت و با مقامات این كشور به گفت وگو پرداخت كه ماحصل این گفت وگو ها به ویژه سخنان نیلی العربی ، وزیر امور خارجه مصر نوید افق هایی جدید برای ترمیم روابط ایران و مصر را می دهد .
https://taghribnews.com/vdcdnz0o.yt09k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی