تاریخ انتشار۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : 56247
آیت الله تسخیری:

تقریب به معنای کناره‌گیری از اعتقادات و باورها نیست

تنا - اختصاصی
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با علمای عراق تأکید کرد:‌ تقریب به معنای ذوب یک مذهب در مذهبی دیگر و دست کشیدن از اعتقادات و باورها نیست، بلکه به این معنا است که زمینه ‌های مشترک میان مذاهب را پیدا کنیم و با استفاده از آنها به یکدیگر نزدیک شویم.
تقریب به معنای کناره‌گیری از اعتقادات و باورها نیست
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا):
آیت الله "محمد علی تسخیری" صبح سه شنبه ۲۱ تیرماه در دیدار با هیئتی از آیات عظام، علما، خطبا، مدرسین حوزه علمیه و ائمه جمعه و جماعات نجف اشرف و استان کردستان عراق و همچنین جمعی از خبرنگاران عراقی، سخنان خود را در سه محور "تاریخ نجف اشرف"، رسانه اسلامی و شروط آن" و "خلاصه‌ای از فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" ارائه کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص تاریخ نجف اشرف خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ اصیل این شهر دقت کنیم، اولین چیزی که به چشم می‌خورد حوزه علمیه نجف اشرف است که علمای بسیاری را پرورش داده است. این حوزه پس از مهاجرت شیخ طوسی (معروف به شیخ طایفه) به نجف اشرف و تلاشهای بی وقفه او رشد یافت.

آیت الله تسخیری در زمینه نقش شیخ طوسی در شکل گیری حوزه علمیه نجف اشرف گفت: مهاجرت شیخ طوسی به نجف اشرف نیروی جدیدی به این حوزه داد و آغاز مرجعیت در جهان اسلام بود.

وی افزود:‌ شیخ طوسی که در بسیاری از علوم مانند اصول، فقه، حدیث، رجال، کتاب تألیف کرده است، در تقویت فقه و اصول شیعه تأثیر بسزایی داشته است.

آیت الله تسخیری با اشاره به علمایی که پس از شیخ طوسی در حوزه نجف اشرف رشد یافتند و موجب اعتلای دین اسلام شدند، اضافه کرد:‌ سید بحرالعلوم، سید جواد العاملی؛ صاحب مفتاح الکرامه، شخصیتی که به تنهایی در مقابل هجوم وهابیان به نجف اشرف ایستادگی کرد، شیخ جعفر کاشف الغطاء، شیخ محمد حسن النجفی؛ صاحب الجواهر، شیخ انصاری؛ صاحب رسائل و مکاسب، از علمای بزرگی بودند که مرجعیت توسط آنان ادامه پیدا کرد و پس از شیخ انصاری شاهد بودیم که چگونه مکتب نجف نظریه‌های عمیقی در فقه و اصول ارائه کرد.

وی از مرحوم آخوند خراسانی؛ صاحب کفایه، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ کمپانی اصفهانی یاد کرد و گفت:‌ این بزرگان، ستاره‌های آسمان اندیشه اسلامی بودند و پس از آنان شاهد حضور مراجع بزرگی چون سید حکیم، آیت الله سید خوئی، آیت الله حائری شیرازی و شهید صدر بوده‌ایم که در اعتلای اندیشه بیداری اسلامی نقش بسزایی داشتند و ما متأسفانه در حق این افراد برجسته کوتاهی کرده‌ایم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد:‌ نجف اشرف علاوه بر قداست آن بخاطر وجود حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع)، نقش مهمی در جنگ‌های مختلف در جای جای جهان از جمله افغانستان، فلسطین و ... داشته است.

آیت الله تسخیری تأکید کرد: در بررسی تاریخ نجف اشرف مشاهده می‌کنیم که مراجع این شهر، در مبارزه با انگلیس و اجانب نقش بسزایی داشته‌اند و همه این ذخیره تاریخی، شهر نجف را در جهان اسلام و نزد مسلمانان دارای اهمیت قرار داده است.

وی ضمن ارج نهادن به پیشنهاد معرفی نجف اشرف به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۲ میلادی، گفت: نجف اشرف علاوه بر قداست آن، دارای تاریخ ادبی اصیلی است که متأسفانه صدام با ظلم و استکبار خود تمامی صداها حتی صداهای ادبی و شعری را خاموش کرد.

آیت الله تسخیری فرصت تحصیل و تدریس در نجف اشرف را فرصتی گرانبها و هدیه‌ای الهی عنوان کرد و گفت:‌ زکات این نعمت الهی تربیت نسل جدید علمای اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص فعالیت‌های این مجمع خاطرنشان کرد:‌ مجمع تقریب تا کنون قدم‌های مفیدی در جهت نزدیک کردن مذاهب اسلامی به ویژه شیعه و سنی برداشته است.

وی با اشاره به معنای تقریب تأکید کرد: تقریب به معنای ذوب یک مذهب در مذهبی دیگر و دست کشیدن از اعتقادات و باورها نیست، بلکه به این معنا است که زمینه های مشترک میان مذاهب را پیدا کنیم و با استفاده از آنها به یکدیگر نزدیک‌تر شویم. چرا که تمامی مذاهب اسلامی حدود ۹۵ درصد با یکدیگر اشتراک دارند و اختلافات آنها تنها ۵ درصد است که ما باید کاری کنیم این اختلافات را کمتر کنیم.

آیت الله تسخیری با تجلیل از علمایی چون مرحوم کاشف الغطاء،مرحوم سید هبة‌الدین   شهرستانی، امام بروجردی در قم و شهید سید محمد باقر صدر که نقش مهمی در ایجاد تقریب بین شیعه و سنی داشتند و مبلغان بزرگ تقریب بودند، افزود: حرکت تقریب پس از دهه هفتاد میلادی کمرنگ شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) فعالیت خود را از سر گرفت و پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی ایران و عراق، امام خامنه‌ای این مسیر را ادامه دادند.

وی بیداری اسلامی در کشورهای جهان اسلام را ناشی از انقلاب ایران دانست و گفت: از همان زمان که انقلاب ایران به پیروزی رسید، بیداری اسلامی در کشورهای جهان اسلام آغاز شد و به تدریج مسیر حقیقی خود را طی کرد و الان شاهد انقلاب‌های کشورهای منطقه علیه طاغوت‌هایی چون حسنی مبارک، بن علی و ... هستیم که می‌توان گفت ثمره بیداری اسلامی در جای جای دنیا است.

آیت الله تسخیری در پایان سخنان خود در خصوص نقش رسانه در بیداری اسلامی و نشر تعالیم اسلام گفت: رسانه نقش مهمی در ارائه حقیقت و آگاه‌سازی ملت‌ها دارد و جز با متصف شدن به صفات قرآنی نمی‌تواند رسالت خود را که تبلیغ رسالت خداوند است، ایفا کند.

وی در پایان با اشاره به شرایط رسانه اسلامی تأکید کرد: رسانه اسلامی باید به دور از کذب و دروغ و فتنه باشد و تحریف و نشر فساد و فحشا و شایعه‌های دروغ در آن راه نداشته باشد.

در ادامه این دیدار، "سید هاشمی" امام جمعه دیاله عراق به نمایندگی از مرکز معارف اسلامی "غری" و مسئول بخش رسانه‌ای استان کردستان عراق، ضمن تشکر از دعوت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای سفر به ایران، سخنانی ایراد کردند.

گفتنی است هیئت علمای نجف اشرف و خبرنگاران استان کردستان عراق به مدت ۱۰ روز در ایران اقامت دارند که از شهرهای تهران، قم و مشهد دیدار خواهند کرد. بازدید از بیت حضرت امام(ره)، مرقد مطهر امام خمینی(ره)، زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) و بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره) و مراکز علمی و فرهنگی قم و مشهد مقدس از برنامه‌های این هیئت است.
https://taghribnews.com/vdcd5x0k.yt09o6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

محبوبي
مفتاح الكرامه درست است نه مفتاح الکوامل اين تصحيح شود
تشكر
محبوبي
آقا جان اين را درست كنيد مفتاح الكرامه نه مفتاح الکوامل، من ديروز اين را تذكر دادم
پس اين نظرات شما را الكي ايجاد كرديد ؟