تاریخ انتشار۱۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۹:۱۷
کد مطلب : 73699

تولد دوباره اسلامگرایان در مصر / ابراز نگرانی سفیر اسراییل از پیروزی قاطع اسلامگرایان در انتخابات

کمیته انتخابات مصر عصر دیروز در بیانیه‌ای تعداد آراء مأخوذه از سوی هر کدام از احزاب را تشریح و اعلام کرد که حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمون بیش از سه و نیم میلیون رأی را در دور اول انتخابات به خود اختصاص داده است.
تولد دوباره اسلامگرایان در مصر / ابراز نگرانی سفیر اسراییل از پیروزی قاطع اسلامگرایان در انتخابات
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ، فهرست های ۳ حزب اسلامی بیش از ۶۵ درصد آرای نخستین مرحله انتخابات پارلمانی مصر را به خود اختصاص دادند. 

"یسری عبدالکریم" دبیرکل کمیته عالی انتخابات مصر اعلام کرد: در این انتخابات حزب آزادی و عدالت (وابسته به اخوان المسلمین) ۳۶.۶۲ درصد، فهرست حزب النور (سلفی ها) ۲۴.۳۶ درصد، و حزب الوسط به ۴.۲۷ درصد دست یافتند

براساس بیانیه کمیته عالی انتخابات مصر ،حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمون مصر موفق شده است تا ۳ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۹۲ رأی را از آن خود کند.
حزب سلفی النور که رتبه دوم را به خود اختصاص داده، با دو میلیون و ۳۷۱ هزار و ۷۱۳ رأی این جایگاه را به دست آورده است.
فراکسیون المصریه شامل لیبرال ها و چپ گرا ها نیز با یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۸۱۹ رأی در جایگاه سوم قرار دارد.
حزب لیبرال الوفد نیز با کسب ۶۹۰ هزار و ۷۷ رأی در جایگاه سوم قرار گرفت.
این در حالی بود که برای دست یابی نمایندگان به کرسی های فردی تنها ۴ نفر از کاندیداها که دو نفر از حزب آزادی و عدالت و دو نفر دیگر از لیبرال ها بودند موفق شدند بیش از ۵۰ درصد آراء را در انتخابات از آن خود کنند، تعداد کرسی های فردی در این دوره ۵۶ کرسی است که تکلیف بیشتر آنها در انتخابات فردا و پس فردا روشن خواهد شد.
مصری های خارج از این کشور در مرحله دوم از دور اول انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رأی رفتند تا نمایندگان باقیمانده خود را انتخاب کنند، این انتخابات در داخل مصر نیز در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته برگزار خواهد شد.
حزب آزادی و عدالت اعلام کرده است که ۳۹ نفر از نمایندگان این حزب در راستای ائتلاف با احزاب دیگر برای کسب ۴۵ کرسی با دیگر احزاب رقابت می‌کنند.
از سوی دیگر "یسری حماد" یکی از رهبران حزب سلفی النور نیز اعلام کرد که در این مرحله ۲۶ نامزد از این حزب وجود دارند که ۲۴ نفر از آنها به صورت مستقیم با نمایندگان اخوان المسلمون رقابت می‌کنند. 

برگزاری مجدد دور اول انتخابات پارلمانی مصر در حوزه کاندیداهای فردی
مرحله اول انتخاب پارلمانی مصر درحالی در ۹ استان این کشور به پایان رسید که اگرچه احزاب و ائتلاف‌ها از جمله حزب آزادی و عدالت وابسته به جماعت اخوان المسلمون موفق شدند، در حوزه لیست‌های انتخاباتی نتایج قاطعی به دست آورند، اما در حوزه کاندیداهای فردی بسیاری از نتایج مبهم و غیر قاطع بود.
به همین منظور و برای مشخص شدن نتایج نهایی مرحله اول انتخابات پارلمانی در حوزه كاندیداهای فردی؛ استان‌های قاهرة، اسکندریة ، اسیوط ، فیوم ، دمیاط ، البحر الاحمر ، پورت سعید ، کفر الشیخ و الاقصر که انتخابات در آنها برگزار شده بود، بار دیگر خود را برای شرکت در انتخاباتی مجدد آماده می‌کنند..
در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، تنها ۴ نفر از کاندیداهای فردی (دو نفر از حزب آزادی و عدالت و دو نفر از لیبرال‌ها) موفق شدند، بیش از ۵۰ درصد آراء را در انتخابات از آن خود کنند.
تکلیف ۵۶ کرسی‌ فردی اختصاص یافته به این دور از انتخابات پارلمانی فردا و پس فردا روشن خواهد شد و حزب آزادی و عدالت وابسته به جماعت اخوان المسلمون اعلام کرده که ۳۹ نامزد آن در این دور از انتخابات حضور دارد.
حزب آزادی و عدالت موفق شد، در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر در حوزه لیست‌ها ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. 

ابراز نگرانی شدید سفیر صهیونیستی از پیروزی اسلامگرایان در انتخابات
سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره در اظهاراتی درباره پیروزی قاطع اسلامگرایان مصری در مرحله نخست و تاثیرگذار انتخابات پارلمانی مصر ابراز نگرانی کرد.
"اسحاق لیوانون" که به تدریج به روزهای پایانی ماموریت خود در قاهره نزدیک می شود، در اظهاراتی تاکید کرد: معتقدم روابط مصر و اسرائیل پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی مصر از بین نمی رود، اما هم اکنون اوضاع ناآرام است و باید تحوات جاری را دنبال کرد.
اسحاق لیوانون تاکید کرد: مصر البته به اهمیت روابط با اسرائیل و پیمان صلح امضا شده میان دو کشور آگاه است.
لیوانون تاکید کرد: جهت گیری اصلی نتایج انتخابات پارلمانی مصر با وجود عدم اعلام نهایی نتایج واضح و روشن است. ملت مصر پس از سقوط حسنی مبارک خواهان تغییر است که البته این مسئله به گردانندگان امور این کشور در آینده بستگی دارد.

https://taghribnews.com/vdcdn905.yt0sn6a22y.html
مرجع : خبرگزاري ها
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی