تاریخ انتشار۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : 76361

تمدید قرارداد های نفتی اروپا با ایران

با وجود تلاش برخی از کشورهای غربی برای تحریم صادرات نفت ایران به اروپا، شرکت ملی نفت ایران قرارداد فروش نفت به یک پالایشگاه اروپایی را برای سال ۲۰۱۲میلادی تمدید کرد.
تمدید قرارداد های نفتی اروپا با ایران
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، همزمان با افزایش فشارهای خارجی برای تحریم صادرات نفت خام ایران به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی، شرکت ملی نفت ایران قرارداد فروش نفت به یکی از پالایشگاه‌های ترکیه را برای سال ۲۰۱۲ میلادی تمدید کرده است. 

ترکیه یکی از بازارهای هدف احتمالی ایران در صورت تحریم فروش نفت به اروپا خواهد بود. در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۱ میلادی صادرات نفت ایران به این کشور همسایه افزایش یافته است به طوری‌که در جولای سالجاری میلادی، ایران با صادرات ۱.۳ میلیون تن نفت به ترکیه در بین ۲۲ کشور، مقام نخست بازار نفتی این کشور را تصاحب کرد. 

در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت ایران به ترکیه صادر می شود که از سال ۲۰۱۲ میلادی صادرات نفت به این کشور همسایه تا سقف ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد. 

در همین حال شرکت ملی نفت ایران اخیرا قراردادهای جدیدی با شرکت های نفتی ترکیه برای افزایش صادرات نفت خام امضا کرده است. پالایشگاه نفت توپراش ترکیه قرارداد سالانه واردات نفت خام خود از ایران را تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی تمدید کرده است. 

در حال حاضر پالایشگاه توپراش بزرگترین واردکننده نفت خام ترکیه به شمار می رود و گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که با وجود افزایش تحریم‌ها تغییری در قرارداد فروش نفت ایران به این پالایشگاه ترک ایجاد نشده است. 

این پالایشگاه در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از هفت میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که این میزان نزدیک به ۳۸ درصد از ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تصفیه شده در این پالایشگاه در این مدت را تشکیل می‌دهد. 

لازم به ذکر است، در حال حاضر یونان و ترکیه بیش از سایر کشورهای اروپایی از ایران نفت خام وارد .
https://taghribnews.com/vdccs1qm.2bqee8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی