تاریخ انتشار۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : 128301
آیت الله اراکی تاکید کرد :

بیت صدر از نادرترین بیوت جهان تشیع است / ضرورت بررسی سیره سیاسی رهبران بزرگ جهان تشیع

آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که بیت صدر از نادرترین بیوت جهان تشیع است پیشنهاد داد : سیره سیاسی رهبران شیعی بزرگی مانند امام خمینی "ره" ، مرحوم امام محمد باقر صدر و امام موسی صدر ، همچنین امام محمد صدر مورد بررسی کشورها و دانشگاه ها قرار گیرد.
بیت صدر از نادرترین بیوت جهان تشیع است / ضرورت بررسی سیره سیاسی رهبران بزرگ جهان تشیع
به گزارش خبرگزاری تقریب "تنا" ، عصر امروز مراسم بزرگداشت دو شهید خاندان صدر، آیت الله سید محمدباقر صدر و بنت الهدی صدر در مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.
آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان سخنران این مراسم با تاکید بر این که بیت صدر از نادرترین بیوت جهان تشیع است گفت : در دو قرن اخیر کمتر بیتی از بیوت علمی شیعه داریم که این تعداد نوابغ اثرگذار به جهان تشیع تقدیم کرده باشد .
وی با اشاره به درگیری های دو  طاغوت ستمگر زمان با بیت صدر ، اظهارداشت : همین درگیری ها با این بیت شریف و مبارک در جهان معاصر از امتیازات این خانواده در پیشگاه خداوند متعال است .
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد : یکی از برجستگی های مهم شخصیت مرحوم محمد باقر صدر و امام موسی صدر ، جامعیت تعهد نسبت به اصالت ها و جدایی نسبت به گرایش های منفی است که جمع میان این دو خصلت بسیار امر دشواری است ، مرحوم باقر صدر فقید متعهد به همه اصالت های فکری بودند و اگر بخواهیم در جهان تشیع شخصی را معرفی کنیم که منبع اصلی تفکر شیعی و اسلامی باشد در راس آن می توان از ایشان نام برد .
وی افزود : مرحوم محمد باقر صدر متکلم تمام عیار دینی ، فیلسوف تمام عیار الهی ، فقید برجسته ، محقق و بنیانگذار اصول معاصر بودند .
آیت الله اراکی با بیان این که محمد باقر صدر بنیانگذار مرحله نوین اصول فقه است خاطرنشان کرد : مرحوم آیت الله حائری تاکید داشتند که با اصول سید محمد باقر صدر اجتهاد معاصر رنگ دیگری به خود گرفت.
وی با اشاره به این که مرحوم محمد باقر صدر بنیانگذار علم منطق و منطق استقراء  بود گفت : این علوم فتوح بزرگی است ولی متاسفانه سطح علمی دانشگاه های ما در جهان اسلام پایین است و هنوز نظریه های علمی محمد باقر صدر در حوزه های علمیه بررسی نشده چه برسد که به دانشگاه های کشورهای دیگر برسد.
وی افزود : منطق استقراء محمد باقر صدر ، منطق ارسطو را نسخ کرده به همین منظور پیشنهاد می کنیم که این نظریه در متن دروس دانشگاهی و مراکز علمی کشور قرار بگیرد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از امتیازات فکری مرحوم محمد باقر صدر را سازماندهی فکری ، سیاسی مبتنی بر اصول منطقی دانست و گفت : از نظر محتوای فلسفی دانشگاه قم به دانشگاه نجف ارجح بود ولی همین فلسفه که توسط مرحوم صدر در نجف تدریس می شد به ویژه کتاب "فلسفتنا" تاثیرش از فلسفه رئالیسم علامه طباطبایی بیشتر بود.
وی با اشاره به کتاب "حول المحور الشیعی " مرحوم محمد باقر صدر اظهارداشت : این کتاب نشان داد که مرحوم صدر از متفکرین شیعی پایبند به همه اصول است ولی در مقابل اهل سنت را نیز فرزندان خود خطاب می کند ، مرحوم محمد باقر صدر هیچ گاه اقداماتش در مدارس شیعی محصور نشد و خود را محدود به طایفه خاص و مرز معین نکرد همین مسئله سبب شد که مرحوم صدر با توجه به عراقی بودنش هنگام قیام امام خمینی "ره" به یاران و حامیان خود در نامه ای تاکید کند که از این به بعد از مرجعیت من سخن نگویید زیرا پرچم دست امام خمینی "ره" است.
آیت الله ا راکی افزود : ما در بحث تقریب نیز همین را می گوییم که ما وظیفه داریم طوری عمل کنیم که جهان اسلام را داشته باشیم و با همه طوایف اسلامی ارتباط برقرار کنیم و این مسئله به این معنا نیست که ما از تشیع و مسلمات خود دست برداریم .
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  ادامه داد : امام موسی صدر هنگامی که به لبنان رفتند 25 ، 26 ساله بودند و تشکیل حزب الله ، عمل و نهضت های آزادی بخش ثمره فعالیت های ایشان است ، تمامی حرکت های آزادی بخش در فلسطین ، آزادی جنوب لبنان و غزه نشان گر یک جریان سازمان یافته اسلامی دراین منطقه است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیه شریفه "ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم " گفت : بر اساس این آیه شریفه یکی از امتیازات مومنان از کافران ایمان آنها به خداوند ، توکل به خدا و یقین به نصرت الهی است  که جمع این عوامل پیروزی را به همراه خواهد داشت.
وی با تاکید براین که پرچم امام موسی صدر دفاع از محرومین بود اظهارداشت : زیر این پرچم علاوه بر شیعیان ، تعداد زیادی مسیحی و اهل تسنن نیزحضور داشتند و این یک استراتژی هوشمندانه و دقیق است که نهضت های اسلامی معاصر باید از آن بهره بگیرند .
آیت الله اراکی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد که سیره سیاسی رهبران شیعی بزرگی مانند امام خمینی "ره" ، امام محمد باقر صدر و امام موسی صدر همچنین امام محمد صدر مورد بررسی کشورها و دانشگاه ها قرار گیرد.
گفتنی است در این نشست خانم فریبا انیسی نویسنده کتاب "دختری از تبار هدایت " به بررسی اقدامات سیاسی و زندگینامه مرحوم بنت الهدی صدر پرداخت و خاطراتی را از دوران مبارزه ایشان بیان کرد.
در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اهدا شد.
لازم به ذکر است آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهر مجاهدش بنت الهدی صدر در روز نوزدهم فروردین سال ۱۳۵۹ به دستور صدام حسین به شهادت رسیدند .
https://taghribnews.com/vdccx4qss2bqi18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی