تاریخ انتشار۸ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰:۴۹
کد مطلب : 99998

درخواست چین برای عضویت در سازمان همکاری اسلامی

معاون وزیر امور خارجه چین تمایل کشورش را برای عضویت در سازمان همکاری اسلامی در دیدار با اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل این سازمان بیان کرد.
درخواست چین برای عضویت در سازمان همکاری اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد "جئای چن" معاون وزیر امور خارجه چین تمایل کشورش را برای آگاه شدن از شرایط مورد نظر برای پذیرفته شدن به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی اعلام و ابراز امیدواری کرد چین در نشست آینده وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جیبوتی عضو ناظر این سازمان شود.

در بیانیه این سازمان به نقل از معاون وزیر امور خارجه چین آمده است، کشورهای اسلامی از جمله مهمترین شرکای تجاری چین هستند به گونه ای که ارزش مبادلات بازرگانی بین چین و کشور های اسلامی در سال ۲۰۱۱ به ۵۰۰ میلیارد دلار رسید که بعد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رده دوم قرار می گیرند.

این مسئول چینی همچنین خواستار دریافت اطلاعات ضروری درباره طرح احداث خط آهن پورت سودان- داکار شد که اقیانوس اطلس را به دریای سرخ متصل می کند و در نشست سال ۲۰۰۸ سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در داکار به تصویب رسید. وی گفت شرکت های چینی مایل هستند در این طرح سهمی داشته باشند.

همچنین ون جیابائو نخست وزیر چین در دیدار ماه ژانویه خود با احسان اوغلو علاقه کشورش را به این طرح اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سوی دیگر احسان اوغلو از طرف چینی خواست به هویت فرهنگی شهر تاریخی کاشغر در استان سین کیانگ در غرب چین بیشتر توجه کند. مسئول چینی نیز بر پایبندی کشورش به افزایش سطح زندگی ساکنان غرب چین تاکید کرد.

لازم به ذکر است روسیه نیز چندی پیش به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی پذیرفته شد.
https://taghribnews.com/vdcdjn0n.yt0nn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی