تاریخ انتشار۱۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۹:۴۸
کد مطلب : 89169

نگاه دینی به پدیده شوم تروریسم

مازمانی کنار هم جمع شده ایم که بایداعلام کرد که پدیده شوم تروریسم در سراسر این کره خاکی برای خود جایگاهی را ترتیب داده است .
نگاه دینی به پدیده شوم تروریسم

مقدمه :
تروریسم به معنای اعم توسط افراد ، گروهها وبعضی دولتها اعمال می شود و حقوق حقه انسانها را نادیده گرفته وآنان را از حقوق اولیه زندگی که همانا حیات فردی، آزادی ، دموکراسی ،استقلال وبکارگیری ارزشهای انسانی است ، محروم می سازند. شاید بتوان گفت حادثه ۱۱ سپتامبر نقطه عطف این جریان باشد ونتیجه چنان شد که امروز شاهد گسترش ترس وکشتار وخرابی در جهان معاصر هستیم ومردم بی گناه بسیاری خانه وکاشانه خود را از دست داده اند ومتأسفانه همه جریانها، بوجود آورنده وتغذیه کننده این پدیده هستند . هرکدام بگونه ای یا به نام دین دست به چنین جنایتی زده اند ویا ادیان الهی راسرمنشأ این پدیده می دانند و جنایات کم نظیر تاریخی را در صحنه معاصر ترسیم کردند. امروزه بی خانمان شدن میلیونها انسان در فلسطین، عراق، افغانستان وبه قتل رسیدن هزاران کودک و زن بی گناه ، همه نتیجه مستقیم وغیر مستقیم پدیده تروریسم داخلی وبین المللی است. آیا حقیقتاً آنگونه که دستگاه های تبلیغی بین المللی ادعا می کنند " دین " سرمنشأاین خشونتها وقتلها ودر بدری هاست یا اینکه علت حقیقی این پدیده جای دیگری است؟
این مقاله کاووشی هرچند مختصر در راستای معنا وچگونگی بوجود آمدن وخنثی نمودن این پدیده شوم درچهارچوب تعالیم ادیان الهی است .
« پدیده تروریسم»
تروریسم لفظ نوینی است که به زبان فرانسه((Terrorisme) گویند این لفظ اولین بار در معجم الفاظ آکادمیک فرانسه ودر تاریخ ۱۷۹۸ آمده است ، که به معنای یکی از راههای حاکمیت است . البته این مفهوم بر گرفته از بکار گیری این لفظ در فاصله ۱۷۹۳-۱۷۹۴ در فرانسه می باشد و در آنزمان بمعنای سخت گیری و قساوت در برابر کسانیکه در داخل برعلیه نظام جمهوری قیام کنند .
روبسپیر «Robespierre» خطاب به دوستان خود می گوید:
هدف اول ما این است که مردم را از راه منطق ، ودشمنان ملت را با تروریسم به این سیاست هدایت کنیم زیرا که تروریسم همان عدالت فوری، سختگیرانه و فضیلت است. یعنی با تروریسم دشمنان آزادی را نابود کنیم، و پایه گذاران جمهوریت قدرشناس شما خواهند بود . وبا توجه به این دیدگاه است که ژنرال دی باری تروریسم را اینگونه تعریف می کند: برخورد خشونت آمیزی ومخفیانه که موجب گسترش ترس و وحشت گشته تا اهداف سیاسی مورد نظر تحقق پذیرد.
گرچه امروزه به هرگونه فشار در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی امنیتی و اقتصادی نیز اطلاق می شود البته بعضی ها همه انواع خشونتها و شکنجه ها و تجاوزها را نوعی از تروریسم می دانند.
نخست باید بدانیم که فساد و کشتار و زورگویی از دیرباز نزد انسان هابوده است وتاریخ اسلامی براساس میراث قرآنی به ما می آموزد که قابیل از روی حسد هابیل را به قتل رساند.

قرآن کریم این حرکت ناپسند رامورد نکوهش قرار داده وآنرا نوعی تعدی وتجاوز به حقوق دیگران بدون بهانه و دلیل می داند براین اساس بود که تحریم قتل نفس در ادیان الهی و قصاص و دفاع از حقوق انسانها تشریع شد. نفس انسانی حق حیات دارد خود انسان نیز نمیتواند بدون دلیل آنرا هدر دهد « .....وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ {۲/۱۹۵}»(با دست خود، خود را به نابودی (خطر وبیچارگی)نیفکنید، و نیکویی کنید بدرستیکه خداوند نیکوکاران را دوست می دارد.) چه رسد به آنکه دیگران به خود جرأت دهند تا غیر خویش را به قتل رسانند، زندگی و مرگ ازآن خداوند است ، و هیچکس جز او حق تصرف درآن را ندارد . « مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ {۵/۳۲} » (بدین سبب بر بنی اسرائیل چنین حکم نمودیم که هرکس نفسی را بدون حق قصاص ویا بی آنکه فساد وفتنه ای در روی زمین کند به قتل رساند مثل آن باشد که همه مردم را کشته و هرکه نفسی را حیات بخشد(از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده وهر آینه رسولان ما بسوی خلق با ادله ومعجزات آمدند سپس بسیاری از مردم بعد از فرستادن رسول باز روی زمین بنای افساد وسرکشی را گذاشتند)قرآن بحدّی در برابر قتل اظهار انزجارنموده که قتل یک انسان را برابر با قتل همه بشریت دانسته ونیز نجات دادن جان یک انسان را برابربا نجات بشریت می داند

شاید در مفهوم اسلامی بتوان مرادف تروریسم ، سه اصطلاح مجزّا پیدا نمود محاربه، بغی و ارهاب است .

محارب :
محارب شامل شخصی که اسلحه را برگرفته و راه بر مردم می بندد و اموال آنان را می رباید چه در شهر و چه در بیابان ، با ورود شبانه به خانه ها و گرفتن اموال به زور، ناجوانمردانه آنان را به قتل می رساند.
امام خمینی می گوید: محارب کسی است که اسلحه برداشته وآنرا برای ترساندن مردم بکار برد و بدنبال فساد در زمین است ، خشکی و دریا ، زن ومرد تفاوت ندارد.
محارب در نزد همه مذاهب اسلامی به اشد مجازات محکوم می شود و فقهای بعضی از مذاهب درخصوص نوع حکم در برابر سرقت اموال ویا قتل، دیدگاه متفاوتی دارند و این امر با استناد به قرآن وسنت است. قرآن می فرماید: « إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ {۵/۳۳} » (همانا کیفر آنان که با خدا ورسول او به جنگ برخیزند ودر زمین به فساد کوشندجز این نباشد که آنها را به قتل رسانده یا به دار کشند ویا دست وپایشان به خلاف ببرندیا بانفی بلد وتبعید از سرزمین صالحان دور کنند . این ذلت وخواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت باز به عذابی بزرگ معذب خواهند بود.)

ومجازات محارب به عنوان حدود الهی شناخته شده وحقی است که قابل اسقاط وعفو نیست تا زمانیکه قبل از دستگیری توبه نکند بنابه آیه: «إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُواْ عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {۵/۳۴}» (مگر آنان که پیش از آنکه بر آنها دست یابید توبه کنند. پس بدانید که خدا بخشنده و مهربان است .)
البته نسبت به آسیب دیدگان بایستی اموال آنان، اگر تلف نشده است، مسترد ویا از بیت المال تأمین شود .

بغی :
در لغت به معنای تجاوز وتعدّی است و در اصطلاح خروج بر حاکم و امام عادل را گویند گرچه شرایط امام نزد مذاهب مختلف اسلامی متفاوت است بعضی از مذاهب خروج بر امام حتی اگر عادل نباشد را نیز جایز نمی دانند .

البته بنا بر ادله وارده درشرع مبین اسلام برخورد با گروه « باغی» قیام کننده برحکومت عدل امری واجب و در صورت عدم انجام آن، حقوق مردم ضایع می شود و به دیگران نیز اجازه می دهد تا هرگاه قانون بر خلاف میل آنان باشد به حقوق دیگران، تجاوز، و مخالف با قانون حرکت کنند، که بطورطبیعی باعث فساد در زمین است. طبق شریعت اسلامی این امر یک واجب کفایی است و بادستور امام عادل متعین می گردد. «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ {۴۹/۹}»(واگر دوطایفه از اهل ایمان با هم به قتال ودشمنی برخیزند البته شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار داریدواگریک قوم بر دیگری ظلم کرد با ان طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید پس هرگاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنهارا صلح دهید وعدالت کنیدکه خدا بسیار اهل عدل وداد را دوست می دارد )
ارهاب :
به معنای ترساندن وبه وحشت انداختن دیگران است این برگرفته از لفظ «رهب» است که به معنای ترس است که دو جنبه تعبد و ترس دارد ، جنبه ترس از خدا و تعبد است که در قرآن آمده است «وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ {۲۱/۹۰}»(ودرحال بیم وامیدمارا می خواندند و همیشه به درگاه ما خاضع و خاشع بودند.) ونیز آمده است «....وَفِي نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ {۷/۱۵۴}»(که در صحیعفه آن «تورات» هدایت ورحمت الهی بر آن گروهی است که از خدای خود می ترسند) و از اینرو در قرآن اصطلاح جالب و با اهمیت «راهب» در رابطه با کشیشان مسیحی آمده است:«....مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ {۵/۸۲}»(برخی از آنها دانشمند و پارسا هستند وآنها تکبر وگردنکشی بر حکم خدا نمی کنند) یعنی کسانیکه از خدا می ترسند واین یک نوع تجلیل وتعظیم است .

جنبه دوم ایجاد ترس است که این ایجاد ترس كه دارای جهت گیری منفی و جهت گیری مثبت است جهت گیری منفی آن ترساندن دیگران برای آزار و به زیر سلطه گرفتن آنان و ایجاد تبعیت مذهبی وفکری از راه فشار وزور است .

و جنبه مثبت آن ترساندن تجاوزگران است که مبادا به صاحبان حق تجاوز کنند، که این مطلب را می توان بخوبی درآیات قرآنی ببینیم مانند آیه « وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {۸/۶۰}» (وشما درمقام مبارزه با آنها خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه وآلات جنگی واسبان سواری برای تهدیددشمنان خدواندودشمنان خودتان فراهم سازید وبر قوم دیگر که شما بر دشمنی آنان مطلع نیستید وخدا به مکر ودشمنی آنها آگاهست نیز مهیا باشید وآنچه در راه خدا صرف میکنید خدا تمام به شما عوض خواهد دادو هرگز به شما ستم نخواهد شد)در این آیه دعوت به قدرتمند شدن می کند قدرت در تمام زمینه های اقتصادی ، سیاسی ، امنیتی و... مقتدر شدن نه برای تجاوز به دیگران بلکه برای جلوگیری از تجاوز قدرتمندان زورگو است .و مشابه آنرا می توانیم در وعده های خدا به یهود ملاحظه کنیم که :

خداوند به یهودیان وعده داده که شمارا بر دشمنانتان پیروز خواهم کرد آنهم از راه ایجاد ترس و دلهره در دل آنان ، « هیچ انسانی جرأت مقاومت در برابر شما را ندارد، زیرا که خداوندگار شما ترس از شمارا در هر جایی که قدم بگذارید منتشر می سازد» . (التثنیه ۱۱-۲۵)این زمانی که بسوی سرزمین کنعان حرکت مي کردند محقق شد.
ودرجای دیگر آمده است « خداوند در دل دشمان بنی اسرائیل ترس را نازل کرد و آنان را شکست سختی داد» (التثنیه ۱۰:۱۰) ونیز آمده است « دراین روز کاری می کنم که هیبت وترس از شما برهمه چیره شود وهرکس که خبر شمارا بشنود در برابر شما بلرزه در خواهد آمد » ( التثنیه ۲:۲۵)

نمونه هايي ازپدیده تروریسم :
امروزه می بینیم این پدیده در همه جهان منتشر شده است و هرگز وابسته به یک دین وملت و کشور خاصی نیست و جلوه های گوناگونی دارد مانند؛ کشتار دسته جمعی ، بمب گذاری، نابود سازی تأسیسات عمومی ، تخریب نمادهای تمدنی ، تجاوز به حقوق افراد و گروهها و شهروندان ، به خطر انداختن امنیت عمومی، در هم کوبیدن مراکز خدمات عمومی، مسموم کردن آّب نوشیدنی ، گسترش بیماریهای واگیر ، و پخش گاز مسموم کننده مانند گاز اعصاب « ساردین» و نظیر آن.

ملاحظه آمار ذیل نشان دهنده رشد اعمال تروریستی در دهه های اخیر است :
ردیف سال تعدادعملیات کشته شدگان مجروحین مجموع آسیب دیدگان
۱ ۱۹۷۳ ۵۶۱ ۱۲۰ ۵۵۴ ۶۷۴
۲ ۱۹۷۴ ۵۱۰ ۳۴۰ ۱۷۰۳ ۲۰۴۳
۳ ۱۹۷۵ ۴۵۳ ۲۶۰ ۶۹۲ ۹۵۲
۴ ۱۹۷۶ ۵۹۱ ۴۰۱ ۹۲۰ ۱۳۲۱
۵ ۱۹۷۷ ۵۶۱ ۶۸۵ ۲۴۱ ۶۸۳
۶ ۱۹۷۸ ۷۳۸ ۴۲۲ ۶۸۳ ۱۱۰۵
۷ ۱۹۷۹ ۶۵۴ ۷۲۲ ۵۶۸ ۱۲۹۰
۸ ۱۹۸۰ ۷۷۱ ۷۴۰ ۱۰۵۹ ۱۷۹۹
۹ ۱۹۸۱ ۷۴۰ ۱۸۰ ۸۲۹ ۱۰۰۹
۱۰ ۱۹۸۲ ۷۹۴ ۱۴۰ ۸۱۴ ۹۵۴

البته ملاحظه آمار دیگری نشان دهنده انجام عملیات تروریستی در تمام قاره های جهان است .

آنچه که از کتابهای گوناگون نوشته شده درخصوص تروریسم بین الملل، برمی آید حوادث ناگواری در سراسر دنیا رخ داده است که به بعضی از آنها در ذیل اشاره می شود :

۱- حمله به ناپلئون اول سال ۱۸۰۰
۲- حرکتهای مارکس از سال ۱۸۸۳ تا سال ۱۸۵۸
۳- ترور آبراهام لینکون رئیس جمهور وقت آمریکا ۱۸۶۵
۴- حرکتهای لنین از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۲۴
۵- ترور قیصر اسکندر دوم ۱۸۸۱
۶- بمب گذاری برای ترور سارچ الکسندرو ویچ ۱۹۰۵
۷- ترور پل دومار رئیس جمهور فرانسه ۱۹۳۲
۸- ترورپادشاه یوگوسلاوی سابق اکلساندر و وزیر خارجه فرانسه لوی بارتو ۱۹۳۴
۹- حمله سازمان صهیونیستی « ایرگون» به هتل دیوید در اورشلیم ۱۹۴۶
۱۰- حمله سازمان صهیونیستی « ستارن» و ترور کونت برنادو نماینده سازمان ملل
۱۱- ترور کاریرو بلانکو نخست وزیر دولت فرانکو توسط حرکت « باسک» در اسپانیا
۱۲- ترور رئیس دولت ایتالیا الدومورو ۱۹۷۸
۱۳- ترور حدود ۱۸۰ نفر توسط « ایتا» ۱۹۸۰
۱۴- ترور انور السادات رئیس جمهور مصر ۱۹۸۱
۱۵- حمله به رستوران یهودی در پاریس ۱۹۸۲
۱۶- حمله به بانک مرکزی سریلانکا ۱۹۹۶
۱۷- حمله به مرکز تجاری نیویورک و وزارت دفاع آمریکا ۲۰۰۱

البته حوادث دیگری نیز در تاریخ آمده است مانند ۲/۱۹۹۳، اوکلاهاما سیتی۴/۱۹۹۵ ، بوینس آیرس ۷/۱۹۹۴، لیما۳/۲۰۰۲، بوکاتا ۲/۲۰۰۳ ، لو کروبی ۱۲/۱۹۸۸ ، پاریس ۶/۱۹۹۵ ، لندن ۲/۱۹۹۶ ، ایرلند شمالی ۸/۱۹۹۸ ، مادرید ۳/۲۰۰۴ ، مسکو ۹/۱۹۹۹ و ۱۰/۲۰۰۲ /۲/۲۰۰۴ ، توکیو ۳/۱۹۹۵ ، ریاض ۱۱/۱۹۹۵و ۵/۱۹۹۵ و ۱۱/۲۰۰۳ ، کووالالامپور۱/۱۹۹۶و ۷/۲۰۰۱، ظهران ۷/۱۹۹۶، عدن ۱۰/۲۰۰۰، عراق از ۱۲/۲۰۰۱ تاکنون ، افغانستان ۹/۲۰۰۱ تاکنون ، یهودلهمی از ۱۲/۲۰۰۱، اسلام ۳/۲۰۰۲ ،کراچی ۵/۲۰۰۲و ۶/۲۰۰۲ و حوادث پی درپی اخیر پاکستان ساحل یمن ۱۰/۲۰۰۲، کلکته ۱/۲۰۰۲، جاکارتا ۸/۲۰۰۳ ، استانبول ۱۱/۲۰۰۳، راول پندی ۱۲/۲۰۰۲، بیروت ۲/۲۰۰۵ و حوادث قبل و پس از آن ، نیجر ۹/۱۹۸۹، مصر ۷/۱۹۹۷ ، نایروبی ۸/۱۹۹۸، تونس ۴/۲۰۰۲، مومباسا۱۱/۲۰۰۲، دارالبیضاء ۵/۲۰۰۳.

این حوادث « مشت نمومه خروار است » برای جلب توجه ذکر شده است وگرنه آنچه که دل خراشتر است وکمتر کسی جرأت بذکر آن دارد بیش از آن است که ذکر شده ، که گاهی انسان توانایی شنیدن ویا دیدن آنرا ندارد وگاهی به عقل هیچ انسانی خطور نمی کند خصوصاً جنایاتی که تروریسم دولتی به سرکردگی صهیونیست ها بر سر مردم فلسطین آورده است قتل عام های مستمر در طول بیش از شصت سال گذشته که کمتر نویسنده و محقق و خبرنگاری جرأت ذکر آنرا دارد وآنچه که امروزه وجدانهای بیدار بشری برعلیه آن قیام کرده بخصوص پس از قتل عام ۲۳ روز برعلیه « غزه » نمونه بسیار کوچکی از فشار ها وظلمهای دهه های گذشته این رژیم خونخوار است که متأسفانه مورد پشتیبانی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای به ظاهر طرفدار حقوق بشر می باشد و آنچه که باز از دیده اکثریت آزادگان جهان مخفی مانده ، ظلمهایی است که در حق مردم ایران در دهه های اخیر اتفاق افتاده است که به هیچکدام کمترین اشاره ای نشده است. چه حرکتهای تروریستی که در زمان شاه از سوی حاکمان و دولتهای استکباری غرب به سرکردگی آمریکا، صورت گرفته و چه ترورهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران رخ داده است ، بدون شک اراده سلطه بین الملل هرگز خواهان نشر آن نمی باشد که در اینجا به نمونه هایی از آنچه بر ملت ایران وارد شده و کمتر در کتابها یا رسانه های بین المللی ذکری از آن به میان آمده، اشاره می شود:

۱- کودتای آمریکایی برای بازگرداندن شاه به ایران ۸/۱۹۵۳
۲- ترور وقتل شخصیتها ودانشمندان بزرگ ایران در زمان رژیم پهلوی ازجمله مرجع بزرگ و دانشمند آزادی خواه سیدحسن مدرس( ۱۲/۱۹۳۷) ، آیت الله غفاری ۱۲/۱۹۷۴.
۳- قتل عام مردم توسط رژیم محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران ۵/۱۹۶۳
۴- اعدام دانشمند بزرگ مسلمان آیت الله سعیدی توسط رژیم پهلوی۵/۱۹۷۰
۵- قتل عام مردم شهر مذهبی قم توسط رژیم محمد رضا پهلوی ۱/۱۹۷۷
۶- قتل عام مردم تبریز توسط رژیم پهلوی ۲/۱۹۷۷
۷- قتل عام مردم ایران توسط رژیم محمد رضا پهلوی در« جمعه سیاه» ۹/۱۹۷۸
۸- حمله ناجوانمردانه رژیم بعث به مرزهای ایران و قتل و آواره کردن صدها هزار ایرانی و آغاز جنگ تحمیلی ۸ ساله ۹/۱۹۸۰
۹- ترور شخصیتها، اندیشمندان و فیلسوفان بزرگ ایران توسط گروههای تروریستی مانند مرتضی مطهری۴/۱۹۷۹ ، قاضی طباطبایی ۱۱/۱۹۷۹ ، اسدالله مدنی ۹/۱۹۸۱ ، عبدالحسین دستغیب ۱۲/۱۹۸۱، محمد صدوقی۷/۱۹۸۲، اشرفی اصفهانی ۱۰/۱۹۸۲
۱۰- انفجار بزرگ ۷ تیر ماه در تهران که موجب قتل رئیس قوه قضائیه ایران دکتر محمد حسینی بهشتی به همراه دهها نماینده مجلس و وزیر و مسئول گردید ۷/۱۹۸۱
۱۱- انفجار دفتر ریاست جمهوری و قتل رئیس جمهور ونخست وزیر وقت ۹/۱۹۸۱
۱۲- بمباران شیمیایی مرزهای ایران و شهر حلبچه توسط رژیم بعث وقتل بیش از ۵۰۰۰ انسان ۳/ ۱۹۸۷
۱۳- سرنگونی هواپیمای مسافر بری ایرانی توسط ناو آمریکایی و به خاک وخون کشیدن بیش از ۳۷۰ سرنشین آن ۷/۱۹۸۸
۱۴- انفجار در حرم مقدس شهر مشهد ۶/۱۹۹۴
۱۵- حمله گروه تروریستی به مرز ایران وقتل صدها انسان بی گناه « عملیات مرصاد».

اسامی شخصیتهای ذکر شده فوق متعلق به ستارگان و بزرگان علم واندیشه و پرهیزگاری هستند و گرنه دهها هزار انسان بی گناه درایران قربانی ترور شده اند که کمتر کسی از نام آنها خبر دارد.

ذکر حوادث فوق شایدخسته کننده به نظر می رسد اما بیانگر این حقیقت است که پدیده تروریسم واقعیت جدیدی نیست بلکه مصادیق آن تغيير وافزایش پیدا کرده وشاید بتوان آمار قابل ملاحظه ای در زندگی جامعه بشری بدست آورد ؛ علاوه بر آن پدیده منحصر به قاره و یا کشور ومردم و پیروان دین و مذهب خاصی نیست بلکه مدعیان وابستگی به همه آنچه که ذکر شد مرتکب این جنایات هولناک شده اند .

بنابراین چه باید کرد ؟ جهان معاصر چه برخورد مناسبی باید داشته باشد ؟ مبارزه با این پدیده تا چه اندازه جدّی است ؟ چه کسانی بیشتر از این این پدیده متضرر شده اند؟ چه کسانی بدنبال گسترش این پدیده خانمانسوز هستند؟ آیا دولتهای حاکم بر جهان امروز بدنبال مبارزه با این پدیده هستند؟ یا اینکه مبارزه با تروریسم بهانه ای برای کسب منافع بیشتر قرار داده اند؟ آیا مردم دنیا به این باور رسیده اند که حکومتها در صدد مبارزه با این پدیده شوم هستند؟! در این مبارزه چه کسانی متضرر شده اند؟ تروریستها، دولتها، مردم بی گناه؟ آیا پس از این همه کنفرانس علمی ، پژوهشی و نیز سیاسی توسط دانشمندان ومؤسسات علمی و فرهنگی از یک طرف و دولتها وسیاستمداران و منفعت خواهان از طرف دیگر این پدیده رو به کاهش است یا برعکس؟ آمار چه چیز را به ما نشان میدهد؟ علت اصلی این پدیده چیست ؟ چگونه می توان از رشد آن جلوگیری کرد ؟ آیا آنچه که تاکنون در کنفرانسها و مجامع مختلف گفته و یا تصویب شده ، به مرحله عمل رسیده است؟! وتا کجا و تا به کی باید ما در این نشستها شرکت کنیم بدنبال راه حل باشیم؟

این سؤالات و شاید ده ها سؤال دیگر به ذهن مردم قربانی داده، مالباختگان ، سیاستمداران خطور کرده وهمه بدنبال پاسخگویی ویا شنیدن پاسخ مناسب هستند که صد البته این مقاله عاجز از بیان همه پاسخ هاست وشاید به برخی از حقایق اشاره ای دارد وبس.
تروریست كيست؟:

بدون شک با مراجعه به مصادر لغت و اصطلاح تعریفهای گوناگونی برای این لفظ خواهیم یافت و دانشمندان درغرب و شرق با توجه به دیدگاه فکری ، ایدئولوژی و تأثیرگذاری زمانی ومکانی تعریفهای گوناگونی را ارائه داده اند که مادرمقام بیان همه تعریفها نیستیم و می توان برای آشنایی با آن به مراجع مربوطه ارجاع داد که عموماً حکایت از آن داردکه برای مبارزه و رسیدن به اهداف نباید از روشهای خشن و غیر انسانی استفاده کرد، روشهایی که منجر به قتل بی گناهان و آیا آزار آنان و یا درمحاصره قرار دادن کسانیکه هیچگونه ارتباطی با وقایع حاصله ندارند وهر حرکت مخالف امنیت « درمعنای گسترده آن» باشد محکوم است ، که اینگونه حرکتها چه مسلحانه و غیر مسلحانه باشد ، که تروریسم درحقیقت یک عمل نیست بلکه یک روش است و یک نظام بهم پیوسته ای که اعمال را به اهداف مورد نظر از راه غیر مشروع .... می رساند چه اینکه گاهی قانون را نیز درخدمت خود قرار می دهدو البته این روش درزمینه های مختلف قابل بکارگیری است .

تروریسم یک تجاوز است که گاه توسط افراد و گروهها و دولتها صورت گرفته و به حقوق انسانها بهایی داده نمی شود ، ترس وآزار و تهدید و کشتار بناحق از جمله مصداقهای آن است .

خلاصه می توان یکی از تعریفهای نسبتآً خوب را اینگونه بازگو نمود:تروريست كسي است كه يك عمل از اعمال خشن و تهدید آمیز باهر انگیزه و هدفی که در راستای یک طرح جنایی فردی وگروهی قرار داده وهدف آن ایجاد ترس و دلهره درمیان مردم و آزار آنان و درمعرض خطر قرار دادن زندگی ، ناموس، آزادی ، امنیت و حقوق آنان یا ضرر رسانی به محیط زیست ،جامعه ، مراکز خدمات عمومی وداراییهای عمومی و خصوصی ، اشغال و سیطره بر آن یا به خطر انداختن منابع ملی ومؤسسات دولتی ، و یا تهدید استقرار وسلامتی محلی و وحدت سیاسی و استقلال دولتهای مستقل باشد.

تروريسم شكلهاي گوناگون دارد و منحصر به جنبه خاصي نيست ، تروریسم سیاسی ، ایدئولوژیکی ، نظامی ، مالی ، اقتصادی ، جنایتی ، تروریسم اتمی ، شیمیایی وغیره که بعضی از آنها در قالب فردی وگروهی و دولتی قرار می گیرند.

دفاع از حق :
آنچه که متأسفانه امروزه رایج شده و خلط مبحث می شود و تروریستهارا برگرده جهان چه در داخل کشورها وچه در صحنه بین الملل مسلط می سازد عدم تمییز جنایتهای تروریستی و تلاشهای دفاع از حق مسلم و ایستادگی در برابر تجاوز است . امروزه در سخنرانیها وبیانیه های گروههای مختلف سیاسی و بظاهر دینی ونیز درخطابه های رهبران سیاسی کشورهای بزرگ ومسلط بر جهان مشاهده می شود که با استفاده از الفاظ مردم پسند وحق بجانب بدنبال فریب خود و دیگران هستند ، شاید قدرت تشخیص را از دست داده اند زیرا که واردمیدانی شده اند که خارج از محدوده آنان است، ومتعلق به انبیاء و اولیاء و صالحان است ومتخلفان خود را جایگزین صالحان نموده وسخنانی برزبان جاری می کنند که با واقعیت زندگی آنان مطابقت ندارد.

هم رهبران گروههای معروف به اصطلاح تروریستی و هم رهبران سیاسی دولتهای بزرگ هر دو می گویند : ما بدنبال دفاع از حقوق بشر هستیم و با ظالمان مبارزه می کنیم و مخالف خشونت هستیم اما گاهی خشونت برای بازگرداندن عدالت لازم است!! وهزاران کیلومتر را طی کرده وبه حقوق دیگران تجاوز می کنند تاحق ازدست رفته خود را بدست آورند! و همه مدعی هستند، برای برقراری صلح جهانی وعدالت همه جانبه در دنیای معاصر تلاش می کنند!، و حاضرند در این راه قربانی بگیرند وقربانی تقدیم کنند و هرگز پا پس نگذاشته و تا آخرین نفس و قطره خون در این راه تلاش کرده و کسانی را که نصیحت خیر خواهانه به آنان می کنند، متهم به ترس وعقب نشینی می کنند؛ از دیدگاه آنان حرکت مثبتی را انجام می دهند وبه نفع بشریت به پیش می روند ومردم آینده شکر گزار آنان خواهند بود زیرا که ریشه تروریسم را خشکانده ویا عدالت را گسترش داده اند و از حقوق همه بی پناهان دفاع کرده اند البته با دقت به سخنان رهبران القاعده ورهبران آمریکا « بوش واوباما» و رهبران رژیم صهیونیستی در برهه آخر بخوبی مطالب فوق مشخص میشود. شاید سخنان آنان حق باشد اما همانگونه که رهبر بزرگ جهان اسلام یعنی حضرت علی (ع) فرموده « کلمة حق یرادبها باطل» درپس این سخن حق، اهداف باطلی را دنبال می کنند وگرنه هرگز بشریت شاهد این قتلها وجنایتهای بی حساب وکتاب نمیشد.

چه باید کرد؟
بایستی فرهنگ قانون مداری و ارزش پذیری در جامعه انسانی تقویت شود تا فرزندان امروز که درآینده رهبران دینی، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ..... جامعه شدند بر اساس این فرهنگ حرکت و جامعه را از درون متحول سازند وگرنه هیچگونه تغییری با تمام تلاش صورت گرفته مثمر ثمر نخواهد بود و قرآن کریم می فرماید « ....إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ....»(خداوند وضعیت قومی را تغییرنمیدهد مگر آنکه خودشان را تغییر دهند)
حقیقتی که غیر قابل انکار است؛ باید براساس ارزش و قوانین مورد توافق جامعه بشری حرکت کنیم. هم در برابر تجاوز ایستادگی کنیم و هم حق دفاع از خویش و سرزمین خویش را بپذیریم و گرنه ثبات جامعه بشری متزلزل خواهد شد .

طبق قوانین جمعیت عمومی سازمان ملل ۱۹۷۰:
۱- هرگونه ادامه استعمار به هر شکل آن برخلاف معاهده سازمان ملل است.
۲- ملتهای استعمارزده دارای حق اصیل دفاع از خود با همه وسایل ضروری در برابر استعماری که آزادی و استقلال آنرا سلب نموده است .
بایستی به همه قوانین که نشانگر حق مردم در دفاع از خود و موردتأیید سازمان ملل است احترام گذاشت آنگاه خواهیم دید طبق مصوبات بین المللی دفاع از خود در برابر تجاوز اجنبی یک حق طبیعی است چه مسلحانه و چه غیر مسلحانه تا اینکه به آزادی و استقلال برسند.

البته تمام این موارد قابل تأویل و تحریف است ، گاهی بعضی از رهبران دولتهای مقتدر حمله به کشورهای دیگر را نوعی آزاد سازی کشور خود از دست مهاجمین مجازی دانسته وبا استناد به همان قوانین بین المللی و بیانیه هایی که متأسفانه توسط سازمان های بین المللی که عموماً در ید قدرت زورمداران قرار گرفته زمینه حمله و تسلط بر کشورهای ضعیف را فراهم می سازند.

مبارزه در اسلام:
متأسفانه عده ای از نویسندگان غربی از آنجاییکه با مفاهیم اسلامی آشنایی دقیقی ندارند با برداشتی غلط از آیه های قرآنی مربوط به « جهاد» ملتهای غیر اسلامی را برعلیه مسلمانان تحریک می کنند گاهی در سطح مقامات بالای دینی ویا سیاسی سخنانی بر زبان جاری می کنند که موجب تحریک مردم غرب بر علیه مسلمانان می شود ودوستی انسانها را به خطر می اندازند . البته بعضی از مدعیان اسلام همانند بسیاری از پیروان دیگر ادیان الهی با برداشتهای ناصحیح از دستورات الهی ممکن است اعمال نادرستی را به انجام رسانده واین بهانه را بدست بدخواهان قرارداده تا برای تحقق اهداف غیر انسانی خویش سخنان نادرستی بر زبان جاری کنند ، که صد البته این کج فهمان مسلمان نخست ضربه را به جامعه اسلامی وارد می سازند تا به غیر مسلمانان. و بخوبی شاهد حرکتهای ترور کور فردی و دسته جمعی در کشورهای اسلامی هستیم و عموم دانشمندان آگاه مسلمان با این برداشتهای ناصحیح مخالف هستند.

« جهاد » درحقیقت اسلامی آن بر دو بخش است که هردو برای رشد فرد وجامعه و دفاع از حقوق و تطبیق فرامین الهی وفطری انسانی تشریع شده است وهرگز ناظر به جنایت فردی و تجاوز به حقوق دیگران نیست بلکه در برابر این دو پدیده شوم است . دقت در آیات قرآنی و تفسیر آن بیانگر این حقیقت است که هدف اصلی از تشریع « جهاد» تربیت انسان از درون و مبارزه با صفات رذیله است وانسان را به سوی کمال وتعالی سوق می دهد« وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ {۲۹/۶۹}» « قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا {۹۱/۹} وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا {۹۱/۱۰} »(که هرکس نفس ناطقه خود را از گناه پاک سازد رستگارخواهدبود وهرکه او را به کفر وگناه پلید گرداند البته زیانکار خواهد گشت. ) تمام این آیات دعوت به تزکیه و تربیت نفس می کند وبدون شک انسانهایی تزکیه شده هرگز دست به اعمال غیر انسانی نمی زنند زیرا که اولا خود را در برابر خداوند پاسخگو می بینند و سپس دربرابر مردم و جامعه ، واین بزرگترین عامل حفظ فرد وجامعه از خطرات و شرور انسانی است آیات قرآنی مطلب دیگری را در رابطه با دفاع از حقوق انسانهای ناتوان توصیه می کند که در قالب « جهاد» می آید « وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا {۴/۷۵}» (چرا در راه خدا جهاد نمیکنید در صورتیکه جمعی ناتوان از مرد و زن وکودک شما که در مکه اسیر ظلم کفارند آنها دایم می گویندبار خدایا مارا از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما بیچارگان نگهدار ویاوری فرست)

قرآن انسانها را از تجاوز به دیگران نهی میکند و به ما توصیه می کند در برابر آن بایستیم و نه بر عکس « وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ {۴۹/۹} (واگر دوطایفه از اهل ایمان با هم به قتال ودشمنی برخیزند البته شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار داریدواگریک قوم بر دیگری ظلم کرد با ان طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید پس هرگاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنهارا صلح دهید وعدالت کنیدکه خدا بسیار اهل عدل وداد را دوست می دارد ) إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ {۴۹/۱۰} » (به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند. پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید وپرهیزکار باشید باشدکه موردرحمت الهی گردید.)ونیز مارا به عدم تبعیت از شیطان و دستورات آن توصیه می کند زیرا که شیطان جز فساد و تباهی چیزی برای بشریت نمی خواهد « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ {۲۴/۲۱} » (ای کسانی که به خداایمان آورده اید زنهار پیروی شیطان مکنید که هرکس قدم به قدم از پی شیطان رفت او به کار زشت و منکرش وامیدارد واگر فضل ورحمت خدا شامل شمانبود احدی از شما پاک و پاکیزه نشدی لیکن خدا هرکس را می خواهد منزه و پاک می گرداند که خدا شنوا و دانا است.)و دقت هر چه بیشتر در آیات «جهاد» نشانگر این حقیقت است که یکی از مهمترین فرایض الهی است که باعث بر قراری امنیت فردی و اجتماعی برای بشریت و نه فقط مسلمانان است که این خود نیازمند بحث علمی وپژوهشی در جای خود دارد و درکتابهای مختلف نیز به تبیین حقیقت پرداخته شد ه گرچه بعضی ها خلاف آنرا به تصویر میکشند و متأسفانه برای ایجاد تفرقه میان انسانها امروز، قلم به دستان بظاهر عالم تلاش بر آن دارند.تا بی دینی را درهمه ملتها ترویج دهند وجامعه را از خدا و وحی وغیب دور سازند وبا ایجاد کینه درمیان فرزندان ادیان الهی بتوانند به اهداف شوم خود برسند ؛ هجمه گسترده به اسلام ومسلمانان ،مساجدو مراکز اسلامی ومحاصره اقلیتهای مسلمان در غرب وجلوگیری از هجرت مسلمانان و یا طرد مسلمانان از کشورهای اروپایی نمونه ای از این حرکتهاست.

با ترویج بی دینی ، مفاسد اخلاقی وبی بند و باری وعدم احترام به مقدسات و انبیاءالهی و ایجاد شبهه و شک بر اینکه ادیان الهی توانایی تقدیم راه حل برای جهان معاصر ندارند بسوی هدف خانمانسوز درحرکت هستند، اینکه عده ای در بعضی از کشورها را به محور شرارت متهم می سازند و با آن مبارزه می کنند . کشورهای آزادیخواه مورد هجمه قرار میدهند وکشورهای اشغالگر و ددمنش در سایه امنیت قرار می گیرند این خود یکی از طرحها است .

دیدگاه اسلامی:
مراجعه به احکام اسلام و آیات قرآنی حقیقت دیدگاه اسلامی ونوع نگاه آن به جامعه بشری را به ما نشان می دهد ، اسلام همه انسانها را مورد توجه قرار داده از هر نژاد و قومیت ومنطقه ، سیاه وسفید، اروپایی ، آمریکایی، آسیایی، ... همه وهمه انسانند با زبانهای گوناگون و با ایده های متفاوت همه را به پرهیزگاری دعوت می کند وآنانرا که پرهیزگارترند نزد خدا مقرب می داند« يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ {۴۹/۱۳}» (ای مردم ماهمه شمارا ازمرد وزنی آفریدیم وآنگاه شعبه های بسیار وفرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید بزرگوار ترین شما نزد خدا باتقواترین مردمندوخدا از حال شما کاملاً آگاه است.)خداوند برای همه است انبیاء همه از طرف او مبعوث شده اند، به فرمایش امام خمینی : « اگر همه انبیاء الهی کنارهم جمع شوند هرگز با هم اختلاف پیدا نمی کنند» زیراکه هدف همه آنها خداونداست برای رضای او کارمی کنند و بشریت را به پرهیزگاری و درستکاری و ارزشهای حقیقی عدالت ، آزادی ، جمعیت ، برادری ، انسان دوستی دعوت میکنند زیرا که ندای فطرت انسانی نیز همین است .

پیامبر اسلام (ص) می فرماید« خداوند دیدگاه جاهلی و افتخار ورزیدن به نیاکان را از شما دور کرد ، مؤمنان پرهیزگار و ناپاکان گستاخ ، همه فرزندان آدم هستند وآدم از خاک آفریده شده پس به پدران خویش دل بسته نباشید وگرنه وابسته به بدنهای پوسیده خواهید بود »
در جای دیگر می فرماید: « خداوند از اینکه به کی وابسته اند نمی پرسد بلكه میزان پرهیزگاری را می طلبد»

در برخورد دیگران بگونه ای بایدباشیم که جز منطق وحکمت و خوشگویی خبری از ما نشنوند « ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ {۱۶/۱۲۵}»(خلق را به حکمت و برهان وموعظه نیکو به راه خدادعوت کن و با بهترین طریق مناظره کن که البته خدا حال کسی که از راه او گمراه شده و آنکه هدایت یافته بهتر میداند )
آنقدر زيبا و دقيق بيان شده است كه كمتر جايي چنين خطابي را مي بينيد، بايد افراد را بشناسيم جامعه را بشناسيم تأثير گذاري وچگونگي برخورد را بدانيم و چه سخني بايد بر زبان جاري و هرگز موجب آزردگي خاطر ديگران را نشويم واز همه مهمتر سخن دلپذیر و حق خواهانه بگوييم. این است تربیت اسلامی البته دهها آیت قرآنی وجود دارد که همه گویای معاشرت نیک واخلاق پسندیده و احترام به دیگران ، واخوت ومحبت و صلح ودوستی ومودت با همنوعان را ندا میکنند.
آیا شایسته است که چنین تهمتهای ناروای خلاف واقع به اسلام این آیین پاک الهی زده شود.

البته آنان که با اسلام مبارزه می کنند در واقع بدنبال حذف آثار تربیتی دیني و الهی از زندگی بشری هستند و گرنه بخوبی میدانندکه اگر جامعه بشری به آنچه ادیان آسمانی آورده است عمل کنند هرگز با یکدیگر برخورد نخواهند کرد .

زیرا که ادیان الهی دعوت گر به حق، عدالت، محبت ، برابری و اطاعت از فرامین الهی است .

دوچهره شوم جامعه معاصر:
شایدبه جرأت بتوان گفت دو عامل اساسی که امروزه موجب نزدیک شدن ادیان به یکدیگر گردیده ، یکی صهیونیسم ودیگری تروریسم است دو روي يك سكه ، دو عاملی که پیروان ادیان را به تقارب هرچه بیشتر دعوت می کنند، تا بتوانند درباره امور مشترک فیمابین‌( همچون کرامت انسان ، عدالت ، آزادی ، استقلال ،احترام به ارزشهای انسانی ، مقاومت در برابر ظلم ، دفاع از حقوق حقه مردم و گسترش اصول اخلاقی و دعوت مردم به معنویت وخداپرستی)گفتگو کنند ، تازمانیکه چهره این دو پدیده شوم « صهیونیسم وتروریسم » در قالبهای نامرئی پنهان باشد، ادیان الهی ضرورت گفتگو را کمتر حس می کنند اما از زمانی که این دو پدیده درشرق وغرب عالم قد علم کردند رهبران معنوی ادیان الهی را وادار به تفکر وتأمل درعملکرد و نتایج اربابان این دو پدیده نمود. صهیونیستها و تروریستها هردو درقالب شعار دینی وانتساب به ادیان الهی مرتکب شنیعترین جنایات قرن اخیر گشته ومدعی گرفتن یا پس گرفتن حقوق خود از دیگران هستند جالب اینکه آنان به مردمی حمله می کنندکه هرگز گناهی را درمورد آنان مرتکب نشده اند صهیونیستها و تروریستها بجای آنکه بسوی قدرتمندان زورگو و سلطه جویان که درحق آنان ظلم کردند هجمه برند بسوی مردم بی تقصیر و بی گناهی حمله می کنند که هیچ نقشی در این میان نداشتند.

نکات زیر از جمله نقاط اشتراک قابل تأمل صهیونیسم وتروریسم می باشد:
۱- صهیونیستها فلسطینیها را قتل عام می کنندحال آنکه اگر یهودیان مورد ستم قرار گرفته باشند این ستم در اروپا صورت گرفته نه درشرق ونه در فلسطین اشغال شده.
تروریستها نیز مردم کوچه و بازار و بی گناه را طعمه انفجار های خود قرار می دهند حال آنکه باید با اشغالگران ویا حاکمان مستبد به ستیز برخیزند ونه مردم بی گناه .
۲- صهیونیستها با پشتیبانی سلطه های بزرگ و قدرتمندانی چون آمریکا و انگلیس وفرانسه و.... بعضی از کشورهای غربی به جنایات خود ادامه می دهندحال آنکه اگر ظلمی سابقاً درحق یهودیان صورت گرفته توسط همین کشورهای اروپایی بوده است.
تروریستهانیز طبق شواهد تاریخی درکشورهای آمریکاواروپا بهترین آموزش را دیدند توسط کشورهای غربی برای ایستادگی در برابرشوروی سابق و یا رودررویی در برابرحکومتهای منطقه تربیت وپشتیبانی شده اندامروزه اگر خشمی وظلمی درحق آنان شده باید متوجه این دولتها و حاکمان مستبد شود نه اینکه مردمی را موردهدف قرار دهند که هیچگونه نقشی در طرد این تروریستها از سلطه ویا دور شدن از حقوق آنان نداشته اند.
۳- صهیونیستها مجهز به آخرین سلاحهای پیشرفته و دارای سرویسهای اطلاعاتی بالایی جهت روبرویی با رقیبان خود می باشند و تمام این تجهیزات توسط دولتهای مدعی دموکراسی و مبارزه با تروریسم دراختیار قرار می گیرد.
تروریستها نیز دارای سلاحهای پیچیده واطلاعات امنیتی بالائی هستندبگونه ای سازمان CIAرا درنورديده و حوادث ۱۱ سپتامبر را بوجود آورده و عناصرCIA را در افغانستان ترور می کنند البته این تروریستها تعلیم یافتگان سرویسهای اطلاعاتی آمریکا وغرب می باشند .
۴- صهوینیستها توسط شرکت ها و مؤسسات بزرگ تبلیغاتی ونیز سایتها و روزنامه ها و رادیو و تلویزیونهای مختلف غربی و آمریکا مورد پشتیبانی قرار گرفته بگونه ای که جنایات صهیونیستها را وارونه به تصویر می کشند و قربانی را جنایتکار و جنایتکار را قربانی بدنیا معرفی می کنند.
تروریستها نیز در بیانیه های خود نیز همین حرکت را دارند گویی آنهامظلوم ومردم به خاک وخون کشیده شده ظالم و پشتیبان جنایتکار هستند ، البته دستگاه های تبلیغاتی برای تحقق منافع خویش به این امر دامن زده و اخبار را به گونه منتشر می سازند تا مردم ساده لوح همرأی آنان می شوند.
۵- صهیونیستها تحت لوای دفاع از دین یهود و ایجاد دولتی دینی یهودی دست به هر جنایتی می زنند و گروهی از خاخام ها با فتوای قتل عام مردم فلسطین چه کودک وچه بزرگ حرکت جنایتکارانه آنان را مطابق با تعلیمات کتاب مقدس قلمداد می کنند حال آنکه دانشمندان وعلمای یهود صریحاً با این گفته مخالف وآنرا ساخته وپرداخته خاخامهای صهیونیست می دانند.
شايديكي از عناصر رشد صهيونيسم درميان ساده دلان يهودي وجودتحريفات فراوان و ذکر حوادث خلاف واقع است که دعوت گر به قتل وتجاوز حتی به حقوق کودکان و زنان و .... که هرکدام با بسیاری از ارزشهای انسانی بشری تطابق ندارد وبنوشته بزرگان یهودی نیز غیرقابل باوراست مانند داستان « کودکان وألیسع» مسخره کردن موجب نفرین پیامبر شده و عده ای از کودکان بقتل می رسند(ملوک ۲: ۲۳-۲۴) ویا داستان تجاوز به « دینه» دختر « یعقوب» که پس از توافق با « حویون» عهد را نقض کرده وآنانرا قتل عام می کنند ( تکوین ۳۴: ۲۱ تا ۲۹) وهمانند آن داستان داوود و اوریا وهمسرش و عمل زنای حضرت داوود و .... قتل فرمانده در دهها داستان بدور از واقعیت که مورد تغذیه ورشد افکار صهیونیستی درجهان معاصر است . دقیقا همان کسانی که مجوز قتل دهها کاهن وعالم دین را توسط داوود و فرماندهان او تبلیغ می کنند امروزه زشت ترین حرکتهای تروریستی را درحق مردم لبنان و فلسطین به تصویر می کشند و در بمبارانهای خود هیچگاه ترحمی را روا نمیدارند و همه اماکن را بدون استثنا منهدم می سازندخانه ها، خیابانها، پلها، منابع آب شرب، مراکز سوخت گیری گرفته تا مدارس وابسته به سازمان ملل که دهها جنازه کودک و زن را به جامعه بشری تقدیم کرد.

تروريستها نيز از هر آيين ومذهبي كه هستندسعي مي كنند كه قتل مردم بي گناه را نوعي انجام تكليف الهي خود دانسته و كشتن كودكان و زنان وكهنسالان را موجب تقرب آنان به خداي متعال مي دانند و در اين راستاجاهلان عالم نما با فتاوي خويش ويابا سخنراني دو پهلوی خود این حرکتهای تروریستی را تشویق وتأکید می کنند.

حال با توجه به اینکه تروریسم در حقیقت، نوعی فساد آفرینی در زمین است ، بخوبی می توان دریافت که همه ادیان با فساد مبارزه می کنند و نیز ارزشهای انسانی وقوانین اخلاقی و اجتماعی همه در برابر افساد موضع واحدی دارند.

شاید بتوان در این زمینه به کتابی که به زبان فرانسه در سال ۱۹۹۱ با عنوان «ادیان و جنگ» منتشر گردید، اشاره نمود كه در تألیف آن گروهی از اندیشمندان وعلمای دین از کشورهای مختلف شرکت کرده اند. این کتاب دارای مقالات گوناگون است ، که همه برضرر تروریسم برای جامعه بشری تأکید کرده اند مقالاتی با عناوینی همچون « دیدگاه یهود نسبت به تروریسم» ، « کاتولیکها وجنگ غیر علنی» ، «پروتستانیسم در برابر تروریسم» ، «جنگ و صلح نزد مسلمانان» ، دیدگاه های نیز درخصوص جهاد ، اسلام وتروریسم ، اسلام دین تمدن در برابر حمله های دشمنانه، .....
که دراین مقالات دیدگاه های ادیان مختلف آسمانی نسبت به پدیده تروریسم تبیین شده است وهرکدام از نویسندگان آنچه را که با استناد به کتب آسمانی و اعتقادی خود حق می دانند تبیین نموده اند، و همه متفق القول بوده اند که این پدیده شوم از دیدگاه آنان مردود است وآنرا عقلاً وشرعاً به نفع انسانیت نمی بینند البته کتابهای مختلفی دراین راستا نوشته شده است که هرکدام گلی است از بوستان معرفت.

درخاتمه
حال که جامعه بشری شاهد رشد بیداری اسلامی وانسانی وسقوط دیکتاتورهای معاصر است، همه ما مکلف هستیم که در برابر تجاوز و تروریسم دولتی وگروهي، مقاومت کنیم همه ادیان مکلف هستند که حرف واحدی بزنند تا نزد خدا و ملتهای آینده شرمنده نباشند و بدانیم که برای مبارزه با این پدیده شوم، بایستی تلاش همه جانبه صورت گیرد تا بتوانیم درآینده نه چندان دور از تبعات آن بکاهیم .
با بکارگیری تحقیقات روانشناسانه فردی واجتماعی و کمک از جامعه شناسان مناطق مختلف، راه حلهای مناسب برای هدایت گروههای درحال انحراف وایستادگی در برابر منحرفان اتخاذ کنیم ونیز آموزشهای تخصصی به منظور جلوگیری از ورود نسل آینده به این حرکتها، ارائه نماییم. استفاده از عناصر مجرب در تمام زمینه های دینی ، تعلیمی ، اجتماعی ، روانی ، برای ترسیم یک استراتژی عملی بدور از تأثیر گذاری قدرتهای سلطه طلب وزورگو.

همچنین رفع خلأها وموانع اقتصادی و آموزشی درجامعه های فقیروعقب افتاده ، چرا که فقر فرهنگی واقتصادی تقریبا ً مادر بسیاری ازحرکتهای نادرست بشری است که بفرموده پیامبر اسلام « کاد الفقر ان یکون کفراً» فقر انسان را به عصیان می کشاند وعنصری که برهمه چیز قیام کند،هرگز توانایی تشخیص نخواهد داشت وبا فقدان بصیرت، حق وباطل بر او مشتبه می شود و جز آنچه که در سر دارد چیزی نخواهد دید.

امیدوارم با تبادل نظر وباتشکیل کمیته دائمی مشترکی بتوانیم از دیدگاه های یکدیگر در آینده بهره بگیریم .

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

مآخذ:
واقع الارهاب في الوطن العربي . محمد فتحي عید
بقره / ۱۹۵
مائدۃ / ۳۲
تحریر الوسیله ج ۲ـ ص ۴۴۸
مائدۃ /۳۳
مائدۃ /۳۴
الفقه الاسلامي وادلته ـ دکتر وهبة الزحیلي ـ ۶/۱۴۳
حجرات / ۹
الانبياء / ۹۰
اعراف / ۱۵۴
مائدة / ۸۲
انفال /۶۰
رافع بن عاشورـ الاسلام والارهاب « کتاب الادیان والحرب» ـ ص ۴۸۸
مقاله الحرب والحرابة والبغي والارهاب ــ دکتر محمد الحبیب بن خوجه دبیرکل سابق مجمع بین المللی اسلامی جده ، ص ۲۹-۳۱
موافقتنامه سازمان کنفرانس اسلامی برای مبارزه با تروریسم
رعد / ۱۰
عنکبوت / ۶۹
شمس /۹و۱۰
نساء / ۷۵
حجرات / ۹و۱۰
نور / ۲۱
حجرات / ۱۳
مسند احمد ج ۲ ص ۳۶۱
تفسیر طبری ج ۲۲ ص ۳۱۲
نحل / ۱۲۵
Les Religionts et La Gnrre
https://taghribnews.com/vdccosq4.2bqoe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی