تاریخ انتشار۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : 187956

تاکيد رهبرمعظم انقلاب بر اجراي اقدامات عملي مناسب و سازنده براي حل اختلافات داخليِ برخي کشورهاي اسلامي در ديدار رئيس جمهور ترکيه.

رهبرمعظم انقلاب اسلامي عصر سه شنبه در ديدار آقاي رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه، تحول عظيم «بيداري عمومي اسلامي» را علت اصلي نگراني دشمنان اسلام خواندند و با اشاره به طراحي‌هاي متقابل دشمنان براي مواجهه با اين حادثه بزرگ، تأکيد کردند: امروز امريکا و صهيونيستها از اختلافات داخلي برخي کشورهاي اسلامي خوشحال هستند و راه حل اين مشکلات، همکاري کشورهاي اسلامي و انجام اقدامات عملي مناسب و سازنده است.
تاکيد رهبرمعظم انقلاب بر اجراي اقدامات عملي مناسب و سازنده براي حل اختلافات داخليِ برخي کشورهاي اسلامي در ديدار رئيس جمهور ترکيه.

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به منافع و مصالح مشترک ايران و ترکيه از تقويت روابط، خاطرنشان کردند: قدرت هر يک از کشورهاي مسلمان در دنياي اسلام، در واقع قدرت امت اسلامي است و سياست کلي جمهوري اسلامي ايران اين است که کشورهاي اسلامي يکديگر را تقويت و از تضعيف هم خودداري کنند، و تقويت روابط ايران و ترکيه نيز به تحقق همين هدف کمک مي‌کند.
رهبر انقلاب افزودند: تأکيد هميشگي ما اين است که کشورهاي اسلامي از اعتماد به غرب و امريکا بهره‌اي نمي‌برند، و امروز نيز همه به روشني، نتيجه اقدامات غرب در منطقه را که به ضرر اسلام و منطقه است، مي‌بينند.
ايشان با اشاره به تحولات برخي کشورهاي منطقه و فعاليت هاي وحشيانه گروههاي تروريستي در عراق و سوريه، گفتند: اگر کسي دست پنهان دشمن را در اين قضايا نبيند، خود را فريب داده است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در تأييد اين واقعيت، به خوشحالي امريکا و صهيونيستها از وضعيت منطقه اشاره کردند و افزودند: صهيونيستها و بسياري از دولتهاي غربي و بيش از همه امريکا، از اين قضايا خشنودند و تصميم ندارند، مسئله داعش را تمام کنند.
رهبر انقلاب در ادامه با يادآوري برخي نمونه‌ها از وحشي‌گري‌هاي کم‌نظير داعش، و همچنين قصد اوليه اين گروه تروريستي براي تسلط بر بغداد، اين سوال اساسي را مطرح کردند که چه کساني اين جريانها را پشتيباني مالي و تسليحاتي مي کنند؟.
ايشان افزودند: بيگانه‌ها قطعاً نمي‌خواهند اين مسائل حل شود، بنابراين، اين کشورهاي اسلامي هستند که بايد براي حل اين مشکلات تصميم بگيرند، ولي متأسفانه تصميم جمعي مناسب و سازنده‌اي گرفته نمي‌شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، در ادامه، قضاياي يمن را يک نمونه ديگر از مشکلات جديد دنياي اسلام خواندند و در خصوص راه حل بحران يمن، تأکيد کردند: موضع جمهوري اسلامي درخصوص تمام کشورها از جمله يمن ، مخالفت با دخالت خارجي است، بنابراين، از نظر ما راه حل بحران يمن نيز توقف حملات و دخالت خارجي عليه مردم اين کشور است، و اين، يمني‌ها هستند که بايد براي آينده کشورشان تصميم‌گيري کنند.
رهبر انقلاب حادثه عظيم «بيداري عمومي اسلامي» و عطش ملتها براي اسلام را، علت اصلي حساسيت دشمنان خواندند و گفتند: در مقابل اين بيداري، دشمنان اسلام، ضد حمله خود را مدتهاست آغاز کرده‌اند و واقعيت تأسف‌بار اين است که برخي از حکومتهاي اسلامي نيز خيانت مي‌کنند و پول و امکانات خود را در خدمت دشمن قرار مي‌دهند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي سپس به وضعيت عراق اشاره کردند و با اشاره به کمک ايران به مردم عراق براي جلوگيري از تسلط تروريستها، افزودند: ايران در عراق حضور نظامي ندارد، اما روابط تاريخي، ريشه‌دار و بسيار نزديکي بين دو ملت ايران و عراق برقرار است.
رهبر انقلاب با آرزوي شوکت و عزت روزافزون براي دنياي اسلام، بر آمادگي ايران براي تبادل نظر و همفکري براي حل مسائل منطقه تأکيد کردند.
در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس ‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي رجب طيب اردوغان رييس‌ جمهوري ترکيه با اشاره به مذاکرات خود در تهران، گفت: در اين سفر مسائل دو جانبه را مورد بررسي قرار داديم و درخصوص روابط سياسي، اقتصادي و همچنين مسائل منطقه گفتگو کرديم.
وي به روابط تهران و آنکارا در حوزه انرژي اشاره و خاطرنشان کرد: شوراي همکاري اقتصادي ايران و ترکيه تشکيل شده و به وزيران خود دستور داده ايم که کارها را دنبال کنند، تا با فعاليت بيشتر، انتظاراتي نظير افزايش مبادلات اقتصادي به سطح 30 ميليارد دلار محقق شود.
رييس‌ جمهور ترکيه با تاکيد بر لزوم حل مسائل و مشکلات دنياي اسلام در درون آن و بدون دخالت غرب، گفت: مشکلات زيادي در منطقه وجود دارد که بايد با کمک يکديگر، آنها راحل کنيم و نبايد براي حل اين مسائل منتظر غرب ماند.
رييس‌جمهور ترکيه، همچنين با بيان اينکه جنايتهاي گروه تروريستي داعش را محکوم مي‌کند، تأکيد کرد: من داعش را مسلمان نمي‌دانم و عليه آن نيز موضع‌گيري کرده‌ام.
https://taghribnews.com/vdcdk50f9yt0jn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی